«کیف طلا»، معاملات طلا در اتاق شیشهای است / صادرات به کشورهای اطراف قدم توسعهای کیف طلاست
کیف طلا یکی از اولین اپلیکیشهای فروش اینترنتی طلا با اهداف توسعهای و پیشرو در صنعت طلای کشور است. این اپلیکیشن از سال ۱۴۰۲ توسط شرکت گنجینه زرین اشرفی با پشتوانه فعالیت ۳۵ ساله تیم موسس آن در قلب طلای کشور و بعد از پشت سر گذاشتن دورههای پایلوت، کار فروش اینترنتی طلا را شروع کرده است. تجارتنیوز با سهراب اشرفی فعال بازار طلا، مدیر عامل شرکت گنجینه طلای اشرفی و بنیانگذار اپلیکیشن کیف طلا در خصوص امکانات، نحوه خرید، چگونگی دریافت طلا بعد از خرید اینترنتی و اقدامات توسعهای کیف طلا به گفت و گو نشسته است.
اپلیکیشنهای خرید طلا در بستر اینترنت در سالهای اخیر رشد قارچ گونهای داشته اند؛ به گونهای که در دنیای پرمشغله کنونی بسیاری از مردم ترجیح میدهند برای سهولت در سرمایهگذاری از آنها استفاده کنند.
اما به دلیل نوپا بودن این نوع سرمایهگذاری، مردم برای این شکل از خرید، سوال، اما و اگر و تردید زیادی دارند. در همین راستا تجارتنیوز با سهراب اشرفی مدیر عامل شرکت گنجینه طلای اشرفی و بنیانگذار اپلیکیشن کیف طلا به گفت و گو نشسته است که در ادامه میخوانید.
اولین پیامک قیمت طلا سال ۸۱ فرستاده شد
*ایده راهاندازی فروش اینترنتی طلا از کجا به وجود آمد؟
از دهه هفتاد شمسی و در دوران دانشجوییام که در دانشگاه علوم پزشکی تهران و در رشته پزشکی تحصیل میکردم و زمانی که تازه اینترنت در ایران در دسترس مردم قرار گرفته بود، به دنبال راهاندازی سایت برای فروش طلا در بستر اینترنت بودم. این ایده نیز به دلیل اشرافی که بر بازارهای جهانی داشتم و در نتیجه با فضای اینترنت و زیرساخت و تکنولوژی آشنا بودم به ذهنم خطور کرد.
بنابراین بهعنوان اولین قدمها در سال ۸۱ با همکاری مرکز پیامک همراه اول که در طبقه همکف ساختمان مخابرات در میدان حضرت امام خمینی (ره) به تازگی شروع به کار کرده بود، اقدام به ارسال پیامک قیمت روز طلا و سکه به همکارانمان در صنف طلا کردم زیرا در آن زمان زیرساخت خاصی در این زمینه وجود نداشت و سرویس پیامک تلفن همراه در ایران بسیار نوپا بود.
آیا پذیرش این موضوع از سوی طلافروشان سخت بود؟
در ابتدای کار نه فقط برای صنف طلا که برای مردم هم این کار قابل باور نبود و برخی از طلافروشان نسبت به این موضوع گارد داشتند و در تماس های تلفنی که با من داشتند میگفتند با تلفن همراه فقط میشود صحبت کرد و امکان دریافت متن و نوشته وجود ندارد!
اما با تمام سختیهایش ارسال قیمت طلا را با استفاده از پیامک شروع کردم. روش کار به این صورت بود که قیمتها را از طریق بازارهای جهانی رصد می کردیم و از سبزه میدان هم قیمت معاملاتی طلا را تلفنی میگرفتیم و قیمت روز طلا را محاسبه و برای همکارانمان که ابتدا تعداد آنها خیلی کم بود ارسال میکردیم.
فروش طلا در بستر اینترنت از سال ۸۲ کلید خورد
بعد از مدتی، با گسترش ارتباطات قصد داشتم فروش طلا در بستر اینترنت را راهاندازی کنم. اولین سایت طلا به اسم «ای آر گلد» را در سال 82 راهاندازی کردم اما استقبالی از آن نشد. بعد از آن سال ۸۴ سایت «آبشده دات کام» را با هدف راه اندازی معاملات آنلاین طلا بر بستر اینترنت راهاندازی کردم و آن هم به دلیل عدم فراگیری اینترنت در آن سالها با استقبال مواجه نشد. تا اینکه با گذشت زمان استقبال بیشتری صورت گرفت و استفاده از اینترنت فراگیرتر شد.
