به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر علیرضا رهایی در مراسم تکریم و معارفه معاون آموزشی و مدیر تحصیلات تکمیلی دانشگاه صنعتی امیرکبیر آموزش، پژوهش و فناوری را دو بال مهم فعالیت دانشگاه صنعتی امیرکبیر دانست و تصریح کرد: سیاستهای دانشگاه به گونهای تدوین می شود که هیچ کدام از این بخش ها، بخش دیگر را نقض نمی کند. هر کدام از این فعالیت ها جایگاه خود را دارند.
رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر بر ضرورت ارزیابی فعالیت های آموزشی دانشگاه تاکید کرد و خاطرنشان کرد: این ارزیابی نقاط ضعف ما را در زمینه برنامه ریزی های آموزشی مشخص و کمک میکند برای رفع نواقص این حوزه تلاش کنیم.
رهایی اظهار کرد: در بخش آموزش دانشگاه ما، دو بحث توسعه کمی و توسعه کیفی داریم. در بخش مباحث کیفی سال گذشته اقداماتی را در دانشگاه صنعتی امیرکبیر انجام دادیم که نتایج خوبی را بدست آورد. برای نمونه یکی از نگرانی هایی که همواره در شورای دانشگاه و جلسات دیگر مطرح می شد حجم مشروطی هایی بود که شیب و روند آن در بین دانشجویان بسیار نگران کننده بود.
کاهش ۳۰ درصدی مشروطیهای دانشگاه امیرکبیر
وی خاطر نشان کرد: با تدابیری که در دانشگاه صنعتی امیرکبیر اتخاذ شد، میزان مشروطی های دانشگاه حدود ۳۰ درصد کاهش یافت. یعنی با تدوین یک برنامه و اقدام، موفق شدیم از سال ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۳ میزان دانشجویان مشروطی را کاهش دهیم.
این استاد دانشگاه صنعتی امبیرکبیر در ادامه یادآور شد: در بحث توسعه کمی نیز باید تاکید داشت شاید امروزه دانشگاه ها کمتر جرات کنند به سمت فعالیت هایی که نیاز به بودجه و منابع مالی دارد حرکت کنند. اما ما در دانشگاه صنعتی امیرکبیر سال گذشته موفقیت های خوبی را در این زمینه بدست آوردیم. به طوریکه در بخش تاسیس رشته های راهبردی که مورد نیاز کشور بود توانستیم حضور یابیم و حدود سه رشته راهبردی تاسیس و پذیرش دانشجو در این رشته ها آغاز شد.
رئیس دانشگاه ضنعتی امیرکبیر تاکید کرد: کاهش سطح امید در بین دانشجویان یک مشکل عمومی است که امروز در سطح آموزش عالی با آن گریبانگیر هستیم. باید تلاش کنیم سطح امید را در بین دانشجویان و اقشار جوان ارتقا بدهیم. تا بتوانند آینده خوبی را به دنبال داشته باشند.
رهایی یادآور شد: یک انتظارات خاصی از دانشگاه صنعتی امیرکبیر به عنوان دانشگاه برتر و بزرگ همواره در بیرون وجود دارد. به طوریکه وقتی بحث توسعه تحصیلات تکمیلی مطرح می شود انتظار از این دانشگاه به عنوان دانشگاه برتر بیشتر از سایر مراکز است.
رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر به روند انتخاب روسای دانشکده های این دانشگاه اشاره کرد و افزود: اخیر در دانشکده مهندسی عمران انتخابات برگزار شد و رئیس دانشکده با ۲۵ رای موافق انتخاب شد.
رهایی بر اهمیت نوآوری در بحث آموزش دورههای تحصیلات تکمیلی اشاره کرد و گفت: انتظار از دانشگاه صنعتی امیرکبیر این است که اگر مسئله نو در دنیا مطرح می شود، بتوانیم آن را در دانشگاه پیاده و اجرایی کنیم. به طوریکه اگر قرار است رشته جدید را تاسیس یا حتی رشته ای را محدود کنیم با جدیت به این زمینه ورود داشته باشیم.
رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر افزود: درخواست من از معاون جدید آموزشی دانشگاه این بود که در همه برنامهریزیهایی که میکنند سطح ارتباط خود را با بدنه دانشگاه و روسای دانشکدهها افزایش دهند و دسترسی ها بیشتر شود. زمانی را برای بیان مسائل روسای دانشکده ها در نظر بگیرند.
معاون آموزشی دانشگاه صنعتی امیرکبیر با تاکید بر اینکه باید نگاه مجددی به نیازهای صنعت و جامعه داشته باشیم، گفت: در این راستا دوره های آموزشی کوتاه مدت و همچنین ترکیبی که نیاز امروز صنعت است، در دانشگاه صنعتی امیرکبیر بیشتر راه اندازی می شود.
