به گزارش خبرنگار مهر، مراسم اختتامیه پنجاه و چهارمین دوره جشنواره بین المللی فیلمهای علمی، آموزشی و تربیتی رشد عصر شنبه ۸ دی در تالار ایوان شمس تهران در حال برگزاری است.
در این مراسم چهرههایی همچون علیرضا کاظمی وزیر آموزش و پرورش، رائد فریدزاده رئیس سازمان سینمایی، حامد علامتی مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، رضا ناجی، نفیسه روشن، محمد گلی و … حضور دارند.
در ابتدای مراسم مسعود جهانشاهی دبیر جشنواره رشد عنوان کرد: جشنواره فیلم رشد بالاخره به ایستگاه آخر دوره پنجاه و چهارم رسید. در این دوره حدود هزار اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شد و ما امشب شاهد تجلیل از برگزیدگان هستیم.
یک میلیون نفر مخاطب آثار رشد را تماشا کردند
وی افزود: در این دوره از جشنواره ما بیشترین مخاطب را برای تماشا داشتیم. با این حال که جشنواره در ایام تعطیلات آلودگی هوا برگزار شد بیش از یک میلیون نفر از طریق اپلیکیشن شاد ما را تماشا کردند. حضور دوباره برخی هنرمندان اتفاق مبارک این دوره از جشنواره بود؛ ما در این دوره میزبان چهرههایی ازجمله هوشنگ مرادی کرمانی، خسرو خسروشاهی، پوران درخشنده و … بودیم.
دبیر جشنواره تصریح کرد: دوره پنجاه و چهارم جشنواره رشد در رسانهها نیز بازتاب خوبی داشت و دلیل این اتفاق بازطراحی جشنواره از دوره پنجاهودوم است. در دوره پنجاه و دو فیلمنامه وارد بخش مسابقه جشنواره شد. در سال اول صرفاً ۱۱ فیلمنامه ارسال شد اما امسال ۱۵۰ فیلمنامه دریافت کردیم و هیئت انتخاب ما برای انتخاب اثر برتر دچار مشکل بودند. میدانید که ما اگر بخواهیم تحولی در فیلم ایجاد کنیم باید فیلمنامه را متحول کنیم.
وی در پایان تاکید کرد: ما در بخش دریافت فیلم بلند نیز ۷۰ درصد رشد داشتیم. این مساله به دلیل کاری بود که در دفتر انتشارات مبنی بر حمایت از تولید فیلم بلند انجام شد تا نظر فیلمسازان را جلب و دانش آموزان را برای تماشای فیلم خوب هدایت کند.
آموزش و پرورش به جشنواره رشد مانند یک ابزار استراتژیک نگاه کند
در ادامه شفیع آقامحمدیان رئیس هیئت داوران جشنواره فیلم رشد گفت: ایننکاتی که میگویم صرفا مخصوص به این دوره و امسال نیست. ما میگوییم که جشنواره فیلم رشد حدود ۶۱ سال است که برگزار میشود اما متاسفانه در چند سال اخیر این رویداد به سختی برگزار میشود. من از دوستان تشکر میکنم که برای بقای جشنواره تلاش میکنند.
آقامحمدیان تصریح کرد: اغلب دوستان از این مساله صحبت میکنند که جشنواره پس از پنجاه و چهار دوره باید پرقدرتتر برگزار شود. یکی از بزرگترین مشکلات جشنواره رشد این است که در فیلمهایی که ساخته میشود ما به سختی فیلمی درباره کودک مشاهده میکنیم. امروزه نوجوانان اطلاعاتی از طریق اینترنت و فضای مجازی دریافت میکنند که گاهی زشت و زننده است و آموزش و پرورش باید اطلاعات مفید و درست را به کودکان انتقال دهد.
وی تاکید کرد: آینده کشور در دستان کودکان و نوجوانان است و ما باید به تولیدات این گروه سنی توجه کنیم. آموزش و پرورش باید به جشنواره رشد به منظور یک ابزار استراتژیک نگاه کند. از آقای کاظمی درخواست دارم که دوستان را موظف کنند تا با سیاستهای اجرایی به این جشنواره نگاه کنند و برنامهریزی صحیحی داشته باشند.
آقامحمدیان در پایان گفت: ما باید از آموزش و پرورش نمایندهای در شوراهای فیلم کودک داشته باشیم. وزارت آموزش و پرورش باید در سال حداقل چند فیلم سینمایی، مستند و پویانمایی تولید کند تا از طریق سینما ریلگذاری انجام دهد.
