رویارویی شورلت کوروت Z06 و مکلارن 750S، تقابلی از جنس هیجان
مکلارن با 750S در بازی سوپراسپرتها برگ آس را رو کرده است ولی آیا کوروت میتواند با Z06 ورق را برگرداند؟ مکلارن 750S سوپراسپرتی خارقالعاده است تا جایی که هر بار از پشت فرمان آن پیاده میشوم میگویم چطور چنین خودرویی میتواند جادهای...
مکلارن با 750S در بازی سوپراسپرتها برگ آس را رو کرده است ولی آیا کوروت میتواند با Z06 ورق را برگرداند؟
مکلارن 750S سوپراسپرتی خارقالعاده است تا جایی که هر بار از پشت فرمان آن پیاده میشوم میگویم چطور چنین خودرویی میتواند جادهای باشد؟ به همین دلیل، برای رانندگی دوباره با این اعجوبهٔ بریتانیایی هیجانزده هستم ولی برای نشستن پشت فرمان کوروت Z06 با پکیج Z07 هیجان بیشتری دارم. مشخصات این خودرو بهخودیخود فوقالعاده است ولی منبع الهامی که برای آن ذکر شده من را به سر حد جنون میرساند. من فراری ۴۵۸ اسپشیاله را خودروی واقعاً مقدسی میدانم. این ماشین با یک پیشرانهٔ V8 دور بالا و واکنش فوقالعاده، نقطهٔ اوج فراریهای تنفس طبیعی بود.
تیم توسعهٔ Z06 هم با این موضوع موافق است و هدف بلندپروازانهای را دنبال کرده است. آنها میخواستند چیزی بهتر از اسپشیاله بسازند. Z06 دقیقاً مثل ۴۵۸ به یک موتور V8 تنفس طبیعی میللنگ تخت مجهز است که البته حجم بیشتری دارد (۵.۵ لیتر در برابر ۴.۵ لیتر) و قدرت و گشتاور بیشتری تولید میکند (۶۷۰ اسب بخار و ۶۲۵ نیوتن متر در برابر ۶۰۰ اسب بخار و ۵۴۰ نیوتن متر). موتور LT6 کوروت دستساز است و برخلاف جریان توربوشارژر شنا میکند. کوروت همچنین حالا موتور وسط شده و تمام قدرت موتور دور بالای خود را توسط یک گیربکس هشت سرعته دوکلاچه به چرخهای عقب تحویل میدهد.
در Z06 کمکفنرهای مغناطیسی پیشرفته و انواع سیستمهای الکترونیکی باعث میشود آسانتر بتوانید به حداکثر تواناییهای خودرو دست پیدا کنید. پکیج Z07 هم ترمزهای کربن سرامیکی، لاستیکهای میشلین کاپ 2R فوقالعاده چسبنده، کمکفنرهای سفتتر و کیت آیرودینامیک را به همراه دارد که در سرعت ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت تا ۳۳۳ کیلوگرم داونفورس تولید میکند. Z06 در آمریکا با تمام آپشنها مثل رینگهای فیبر کربنی، بسیار از رقبای اروپایی ارزانتر است. در بریتانیا نیز انتظار میرود قیمت این خودرو حدود ۱۵۰ هزار پوند باشد که حدود ۱۰۰ هزار پوند از مکلارن 750S ارزانتر خواهد بود.
کوروت Z06 اگر میخواهد واقعاً روح اسپشیاله را زنده کند، باید پاسخگویی کاملاً دقیق و فوری به درخواستهای راننده داشته باشد و درعینحال مملو از بازخورد و حس چابکی باشد. مورد آخر میتواند سختترین درخواست باشد زیرا کوروت نزدیک به ۱۷۰۰ کیلوگرم وزن دارد درحالیکه اسپشیاله ۱۳۹۵ کیلوگرم وزن داشت و مکلارن 750S هم به لطف شاسی فیبر کربنی، تنها ۱۳۸۹ کیلوگرم وزن دارد. Z06 در برداشتهای اول اصلاً خود را وحشی نشان نمیدهد. کابین ماشین خیلی جالب است اما بجای زیبایی مینیمالیستی مکلارن، داخل کوروت با میلیونها دکمه پر شده و موقعیت رانندگی کمی بالاتر است. فرمان قطور و مربعی است که هرچند عجیب به نظر میرسد اما اکثراً خوب کار میکند.
