نگاهی به پیشرانه هلفانت دوج، نیروگاهی با 1000 اسب بخار قدرت

منبع خبر / خودرو / 15 ساعت پیش

هلفانت بزرگ‌ترین و وحشی‌ترین پیشرانۀ ساخت دوج است که فقط بصورت موتور جعبه‌ای با قیمت ۳۰ هزار دلار عرضه میشود. دوج از همان سال‌های ابتدایی شکل‌گیری خودروهای عضلانی، با پیشرانه‌های قدرتمند همی خود را در بین رقبا متمایز کرد و امروز با گذشت...

هلفانت بزرگ‌ترین و وحشی‌ترین پیشرانۀ ساخت دوج است که فقط بصورت موتور جعبه‌ای با قیمت ۳۰ هزار دلار عرضه میشود.

دوج از همان سال‌های ابتدایی شکل‌گیری خودروهای عضلانی، با پیشرانه‌های قدرتمند همی خود را در بین رقبا متمایز کرد و امروز با گذشت بیش از ۷۰ سال، همچنان یکی از معدود برندهایی است که فرهنگ ماسل کارها را زنده نگه داشته است. هرچند نسل جدید خودروهای عضلانی دوج از پیشرانه‌های شش سیلندر و موتورهای برقی استفاده می‌کنند ولی تعهد این برند به ماسل کارهای اصیل همچنان از طریق عرضهٔ موتورهای جعبه‌ای V8 موپار ادامه دارد. (پیشرانهٔ جعبه‌ای به موتور کاملاً مونتاژ شده‌ای اطلاق می‌شود که به‌طور کامل و آمادهٔ استفاده توسط سازنده به فروش می‌رسد). در ادامه قصد داریم با یکی از وحشی‌ترین موتورهای جعبه‌ای تاریخ آشنا شویم. این موتور هلفانت نام دارد که لرزه بر اندام هر رقیبی می‌اندازد.

هلفانت نقطهٔ اوج پیشرانه‌های پرفورمنس موپار محسوب می‌شود. نام این موتور ترکیبی از هلکت و الفانت است. موتور هلکت که برای علاقه‌مندان به ماسل کارها کاملاً آشنا است و موتور الفانت هم یکی از نمادین‌ترین پیشرانه‌های دوج در دوران اولیهٔ خودروهای عضلانی بود. موتور هلفانت بهترین ویژگی‌های این دو پیشرانه را ترکیب کرده است که شامل اندازه و وزن موتور الفانت با طراحی و تکنولوژی موتور هلکت می‌شود. ویژگی‌های پیشرانهٔ هلفانت به شرح زیر است:

  • بلوک تمام آلومینیومی
  • قطر سیلندر ۱۰۵ میلی‌متر
  • کورس پیستون ۱۰۱ میلی‌متر
  • نسبت تراکم ۹.۵ به یک
  • ردلاین ۶,۸۰۰ rpm
  • قدرت ۱۰۰۰ اسب بخار

این موتور اولین بار در سال ۲۰۱۸ زیر کاپوت کانسپت دوج سوپر چارجر ۱۹۶۸ معرفی شد. چنین کاری منطقی بود زیرا هلفانت فقط به‌صورت موتور جعبه‌ای عرضه شد و بنابراین، نصب آن روی یک خودروی کلاسیک به‌وضوح هدف از ساخت چنین پیشرانه‌ای را نشان می‌داد و اگر دوج این موتور را روی یک خودروی جدید معرفی می‌کرد ممکن بود مردم احتمال عرضهٔ آن را در محصولی تولیدی بدهند. موتور هلفانت ابتدا قرار بود فقط در ۱۰۰ دستگاه تولید شود که این تعداد خیلی زود توسط علاقه‌مندان خریداری شد و این موتور جعبه‌ای قدرتمند زیر کاپوت خودروهای کلاسیک زیادی از جیپ واگنییر گرفته تا دوج پاور تراک قرار گرفت. موتور هلفانت ابتدا با قیمت ۳۰ هزار دلار عرضه شد ولی این فقط قیمت خود موتور بود و علاوه بر هزینهٔ نصب، ۳,۳۵۰ دلار دیگر هم باید برای لوازم جانبی موتور و کیت تهویه مطبوع پرداخت می‌شد.

البته هلفانت قوی‌ترین موتور تولیدی دوج نیست زیرا این عنوان در اختیار موتور چلنجر دیمن ۱۷۰ است. پیشرانهٔ ۶.۲ لیتری V8 سوپرشارژ این چلنجر در اصل نسخه‌ای اصلاح‌شده از موتور هلکت محسوب می‌شود که شباهت زیادی به موتور هلفانت دارد ولی جزئی از خانوادهٔ هلفانت به‌حساب نمی‌آید. بااین‌حال، موتور دیمن ۱۷۰ هم بسیار قدرتمند است و با وجود حجم کمتر، ۲۵ اسب بخار قدرت بیشتری نسبت به هلفانت تولید می‌کند. البته موتور چلنجر قدرت ۱۰۲۵ اسب بخاری خود را با سوخت E85 تولید می‌کند درحالی‌که هلفانت با بنزین معمولی ۱۰۰۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند.

مقایسهٔ موتور هلفانت با موتور هلکت چلنجر دیمن ۱۷۰

موتور هلکت چلنجر دیمن ۱۷۰ موتور جعبه‌ای هلفانت
نوع موتور ۶.۲ لیتری V8 سوپرشارژ ۷.۰ لیتری V8 سوپرشارژ
قدرت ۱۰۲۵ اسب بخار ۱۰۰۰ اسب بخار
گشتاور ۱۲۸۰ نیوتن متر ۱۲۹۰ نیوتن متر
همان‌طور که گفته شد، دوج ابتدا قصد داشت تنها ۱۰۰ دستگاه از موتور هلفانت تولید کند که به‌صورت دست‌ساز تولید می‌شدند و همگی ظرف تنها دو روز فروخته شدند. ازآنجایی‌که تقاضای بسیار بالایی برای این موتور وجود داشت، دوج در سری جدید موتورهای جعبه‌ای خود که تحت عنوان دایرکت کانکشن شناخته می‌شود، دوباره اقدام به عرضهٔ موتور هلفانت کرد. بااین‌حال، ازآنجایی‌که دوج به سمت الکتریکی‌سازی و کوچک‌سازی پیشرانه‌های خود حرکت می‌کند، بعید است که دیگر هیولایی مثل هلفانت را تولید و عرضه کند.

منبع
CarBuzz


عکس پروفایل مادر فوت شده