شروع داد و ستد طلا بر بستر اینترنت از چه سالی کلید خورد؟
اوج فعالیت ما در سالهای ۸۵ و ۸۶ بود. بعد از آن در دهه ۹۰ فضای مجازی تا حدودی گستردهتر و ارتباطات تسهیل شد و پذیرش موضوع اعلام قیمتها برای صنف طلا راحتتر شد.
سال ۱۳۹۱ سایت تابلو طلا را که پایه اصلی آن اعلام رسمی قیمتها و امکانات گسترده ارتباطی بود راهاندازی کردیم. یکی از امکانات این سایت نیز فروش آنلاین طلای آبشده بود؛ با این وجود فقط همکاران ما از قسمت اعلام قیمتهای سایت استفاده میکردند.
اپلیکیشن «کیف طلا» با پشتوانه ۳۰ ساله فعال است
ایده کیف طلا چه زمانی شکل گرفت؟
فاز ابتدایی کیف طلا برای استفاده عمومی برنامهریزی شد. برنامهنویسی سایت توسط یک تیم نرم افزاری متخصص و حرفهای برای ساخت اپلیکیشن کیف طلا با تجربیات 30 سالهای که در بازار داشتیم حدود دو سال طول کشید.
در این مدت شرکت گنجینه زرین اشرفی را در سال ۱۴۰۱ با موضوع فروش اینترنتی و معاملات طلا در بستر اینترنت با نام کیف طلا راه اندازی کردیم و در مجتمع الماس کریم خان تهران مستقر شدیم. از ابتدا با توجه به این برنامه و دیدگاه، شرکت ثبت شد.
اپلیکیشن کیف طلا به صورت پایلوت از ابتدای سال ۱۴۰۲ راهاندازی شد و چند ماهی به صورت آزمایشی تست شد . تمام مجوزهای مورد نیاز و قانونی را دریافت کردیم. مجوز عمده فروشی شمش طلا از اتحادیه طلا و جواهر تهران را داریم و علاوه بر آن مجوز کسب و کار مجازی را نیز دریافت کردیم. البته نگاهی که برای اپلیکیشن کیف طلا داریم چیزی نیست که در جامعه رواج پیدا کرده است.
تعامل شما با مراکز دولتی مربوط به فعالیتتان نظیر سازمان توسعه تجارت چگونه است؟
در تابستان امسال مرکز توسعه تجارت ۱۰ شرکت فعال فروش اینترنتی که بیشترین حجم فروش را داشتند دعوت کرد. در خلال این جلسه ضوابطی تعیین شد اعم از اینکه بایستی ضوابط اختصاصی فروش آنلاین آبشده طلا و مصنوعات که در سال 1399 ابلاغ شده بود با دقت رعایت شود.
مدل فروش باید واقعی باشد، شرکتها مقداری بفروشند که بتوانند آن مقدار را تحویل دهند و حداقل مقدار فروش همان مقداری باید باشد که امکان تحویل آن را داشته باشند. ضمن اینکه طبق بند هفت این ضوابط ابلاغی بایستی اصل طلای فروخته شدهای که توسط کاربران تحویل گرفته نمیشود و به اصلاح رسوب کرده است را در یکی از بانک ها سپرده گذاری کرده و رسید آن را دریافت کنند.
به اعتقاد من وضع مقررات اینچنینی اقدام بسیار موثری برای مردم بود. زیرا اطمینان خاطر خریدار بالا میرود و منجر به رونق آن کسب و کار نیز خواهد شد. زیرا ما رسمی و شفاف کار میکنیم و به اصطلاح در اتاق شیشهای فعال هستیم. این ارتباط با مراکز مختلف نظارتی هم برای واحد مربوطه و هم مشتری بسیار دلگرم کننده است.
