چرا صدای پیشرانه خودروهای فراری بسیار جذاب است؟

منبع خبر / خودرو / 5 ساعت پیش

اکثر خودروهای فراری صدای بسیار جذابی تولید می‌کنند و ما در این مقاله می‌خواهیم به دلیل اصلی تولید چنین صدای هیجان‌انگیزی بپردازیم. خودروهای فراری از پیشرانه‌های متنوعی استفاده کرده‌اند هرچند طراحی نیروگاه ۱۲ سیلندر پرچم‌دار این خودروساز...

اکثر خودروهای فراری صدای بسیار جذابی تولید می‌کنند و ما در این مقاله می‌خواهیم به دلیل اصلی تولید چنین صدای هیجان‌انگیزی بپردازیم.

خودروهای فراری از پیشرانه‌های متنوعی استفاده کرده‌اند هرچند طراحی نیروگاه ۱۲ سیلندر پرچم‌دار این خودروساز ایتالیایی از نظر جذابیت شنیداری در سطح دیگری قرار دارد. صدای پیشرانه ۱۲ سیلندر فراری در سراسر دنیا بسیار مشهور است و نیروگاه افسانه‌ای کلمبو این برند که توسط جیواکینو کلمبو طراحی شده است بین کارشناسان جایگاه برجسته‌ای دارد. این پیشرانه در سال ۱۹۴۷ و با حجم ۱.۵ لیتر طراحی شد تا عنوان کوچک‌ترین پیشرانه ۱۲ سیلندر تاریخ را به خود اختصاص دهد.

فراری تا سال ۱۹۸۹ به استفاده از پیشرانه ۱۲ سیلندر کلمبو ادامه داد هرچند حجیم‌ترین نسخه آن از نوع ۴.۹ لیتری بود. خودروی فراری ۲۵۰ GTO مدل ۱۹۶۲ یکی از گران‌ترین خودروهای ۱۲ سیلندر تاریخ است. قلب تپنده این خودرو از نوع ۳ لیتری با قدرت ۳۰۰ اسب بخار است. محصول برجسته دیگر فراری با نام ۳۶۵ GTB/4 شناخته می‌شود که به پیشرانه ۱۲ سیلندر ۴.۴ لیتری کلمبو با ۳۵۰ اسب بخار قدرت مجهز بوده و صدای اگزوز جذابی داشته است.

اما چرا صدای پیشرانه‌های ۱۲ سیلندر فراری بسیار جذاب است؟ اگرچه پیشرانه‌های بلوک کوچک شورولت نیز صدای خوبی دارد اما این صدا با چیزی که از پیشرانه‌های فراری می‌شنویم متفاوت است. بخشی از این تفاوت به طراحی میل‌لنگ پیشرانه‌های شورولت و فراری مربوط می‌شود. پیشرانه بلوک کوچک این برند آمریکایی از طراحی میل‌لنگ صلیبی استفاده می‌کند درحالی‌که میل‌لنگ پیشرانه ۱۲ سیلندر فراری طراحی تخت دارد. میل‌لنگ‌های پیشرانه فراری به گونه‌ای طراحی شده‌اند که دو یاتاقان می‌تواند به هریک از آن‌ها متصل شود. این امر باعث ترتیب احتراق نابرابر می‌شود که نتیجه آن تحویل خطی و نرم قدرت در دورهای گوناگون است که صدای متمایزی را ایجاد می‌کند.

با اینکه پیشرانه ۱۲ سیلندر کلمبو متمایزترین صدا را بین پیشرانه‌های فراری دارد اما نیروگاه‌های ۸ سیلندر این شرکت هم از نظر جذابیت شنیداری در سطح بالایی قرار دارند. ایتالیایی‌ها تا سال ۱۹۷۵ و معرفی ۳۰۸ GTB فقط از پیشرانه‌های ۱۲ سیلندر استفاده کرده بودند اما نیروگاه ۸ سیلندر این خودرو همه‌چیز را تغییر داد. البته دو سال قبل‌تر از آن، خودروی دینو ۳۰۸ GT4 نیز پذیرای پیشرانه ۸ سیلندر ۳ لیتری شده بود. نام دینو از روی نام پسر انزو فراری برداشته شد. اگرچه او آلفردو نام داشت اما بین دوستان و خانواده با نام دینو صدا زده می‌شد. برند دینو فراری قبل از آن در بین رانندگان فرمول یک بسیار شناخته شده بود.

با معرفی نیروگاه ۸ سیلندر فراری همه شیفته صدای جذاب آن شدند. یکی دیگر از این پیشرانه‌ها در قلب فراری F40 قرار دارد چراکه در ترکیب با وزن پایین ساختار خودرو هیجان زیادی را ایجاد می‌کند. F40 از نیروگاه ۲.۹ لیتری با ۴۷۰ اسب بخار استفاده می‌کند و سیستم توربوی آن نیز جذابیت‌های دیگری دارد.

یکی از اعضای مدرن خانواده ۸ سیلندر فراری خودروی پورتوفینو M است که آن هم از طراحی توئین توربو و میل‌لنگ تخت بهره می‌برد. این نیروگاه ۳.۸ لیتری ۶۱۲ اسب بخار قدرت تولید می‌کند اما شاید مهم‌تر از آن صدای اگزوزی باشد که ارزش لوگوی اسب رقصان را دارد. پیشرانه ۸ سیلندر ۴.۵ لیتری نصب شده روی فراری ۴۵۸ اسپچیاله گل سرسبد نیروگاه‌های ۸ سیلندر تنفس طبیعی این خودروساز خواهد بود. با قدرت ۵۹۷ اسب بخار د دور ۹ هزار، پیشرانه موردبحث بسیار جذاب به نظر می‌رسد. کار اند درایور می‌گوید شورولت در زمان توسعه کوروت Z06 پیشرانه وسط این سوپرکار ایتالیایی را معیار خود قرار داده بود. شکی وجود ندارد که ۴۵۸ اسپچیاله صدای فوق‌العاده‌ای تولید می‌کند و همین موضوع تا حد زیادی درباره کوروت Z06 نیز صدق خواهد کرد.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

اهمیت ایمنی و امدادرسانی در حمل و نقل جاده ای