لزوم توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل عمومی پایتخت

منبع خبر / خودرو / 15 ساعت پیش

لزوم توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل عمومی پایتخت

کارشناسان معتقدند در شهری که زیرساخت‌ها و امکانات آن با محوریت حمل‌ونقل شخصی شکل گرفته است، تغییر به سمت محوریت حمل‌ونقل همگانی هزینه‌های بسیاری به دنبال خواهد داشت. خوشبختانه این روزها شاهد تغییر برخی الگوهای ترافیکی و توجه بیشتر به حمل‌ونقل عمومی توسط مسئولان مربوطه، به‌خصوص در پایتخت هستیم. در ادامه این موضوع را بررسی می کنیم.

ضرورت اتصال نقاط مختلف تهران به شبکه حمل‌ونقل عمومی

حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی، عضو هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی در حاشیه بازدید از بیست‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی ایران‌تلکام اظهار کرد: اتصال نقاط مختلف تهران، ازجمله بخش شمالی شهر، اسلامشهر، پردیس و دیگر مناطق به شبکه مترو و حمل‌ونقل عمومی ضروری است. وجود نمایشگاه بین‌المللی تهران، بیمارستان‌ها و دانشگاه‌ها در منطقه شمال تهران نیاز به توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقلی را دوچندان می‌کند و این موضوع را با جدیت پیگیری خواهیم کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران، سلیمی با تاکید بر اهمیت رشد اقتصادی و جذب سرمایه، اظهار کرد: برگزاری این نمایشگاه‌ها فرصتی طلایی برای تبادل اطلاعات، ارتقای دانش تولید و شناسایی نقاط ضعف است.

فعالان بخش خصوصی، سیاستگزاران و حتی جوانانی که به دنبال کار و بروز خلاقیت‌های خود هستند، می‌توانند از این فضا بهره ببرند. وی با بیان اینکه برای دستیابی به رشد ۸درصدی که در برنامه‌ها تعیین شده، نیازمند تلاش و همبستگی جمعی هستیم، یادآور شد: این اتفاق صرفا با حرف محقق نمی‌شود و سرمایه‌گذاری، به‌ویژه از طریق جذب سرمایه خارجی، از الزامات اساسی است.

یکی از ابزارهای مهم در این زمینه، توسعه بخش مخابرات است. حجت‌الاسلام سلیمی در پایان با اشاره به کاهش روشنایی سالن‌ها در نمایشگاه و بهبود عملکرد انرژی، این اقدام را تحسین کرد و گفت: این کار بزرگی بود که نشان‌دهنده توجه ویژه به صرفه‌جویی در انرژی است و جای تقدیر دارد.

توسعه حمل‌ونقل عمومی مهم‌ترین مطالبه شهروندان است

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران نیز در این باره گفت: نباید منتظر جا افتادن فرهنگ بیرون نیامدن خودرو تک‌سرنشین در جامعه باشیم، بلکه باید با توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی و افزایش تعداد اتوبوس و واگن‌های قطار و در کنار آن برقی‌سازی این ناوگان، نیاز شهروندان را برطرف کنیم.

علیرضا نادعلی در ادامه اظهار کرد: وقتی زیرساخت حمل‌ونقل عمومی بهبود یابد، آنوقت می‌توان از مردم انتظار داشت از انجام سفرهای فردی و تردد با خودروهای تک سرنشین خودداری کنند. وی ادامه داد: اکنون و به‌خاطر کمبود وسایل حمل‌ونقل عمومی مردم از خودرو شخصی استفاده می‌کنند که در صورت توسعه ناوگان عمومی همچون اکثر کشورهای اروپایی پیشرفته؛ اشتیاق مردم برای سفر درون شهری شخصی کمتر خواهد شد.

این عضو شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال که چرا به‌رغم وعده‌های شهرداری برای واردات اتوبوس برقی از چین، هنوز این اتوبوس‌ها در شهر دیده نمی‌شود و اوضاع تغییری نکرده است، گفت: این اتوبوس‌ها بعد بحث در حال ورود به کشور هستند تا پس از انجام مراحل قانونی به پایتخت منتقل و در چرخه سرویس‌دهی مشغول شوند.

نادعلی تاکید کرد: طبق اعلام معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری، تعداد دیگری اتوبوس وارد شده و این عدد از ۱۰ دستگاه اتوبوس فراتر رفته و باید زمان بیشتری برای اثر گذاری این خودروها در خدمات‌رسانی به مردم و کاهش آلودگی هوا در نظر گرفت.

پیگیری خرید ۴۰۰ اتوبوس دوکابین

چند روز قبل، رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران هم درباره خرید ۴۰۰ دستگاه اتوبوس دوکابین جدید برای فعالیت در ناوگان حمل‌ونقل شهری پایتخت گفت: قرارداد در حال انعقاد است و اگر منابع مالی تامین شود، مشکلی در تحویل وجود ندارد.

وی با تاکید بر اینکه لازم است اعتبارات آن را تامین کنیم و به موقع فرآیند اداری را به نتیجه برسانیم، افزود: مسایل گمرکی و جلب همکاری دولت و وزارت کشور نیز باید برای این قرارداد پیگیری شود که به نظر می‌رسد اگر تمام اقدامات به درستی صورت گیرد، اتفاقات خوبی رقم خواهد خورد و این اتوبوس‌ها در مدت زمان کمی وارد کشور خواهند شد. وی ادامه داد: البته با این وجود چون اقدامات هنوز به پایان نرسیده، نمی‌توانیم تاریخ دقیقی را برای واردات آن اعلام کنیم ضمن اینکه تولیدکننده خارجی مشکلی بابت تامین این اتوبوس‌ها ندارد و فقط ما باید مقدمات آن را فراهم کنیم.

حجت‌الاسلام آقامیری با اشاره به ساخت واگن‌های مترو در چین هم گفت: واگن‌ها در حال ساخت است و بازدیدها و نظارت‌ بر ساخت آنها نیز از سوی متولیان امور انجام می‌شود. به گفته وی، مدیریت شهری درصدد است که براساس وعده‌های داده شده، در بهمن‌ماه اولین رام از این واگن‌ها را وارد کند که البته همین موضوع هم منوط به انجام فرایند اداری است که بخشی از آن به مجموعه دولت برمی‌گردد و امیدواریم همکاری لازم را در این خصوص داشته باشند.

حجت‌الاسلام آقامیری درخصوص واگذاری تاکسی‌های شاسی‌بلند که اخیرا وارد کشور شده‌اند، افزود: ۹۰۰میلیون تومان از قیمت این تاکسی‌ها تسهیلات است که ۶۰۰ میلیون تومان سهم خودروساز و ۳۰۰ میلیون تومان سهم شهرداری است، مابقی آن نیز به ازای تحویل خودروی فرسوده و آورده راننده خواهد بود. عضو شورای اسلامی شهر تهران در مورد نحوه به‌کارگیری تاکسی‌های جدید (طبق اعلام معاون حمل‌ونقل شهرداری تعداد این تاکسی‌ها ۵۰۰ دستگاه است) در پایتخت، تاکید کرد: این تاکسی‌ها در خطوط عادی به‌کار گرفته خواهند شد.



عکس پروفایل روز مادر _ عکس نوشته مادرانه