برنامههای معاونت آموزشی دانشگاه امیرکبیر
دکتر علیرضا جهانگیریان معاون آموزشی دانشگاه صنعتی امیرکبیر نیز با تشریح محورهای اصلی حوزه آموزش گفت: یکی از محورهای کلیدی که در برنامه ای که برای این معاونت مدنظر است اینکه بتوانیم ذی نفعان اصلی آموزش را نسبت به خدماتی که دانشگاه ارائه می دهد راضی کنیم. ذی نفعان اصلی نیز اول دانشجو است آنها باید از این فرصت چهار، پنج یا دو ساله ای که در دانشگاه دارند احساس رضایت داشته باشند. نه اینکه درخواست غیرمنطقی یا غیرعقلایی مطرح کنند، بلکه اگر فرض کنیم دانشجو فرد عقلایی است، باید پس از فارغ التحصیلی نیز دید مثبتی از دانشگاه داشته باشد.
وی ادامه داد: متاسفانه ما در دوره کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری هنوز یک مسیر واحد برای فارغ التحصیلی داریم. این در حالی است که در دانشگاه های دیگر دنیا مسیرها و شاخه های مختلفی برای آموزش وجود دارد. به طوریکه بر اساس نیاز جامعه دوره ها و عناوین دوره ها تحصیلی متنوع تر شده است. بنابراین ما هر روز با افرادی در کلاس درس مواجه هستیم که اهداف مختلفی در اذهان آنها وجود دارد اما ما یک برنامه برای آنها تعریف کردیم.
معاون آموزشی دانشگاه صنعتی امیرکبیر افزود: متاسفانه ما در دانشگاه های خود تعداد ۱۴۰ واحد کارشناسی و ۳۲ واحد دوره ارشد را با یک سرفصل ارائه می دهیم. اگر چه اخیرا در دوره کارشناسی تنوعی ایجاد شده است در این مسیر باید بیشتر تلاش کنیم تا دانشجو علم خود را متناسب با نیاز بازار تجهیز کند. بر این اساس باید در صورت لازم سرفصل ها و دوره های آموزشی ما مورد بازنگری قرار بگیرد.
وی صنعت و جامعه را ذی نفعان دوم آموزش دانشگاه ها دانست و گفت: نباید از این بخش ها نیز غاقل شویم بلکه باید بررسی کنیم که آیا برآورد صنعت و جامعه از دانشگاه مثبت و قابل قبول است یا نه.
این استاد دانشگاه صنعتی امیرکبیر تاکید کرد: علاوه بر دوره های استاندارد کارشناسی، ارشد و دکتری که در دانشگاه ها دایر است، سال ها است که بخش صنعت ابراز می کند ما نیاز به آموزش ها، دوره های تکمیلی و کوتاه مدت داریم. اگر ما به این موضوع بی اعتنا باشیم قطعا نقشی که سال های قبل دانشگاه صنعتی امیرکبیر برای خود ترسیم کرده بود را از دست خواهد داد. بر این اساس باید نگاه مجددی به نیازهای صنعت و جامعه داشته باشیم.
راهاندازی دورههای کوتاهمدت
جهانگیریان ادامه داد: راه اندازی دوره های کوتاه مدت در دانشگاه ها طی سال های اخیر بیشتر از سوی صنعت درخواست می شود. چرا که صنعت نمی تواند دانشجو ۴، ۵ یا ۶ سال فارغ التحصیل شود بلکه علاقمند است کارشناسان را با یک سطح علمی ارتقا دهد تا نیازهای خود را برآورده کند. بنابراین راه اندازی دوره های کوتاه مدت در دانشکده های دانشگاه صنعتی امیرکبیر بیشتر خواهد شد.
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه صنعتی امیرکبیر یادآور شد: برای دوره های تحصیلات تکمیلی که در دانشگاه وجود دارد سالیانه چندین هزار پایان نامه دفاع می شود اما اگر بخواهیم آمار بگیریم که چند تا از این پایان نامه ها گره ای از صنعت را باز می کند بسیار محدود است.
وی افزود: برنامه ها و سیاست های دانشگاه صنعتی امیرکبیر جز با استفاده از همه ظرفیت های دانشگاه اعم از دانشجویان، اعضای هیات علمی و کارکنان محقق نخواهد شد. بنابراین من روی همکاری، همیاری و کمک همه اعضای دانشگاه حساب می کنم امیدوارم ایده ها و انتقاداتی که مطرح می شود در مسیر رشد و پیشرفت کارگشا باشد.
جهانگیریان در پایان خاطر نشان کرد: چارچوب آموزش در دانشگاهها با به وجود آمدن دانشگاه هوشمند و هوشمندسازی تغییر می کند و آموزش از شکل حضوری تقریباً خارج می شوند. بر این اساس دانشگاه ها آموزش های غیرحضوری را بیشتر مورد توجه قرار می دهند. بنابراین همه دانشگاهها باید در کنار آموزش های حضوری زیرساخت های آموزش های مجازی را فراهم کنند.