ما در بانک کارگشایی طلاها را ذخیره کردیم به دلیل اینکه بانک تخصصی طلاست و در این موضوع سابقه طولانی دارد. همچنین میزان رسوب طلا و پایش مجوزها و اقدامات مورد نیاز توسط کمیته اقدام مشترک دائما در حال بررسی است.
یک بار هم به صورت سرزده و بدون اطلاع قبلی اعضای محترم کمیته تتا از فروشگاه مرکزی شرکت در مجتمع الماس کریم خان بازدید کردند که با استقبال مجموعه روبرو شدند. زیرا دغدغه اصلی ما هم حضور پررنگ مراکز نظارتی و قانونی و بررسی و پایش دائمی کسب و کارها خصوصا این کسب و کار نوپاست.
تفاوت شما با سایر اپلیکیشنهای فروش اینترنتی طلا چیست؟
تفاوت ما سابقه و تجربه طولانی در صنف طلا در کنار حضور موثر در بازار طلاست. ما سالهاست به طور واقعی هم مشغول فروش طلا در بازار داخلی کشور هستیم، عمده فروشی شمش طلا داریم و به عنوان تامین کننده در بازار طلا فعالیت داریم.
نکته مهم و قابل توجه این است که کار فروش طلا تخصصی است و نیاز به تجربه و تبحر و پشتوانه کافی دارد. در این زمینه راهاندازی یک نرمافزار برای فروش اینترنتی توسط یک مجموعه کافی نیست تا به معاملهگر آنلاین طلا تبدیل شوند. این کار تجربه میخواهد.
ممکن است مجموعه بزرگی با سکوی قوی وجود داشته باشد و در فروش انواع کالاها سابقه طولانی موفق داشته باشد و در ردیف اولین ها باشد، اما در نهایت با توجه به اینکه طلا کالای خاص و تخصصی است احتمال موفقیت در خصوص حوزه طلا برای آن مجموعه کم خواهد بود.
برای افزایش امنیت اپلیکیشن کیف طلا چه اقداماتی صورت گرفته است؟
ما چند لایه امنیتی برای این اپلیکیشن طراحی کردیم. روی چند سرور اطلاعات ذخیره میشود و تمام موارد چارهاندیشی شده و راهکار داده شده است. با توجه به توسعه فعالیتمان، قبل از وضع هر دستورالعملی ما اقدامات لازم را پیشبینی و چارهاندیشی کردهایم. حتی در حال گذر از شرایط فعلی و استفاده از تکنولوژی بلاک چین برای امنیت بالاتر هستیم.
خرید از کیف طلا با هر وزنی امکانپذیر است
صرفه و صلاح مردم در سرمایهگذاری کیف طلا چگونه است؟
خرید از کیف طلا با هر وزنی امکانپذیر است. با استفاده از کیف طلا مردم میتوانند با آرامش خاطر و در زمان های مختلف سرمایه های کوچک خودشان را به طلا تبدیل کنند و هر زمان که لازم بود با حفظ ارزش سرمایه اشان آن را به راحتی تبدیل به ریال کنند.
حداقل مقدار خرید از کیف طلا چقدر است؟
از یک دهم گرم یا ۱۰۰ سوت امکان خرید وجود دارد تا سقف پرداخت روزانه شاپرک که ۲۰۰ میلیون تومان است. البته در حال حاضر در تلاشیم تا سقف خرید کاربران از سمت شاپرک را افزایش دهیم. اما برای فروش، کاربران هر وزن طلایی که داشته باشند هر لحظه که بخواهند میتوانند بفروشند و محدودیتی برای فروش وجود ندارد.
باید در نظر داشت امکان تحویل آبشده و شمش را داریم اما پیشنهاد ما برای مردم تحویل شمش است تا آبشده. زیرا آبشده یک کالای تخصصی صنفی است و مشکلات خاص خود را دارد و توصیه نمیشود که در بین مردم عادی گردش داشته باشد. اما شمش یک کالای ساخته شده با طلای خالص است با استاندارد و کد اختصاصی و شناسنامه دار.
با خرید اینترنتی، در شهرتان طلا دریافت کنید
آیا علاوه بر تهران در سایر شهرها هم امکان دریافت طلای خریداری شده از اپلیکیشن کیف طلا وجود دارد؟
در تهران تحویل طلا در مجتمع الماس کریمخان و دفتر بازارمان در شمس العماره امکان تحویل طلای خریداری شده وجود دارد.
