گزارش ایسا از اقدامات تحول بخش صندوق های بازنشستگی قاره آسیا
اتحادیه جهانی «ایسا» اعلام کرد: سازمانهای تأمین اجتماعی در آسیا با تقویت نوآوری در حوزههای اداری و فناوری، حمایت خود از افراد تحت پوشش را در طول زندگی افزایش دادهاند.
اتحادیه بینالمللی تأمین اجتماعی (ISSA) در گزارشی که همزمان با اعلام نتایج رویداد رقابتی تجربه موفق این اتحادیه برای منطقه آسیا و اقیانوسیه ۲۰۲۴ منتشر کرده است، به تحولات و روندهای تأمین اجتماعی در منطقه پرداخت.
در این گزارش آمده است:
سازمانهای تأمین اجتماعی در آسیا و اقیانوسیه با تقویت نوآوری در حوزههای اداری و فناوری، حمایت خود از افراد تحت پوشش را در طول زندگی افزایش دادهاند. در طول دهه گذشته، این منطقه بیشترین افزایش پوشش تأمین اجتماعی در سطح جهان را داشته است.
طبق این گزارش، سالهاست که نظامهای تأمین اجتماعی در آسیا و اقیانوسیه با چالشهای مهمی ازجمله نابرابری در پوشش بیمهای بین بخشهای دولتی و خصوصی، شکاف و پراکندگی بالا در پوشش قانونی و مؤثر دست و پنجه نرم میکنند. با این حال، شمار قابل توجهی از کشورهای منطقه تأمین اجتماعی را در اولویت برنامههای توسعه اقتصادی و اجتماعی ملی خود قرار دادهاند.
یکی از مهمترین مسائل منطقه، محرومیت بیش از دو میلیارد نفر از پوشش بیمهای مناسب است که آنها را در معرض آسیبهای مختلف اجتماعی-اقتصادی قرار میدهد.
با وجود این چالشها، خوشبینی رو به رشدی هم در منطقه آسیا و اقیانوسیه وجود دارد. طی دهه گذشته، تعدادی از کشورهای پردرآمد و با درآمد متوسط در منطقه، پوشش درمانی و بازنشستگی همگانی را به اجرا درآوردهاند؛ این موضوع موجب شده است تا منطقۀ آسیا و اقیانوسیه بیشترین میزان رشد پوشش تأمین اجتماعی در سطح جهان را در این بازۀ زمانی داشته باشد.
در گزارش یادشده از اقدامات نوآورانه و استراتژیهای پیشگیرانه دولتها و سازمانهای بیمهای منطقه برای رسیدگی به شکافهای پوشش بیمهای، حمایت از افراد از زمان تولد تا بازنشستگی و در دورههای بیماری و ناتوانی و پیشرفتهای قابل توجه در حمایت از کارگران خوداشتغال، کارگران مهاجر و زنان به عنوان تحولات مهم منطقه در حوزه سیاستگذاری نام برده شده است که در بیشتر موارد بهواسطه سرمایهگذاری بر روی ابزارهای اداری، نوآوری و فناوری اطلاعات و ارتباطات تقویت شده است.
در این گزارش با تأکید بر نقش حیاتی نوآوریهای اداری و فناورانه آمده است: سازمانهای تأمین اجتماعی منطقه با تقویت ارتباطات و بهبود کمی و کیفی خدمات، دادهکاوی برای ارائۀ خدمات نوآورانه و تقویت منابع انسانی در پی بهبود بیمهپردازی و پیشگیری از تقلب هستند.
برخی کشورهای منطقه نیز گامهای بلندی در این مسیر برداشته اند؛ به عنوان مثال، اصلاحات سن بازنشستگی، تشویق به اشتغال طولانیتر، گسترش مشارکت، بهینهسازی و تنوع بخشیدن به شیوههای سرمایهگذاری و تقویت پایداری مالی نظامهای تأمین اجتماعی، در زمره این تلاشهاست.
در این گزارش همچنین بر لزوم توجه به سالمندی فزاینده جمعیت و تحول بازار کار و در عین حال تقویت نظامهای تأمین اجتماعی برای ایجاد انعطافپذیری در برابر خطرات بلایای طبیعی و تغییرات آب و هوایی تأکید شده است.