به گزارش «اخبار خودرو»، عضو هیات تحریریه روزنامه «دنیای خودرو» در این باره نوشت:
در روزهایی که آلودگی هوا به یکی از جدیترین چالشهای شهروندان تهرانی تبدیل شده است، انتشار آمار و ارقام مربوط به نتایج معاینه فنی خودروها، بار دیگر مساله کیفیت تولیدات خودروسازان داخلی را به صدر مباحث عمومی و تخصصی کشاند.
بررسی دادههای ارائهشده توسط مدیرعامل ستاد معاینهفنی خودروهای تهران، نشان میدهد بخش قابلتوجهی از خودروهای تولید داخل حتی در سالهای ابتدایی استفاده، دچار نقصهای فنی و آلایندگی هستند. این وضعیت، زنگ خطری است برای صنعت خودرویی که نهتنها نتوانسته به استانداردهای مطلوب نزدیک شود، بلکه با چالشهایی عمیقتر در زمینه ایمنی و پایداری محیط زیست روبهرو است.
طبق اعلام ستاد معاینه فنی تهران، حدود 40درصد محصولات سایپا و بیشاز 20درصد محصولات ایرانخودرو در اولین مراجعه به مراکز معاینهفنی مردود شدهاند. همچنین، آمار مردودی وانتها و خودروهای سواری نظیر پراید، ساینا و پژو 405 بهطور نگرانکنندهای بالاست.
وانتهای آریسان با 62درصد مردودی و پراید با 45درصد مردودی، شاخصترین نمونهها هستند که نشان میدهند کیفیت تولیدات داخلی همچنان فاصله زیادی با استانداردهای جهانی دارد. این ارقام در حالی مطرح میشوند که خودروهای کمتر از چهارسال سن، طبق قانون، نیازی به اخذ معاینه فنی ندارند. اما مراجعه 20درصد از این خودروها به مراکز معاینهفنی و مردودی آنها نشاندهنده عمق بحران کیفیت در خودروهای نو است. این وضعیت سوالات جدی درباره نظارتهای پیشاز تولید و استانداردهای لازمالاجرا برای خودروسازان ایجاد میکند.
یکی از تبعات مستقیم کیفیت پایین خودروها، نقش آنها در افزایش آلایندگی هوای شهرهاست. بر اساس آمار، حدود 12درصد خودروهای مراجعهکننده به مراکز معاینهفنی به دلیل نقص آلایندگی مردود شدهاند و برآوردها نشان میدهند 500هزار دستگاه خودرو آلاینده در تهران تردد میکنند. این مساله در شرایطی مطرح میشود که شهروندان تهرانی با پدیده آلودگی هوا بهویژه در فصول سرد سال، دستوپنجه نرم میکنند و کیفیت پایین خودروهای داخلی بهوضوح سهمی قابلتوجه در این بحران دارد.
بحران کیفیت خودروهای داخلی، مسالهای نیست که بتوان آن را تنها به گردن مالکان خودروها انداخت. خودروسازان داخلی بهویژه دو غول بزرگ صنعت خودرو کشور باید پاسخگوی این چالشها باشند. نظارتهای جدیتر، شفافیت در گزارشها و اعمال استانداردهای سختگیرانهتر میتواند گامی موثر در حل این بحران باشد. همچنین انتظار میرود سیاستگزاران با اتخاذ تصمیماتی دقیق، فضای تولید خودروهای باکیفیتتر را فراهم کرده و از مصرفکنندگان در برابر محصولات کمکیفیت حمایت کنند.
آمارهای منتشرشده از معاینهفنی خودروها، نیاز به بازنگری عمیق در ساختار تولید و نظارت بر صنعت خودرو کشور را بیشاز پیش آشکار میکند.
اگر قرار است شهری سالمتر و هوایی پاکتر داشته باشیم، باید نظارت بر کیفیت خودروهای داخلی در اولویت قرار بگیرد و از خودروسازان انتظار پاسخگویی و شفافیت بیشتری داشته باشیم. بهبود کیفیت تولیدات داخلی نهتنها نیاز شهروندان، بلکه ضرورتی برای توسعه پایدار کشور است.