در چند شهر نمایندگی تحویل طلا را فعال کردیم. فراخوانی هم دادیم به همکاران صنف طلا در سطح کشور و با توجه به شناخت مجموعه ما و داشتن سابقه طولانی در صنعت طلای کشور تعداد زیادی از همکارانمان در شهرهای مختلف اعلام تمایل و آمادگی کردند که نماینده تحویل ما در شهر خودشان باشند.
گام بعدی برای توسعه کیف طلا چیست؟
قصد دعوت به همکاری از فروشندهها و ویترین دارهای طلا را در کل کشور داریم. تا مردم به راحتی بتوانند از هر فروشگاهی در داخل کشور طلای ساخته شدهشان را با استفاده از موجودی که در کیف طلا دارند تحویل بگیرند .
در حال حاضر از حدود ۱۵۰ شهر مختلف همکاران صنف طلا درخواست نمایندگی فرستادند. بعد از بررسی واحدهایی که طبق ضوابط و شرایط شرکت باشند نمایندگی میدهیم و شهر مربوطه به کیف طلا اضافه میشود. تفاوتی که ما با سایر اپها داریم همین گستردگی دامنه فعالیت و تحویلمان در داخل کشور است.
در مورد توسعه اپلیکیشن صحبت کردید بعد از فروش اینترنتی هدف بعدی شما چیست؟
سناریو طراحی شده برای آپ کیف طلا دو قسمت دارد یکی (Business to Business) یا b2b است و بخش دیگر Business to Consumer یا به اختصار B2C است. کاری که سایر اپها در کشور انجام میدهند قسمتی از B2C است.
۴۰ تا ۵۰ هزار واحد طلافروشی در داخل کشور فعال است که به صورت فیزیکی طلای ساخته شده میفروشند. با توجه به تجربهای که داریم و سناریویی که طراحی کردهایم قصد داریم این معاملات را از طریق کیف طلا تسهیل کنیم.
در کیف طلا همکاران صنفی ما میتوانند به راحتی طلای مورد نیازشان را خریداری کنند و هم به مشتریان عادی کیف طلا ، طلای ساخته شده بفروشند.
حتی در اپ کیف طلا برنامهریزی شده تا رستههای مختلف طلا از واردات، تولید، توزیع و زنجیرههایی که بین طلافروشان وجود دارد در بخش توسعهای این اپ گنجانده شود. تا طلافروشان معاملات و خرید و فروشهایشان از طریق این پلتفرم تسهیل شود. تا سکویی برای توسعه و گسترش صنعت طلا در کشور باشد.
صادرات به کشورهای اطراف قدم توسعهای کیف طلاست
اگر این جایگاه را در داخل کشور پیدا کنید، قدم بعدی شما چیست؟
میتوانیم کشورهای اطراف را پوشش دهیم. با توجه به آمار، در کل دنیا حدود ۴۸۰ میلیارد دلار در سال گذشته فروش آنلاین طلا انجام شده است. از این مقدار سهم کشور ما باید یک درصد دنیا باشد یعنی بایستی معادل پنج میلیارد دلار فروش اینترنتی طلا داشته باشیم.
بنابراین جا برای کار زیاد است تا به سهم واقعی خودمان در دنیا برسیم و از طرفی خوشبختانه با توجه به اینکه فروش آنلاین طلا صنعت نوپایی است مسئولین نیز تمایل به همکاری در این زمینه دارند و نهایت همکاری را با ما دارند و تمام دغدغه آنها رعایت دقیق شرایط و ضوابط قانونی است تا این صنعت نوپا از حداقل ریسک های تجاری برخوردار باشد.
برای برنامه های بعدی توسعه ای باید توجه داشت در کشورهای اطراف نزدیک به دو میلیارد نفر جمعیت وجود دارد. بازار گسترده و خوبی است که همه به سمت فروش اینترنتی تمایل دارند. اگر جایگاه خودمان را در داخل کشور پیدا کنیم در قدم بعدی میتوانیم کشورهای اطراف را نیز پوشش دهیم.