حجتالاسلام علی لطیفی رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم رشد و رئیس سازمان مرکز آموزشی و پژوهش برنامهریزی و رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره عنوان کرد: جشنواره فیلم رشد نقطه تلاقی هنر، تربیت و معصومیت کودکی است و مراقبت از این سهگانه بسیار دشوار است. خدا را شاکریم که در سه دوره بعد از شیوع کرونا گامهای خوبی در جشنواره رشد برداشتیم و از دوره پنجاه و دوم اتفاقات خوبی رخ داده است.
در ادامه مراسم کلیپی برای یادبود ژاله علو دوبلور، گوینده و بازیگر سینما و تلویزیون پخش شد.
زمانی جشنواره رشد شکوفا میشود که تولیدات آن در دل جامعه معلمان قرار بگیرد
علیرضا کاظمی وزیر آموزش و پرورش در ادامه این مراسم تصریح کرد: این جشنواره یک سرمایه ارزشمند دارد و پس از پنجاه و چهار دوره عقبه بسیار فاخری را در پی دارد. این جشنواره پشتوانه ارزشمند تعلیم و تربیتی دارد. خوشبختانه اینروزها ابزار دسترسی مخاطب هم به تولیدات ما بیشتر شده است. به طور مثال یک میلیون دانش آموز در این دوره از طریق اپلیکیشن شاد از آثار بهره بردند.
وی افزود: سرمایه ارزشمند دیگر جشنواره رشد حضور دغدغهمندان حوزه تربیت، هنرمندان و فیلمسازان مختلف است که باعث میشود نگاه متفاوتی را به جامعه مخاطب عرضه کنند.
وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: در کنار همه اتفاقات خوب این جشنواره متاسفانه ما نتوانستیم اتصالی میان هدف اصلی این جشنواره که دستیابی جامعه بزرگ تعلیم و تربیت به تولیدات فیلم است، برقرار کنیم. ما حلقه مفقوده ای داریم و بهره مندی از تولیدات به نسبت جامعه مخاطبمان بسیار پایینتر است. مخاطب اصلی این جشنواره دانش آموز، معلم و مدرسه است و ما زمانی موفق میشویم که این تولیدات را در اختیار دانش آموزان قرار دهیم.
وی بیان کرد: ما ظرفیتی مانند کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، کانون های تعلیم و تربیت و جشنواره رشد را داریم تا این تولیدات را در اختیار مدارس قرار دهد. مهم ترین هنر یک معلم و مدیر مدرسه این است که در کنار برنامه های درسی رخداد تربیتی متفاوتی ایجاد کند و چه موقعیتی بهتر از تماشای یک فیلم تربیتی؟
وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: این جشنواره مسیر طولانی را طی کرده است و باید این ادعا را مطرح کنیم که از سال گذشته این تولیدات را در استانهای مختلف پخش کرده ایم. نباید نمایش آثار را در چند سالن تهران محدود نکنیم. درواقع زمانی این جشنواره شکوفا میشود که تولیدات آن در دل جامعه معلمان قرار بگیرد.
وی بیان کرد: مساله بعدی ما ارتباط تولیدات این جشنواره با نیازهای تعلیم و تربیت است. باید این سوال را مطرح کنیم که آیا تولیدات در حوزه های مختلف مورد نیاز ما است؟
کاظمی با اشاره به بهرهگیری از آموزش هنر در جشنواره رشد عنوان کرد: شما هرگز اجتماع ارزشمند جامعه سینمایی کشور را نمیتوانید به این شکل حول نظام تربیتی کشور جمع کنید. ما باید از این ظرفیت برای آموزش معلمان و دانش آموزان علاقه مند به هنر بهره ببریم. فکر میکنم جای این مساله در جشنواره خالی است.
وی در پایان درباره حمایت آموزش و پرورش از آثاری که با محوریت تربیت ساخته شده اند، گفت: ما آمادگی حمایت از ظرفیتهای مختلف در نظام تعلیم و تربیت را داریم. آقای لطیفی از شما خواهش دارم که فرایندی را طراحی کنید که اگر هنرمندی یک فیلم منطبق بر نیازهای ما تولید کرد ما تمام جامعه آموزشی و دانش آموزان کشور را برای حمایت از آن فیلم بسیج کنیم. این بزرگترین حمایت ما است.
این گزارش تکمیل میشود...