آسیب‌های هفت‌گانه پژوهش‌های حوزوی از نگاه آیت‌الله العظمی مظاهری


آسیب‌های هفت‌گانه پژوهش‌های حوزوی از نگاه آیت‌الله العظمی مظاهری

آیت‌الله العظمی مظاهری ضمن برشمردن آسیب‌های هفت‌گانه پژوهش، ابراز امیدواری کرد که این آفت‌ها مورد توجه پژوهشگران و محققان حوزوی باشد.

به گزارش خبرگزاری مهر، پیام آیت‌الله العظمی حسین مظاهری به اختتامیه چهاردهمین دوره جشنواره علامه حلی اصفهان به شرح زیر است:

برگزاری چهاردهمین دوره جشنواره علامه حلی، نشان از استمرار یک حرکت شایسته به منظور تکریم پژوهش و پژوهشگران حوزوی است و حکایت از نشاط روحیه تحقیق و پژوهش در قشر جوان طلاب حوزه علمیه دارد و از این جهت مایه شکرگزاری است.

اهمیت شایان توجه امر پژوهش و تحقیق در حوزه علمیه و نقش برجسته آن در ارتقای علمی طلاب و روحانیون ، روشن تر از آن است که نیاز به گفتگو و تاکید داشته باشد، چراکه محصول و نتیجه اصلی تلاش‌های آموزشی و تعلیم در حوزه علمیه، همین روح تحقیق و حقیقت جوی و حقیقت خواهی است و به تعبیر بلند امیر مؤمنان (ع): «لاَ یَنْفَعُ اِجْتِهَادٌ بِغَیْرِ تَحْقِیق»، هیچ اجتهاد و مجاهدتی بدون تحقیق و حقیقت طلبی، سودمند نخواهد بود و از این رو جایگاه تحقیق و پژوهش و محققان و پژوهشگران، همواره باید جایگاهی مورد توجه و مورد تکریم باشد.

ضمن اداء احترام به پژوهشگران عزیزی که در این نشست از آنان تقدیر خواهد شد و نیز اظهار تشکر از متصدیان محترم این برنامه فرهنگی و خیر مقدم به شما میهمانان گرامی تذکر چند نکته در این مجال کوتاه لازم می شمارم.

نکته نخست تاکید بر تقدم و تأثیر مستقیم و بنیانی امر آموزش به پژوهش است، تحقیق و پژوهش، اگر مبنی به آموزش و تعلیم مستحکم نباشد، ریشه دار و مفید نخواهد بود و از این جهت طلاب عزیزی که قصد ورود به عرصه تحقیق و پژوهش دارند باید بدانند که آنچه مقدم بر کار تحقیقات است، مجاهدت علمی و تلاش بی وقفه برای تحکیم بنیان‌های دانشی است و از این رو باید با تمام توان دامن همت به کمربسته و از همه ظرفیت‌های موجود برای ارتقای سطح عالی خود بهره ببرند تا پس از مجهزشدن به سلاح دانش و علم، توانند در مسیر حقیقت طلبی، تحقیق و پژوهش، گام های بلند و موثر بر دارند.

بنابراین اساس و بنیان رسالت‌های حوزه علمیه، آموزش و تعلیم است و سایر رسالت ها از جمله پژوهش، بر این اساس، فهم، استوار و مبتنی می شود و از این حیث، مسئولان محترم و اولیاء امور در حوزه های علمیه نیز باید تمام توان خود را دررشد و افزایش سطح علمی و دانشی طلاب و روحانیون گرامی مصروف نموده و به اولویت و اهمیت این مساله توجه مدام و بیش از پیش داشته باشند.

نکته دوم؛ توجه به آسیب ها و آفت های امر پژوهش و تحقیق است، پژوهش همانند سایر رسالت های دستگاه بزرگ حوزه علیه در معرض آسیب هایی است که باید به خوبی شناخته شده و از آن پرهیز گردد، اهم این آسیب ها که ارزش پژوهش ها و نتیجه بخش بودن آنها را در معرض خطر قرار می دهد عبارتند از: سطحی نگری در پژوهش، شتاب زدگی در نظریه پردازی، تعصب در پذیرش یا ردّ آرا و انظار، عدم توجه به کاربردی بودن پژوهش، عدم التفات به سیر تطور تاریخی مسائل مورد تحقیق، بی‌توجهی به پژوهش های مرتبط و مشابه و عدم التزام به رعایت اخلاق پژوهش و تحقیق.

این آسیب های هفت گانه و سایر آفت های دیگری که در مسیر تحقیق پژوهش وجود دارد، باید مورد توجه پژوهشگران و محققان حوزوی باشد تا ثمرۀ کار و تلاش آنان در این عرصه، مفید و موثر واقع گفت. از خداوند تعالی عزت و عظمت روز افزون حوزه های علمیه و همه مجامع علم کشورمان را مسألت کرده و توفیق محققان و پژوهشگران عزیز را در رسالت بزرگی که بر دوش گرفته اند و نیز تائید و توفیق مسئولان و مدیران محترم حوزه های علمیه را خواستارم و امید است همگان مشمول لطف الهی و دعای مستجاب حضرت ولی عصر الاعظم مهدی موعود(عج) شویم.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

(تصاویر) مخوف‌ترین مرکز بازداشت و شکنجه در دمشق