Z06 برای رانندگی در پیست روی حداکثر صدای موتور، حداقل دخالت سیستمهای الکترونیکی و سفتترین کنترل بدنهٔ ممکن تنظیم شده است ولی بااینوجود، احساس عصبی یا ترسناکی ندارد و در پاسخگویی فرمان و پایداری شاسی آرامش واقعی احساس میشود. موتور مثل تمام هشت سیلندرهای میللنگ تخت، در دور آرام صدای بم و خشن دارد و با اشتیاق به سمت ردلاین ۸,۶۰۰ rpm خود دور میگیرد. بااینحال، تحویل حداکثر قدرت در دورهای بالا در ترکیب با وزن نسبتاً سنگین خودرو باعث میشود موتور LT6 آنقدر که ۶۷۰ اسب بخار نشان میدهد قوی احساس نشود. نکتهٔ مثبت اینکه Z06 کشش فوقالعادهای دارد و چسبندگی جلو بسیار زیاد است.
گیربکس سریع عمل میکند هرچند که ممکن است تمایل زیادی به معکوس دادن نداشته باشد. ترمزهای کربن سرامیکی بزرگ در چند دور اول مطمئن عمل میکنند و با اینکه پس از داغ شدن کمی عملکردشان کاهش میابد ولی خیلی زود دوباره شرایط بهتر میشود. Z06 هنگامیکه به حد نهایی محدودیتهایش رسانده میشوند، رفتار بسیار خوبی از خود نشان میدهد و تیزی دماغهٔ آن باعث انحراف عقب خودرو نمیشود. روی پیست خشک، خودرو به هر فرمان دادنی بهآرامی واکنش نشان میدهد و کنترل Z06 بسیار آسان به نظر میرسد. رفتار این کوروت بهتر از استینگری است و هرچند آن انرژیای که انتظار داشتم را ارائه نکرد ولی هنوز هم بسیار چشمگیر است.
بااینحال، پس از پنج ثانیه رانندگی با مکلارن 750S، حتی بهترین ویژگیهای Z06 را هم فراموش خواهید کرد. تعداد بسیار کمی از خودروها مثل 750S تمام حواس شما را درگیر میکنند و برای رانندگی در پیست به چنین تمرکزی نیاز دارند. این ماشین بسیار سریع و چابک است، بهوضوح با راننده ارتباط برقرار میکند و گوش به فرمان هر درخواستی از سمت راننده است. دیگر هیچکس سوپرکاری مثل این نمیسازد. سیستم هیبریدی سوپراسپرتهای جدید را سنگین کرده و باعث پمپاژ مصنوعی گشتاور شده است. البته نتیجهٔ این ویژگی میتواند خیرهکننده باشد (مثل فراری ۲۹۶ GTB) ولی هرگز آن هیجان خالص یک خودروی سبکوزن را به راننده منتقل نمیکند یعنی چیزی که در مورد 750S و پیشرانهٔ ۴ لیتری V8 توئین توربوی وحشی آن وجود دارد.
این شبیه نیرویی از دل طبیعت احساس میشود که تجربهای زنده، نفسگیر و فراموشنشدنی را فراهم میکند. موقعیت رانندگی 750S هم عالی است و فرمان هیدرولیک هرچند کمی سنگین است ولی بازخوردی عالی را ارائه میکند. هرچند ما از صندلیهای مشابه سنا در 750S متنفریم ولی غیرازاین همهچیز عالی است. مکلارن خودرویی فوقالعاده هیجانانگیز است که روح سوپرکارهای سنتی مثل لامبورگینی کانتاش را دارد؛ بنابراین، علیرغم امیدهای بزرگ مبنی بر اینکه کوروت Z06 فراری ۴۵۸ اسپشیاله را دوباره متولد کرده و حتی آن را بهبود بخشیده است، این مکلارن 750S است که بهعنوان خودروی موردعلاقهٔ ما از بین این دو انتخاب میشود. البته این ماشین برای خیلیها بسیار گران و دور از دسترس است ولی آنقدر لحظات شاد و هیجانانگیزی فراهم میکند که نادیده گرفتنش غیرممکن خواهد بود.