عزم دولت چهاردهم برای اصلاح سیستم آموزشی کشور جدی است
رئیسجمهور با بیان اینکه باید کاری کنیم که دانشآموزان بمانند و کشور را بسازند، گفت: جریان آموزشی باید از معلممحوری به سمت آموزش ساختارمند و کار گروهی هدایت شود؛ بر این اساس ضرورت دارد که ارائه و آموزش دروس با بهکارگیری فناوریهای نوین ساختارمند شود.
به نقل از پایگاه اطلاعرسانی ریاستجمهوری، مسعود پزشکیان با حضور سرزده در قرارگاه بسط عدالت آموزشی دبیرستان ماندگار البرز، از نزدیک در جریان فعالیتهای آموزشی و عامالمنفعه این مرکز قرار گرفت و با تأکید بر ضرورت گسترش عدالت آموزشی در تمام نقاط کشور اظهار کرد: آموزش دانشآموزان باید در تمام مدارس ساختارمند، کاربردی و گروهمحور باشد.
وی در این بازدید ۹۰ دقیقهای که با همراهی وزیر آموزش و پرورش انجام میشد، با تاکید بر نظارت و ارزیابی سه گزاره دانش، اجرا و باور در مدارس و فضاهای آموزشی کشور افزود: ساختار آموزشی کشور باید مورد بازنگری قرار بگیرد تا بتوانیم به ساختاری صحیح و مفید بر پایه آموزش کاربردی دانشآموزان دست پیدا کنیم.
پزشکیان خاطرنشان کرد: دانشآموزان باید در پروسه تعلیم و تربیت، توانمندی حل مسئله را بهطور جدی فرابگیرند و بیاموزند که مشکلات را چگونه حل کنند، از همینرو، جریان آموزشی باید از معلممحوری به سمت آموزش ساختارمند و کار گروهی هدایت شود. بر این اساس ضرورت دارد که ارائه و آموزش دروس با بهکارگیری فناوریهای نوین ساختارمند شود.
رئیسجمهور با تأکید بر اهمیت استفاده از بسترهای متنوع آموزشی، بر پایه رفع نیازهای جامعه، خواستار آن شد که معلمان در کنار آموزش دروس، زمینههای کاربردی و عینی آنچه را تدریس میکنند، با استفاده از وسایل آزمایشگاهی بازنمایی کنند، زیرا آموزش کاربردی بستر یادگیری عمیق را برای محصلان فراهم خواهد کرد.
پزشکیان اظهار داشت: دولت چهاردهم برای اصلاح سیستم آموزشی کشور عزم جدی دارد؛ یکی از اقداماتی که بر مبنای این اصلاحات صورت خواهد گرفت آن است که در هر کلاس، صفحه نمایشهایی قرار خواهد گرفت تا معلمان بتوانند محتوای آموزشی ارائه شده در کلاس را بهطور عینی و عملی نیز برای دانشآموزان به نمایش بگذارند.
رئیسجمهور با اشاره به اینکه آموزش به دانشآموزان باید به شکلی باشد که آنها را نسبت به آینده و کشورشان دغدغهمند تربیت کند، افزود: اگر از امکانات آموزشی بهدرستی استفاده شود و عدالت آموزشی در تمام سطوح کشور برقرار باشد، دانشآموزانمان از همان سالهای مدرسه به فکر مهاجرت نخواهند بود و دغدغه آنها به سمت حل مسائل کشور هدایت خواهد رفت. برای رسیدن به این چشمانداز باید ساختار آموزشی کلاسمحور را به سمت آموزش بر پایه گروهسازی و کار تیمی توسط دانشآموزان هدایت کنیم.
پزشکیان با تأکید بر این اصل که باید تمام ظرفیتهای آموزشی را در مسیر توسعه عدالت آموزشی به خدمت بگیریم، تأکید کرد: معتقدم اگر نظام تعلیم و تربیت کشور اصلاح و عدالت آموزشی برقرار نشود، مملکت درست نخواهد شد.
وی اضافه کرد: تنها ایستادن معلم پای تخته و درس دادن به دانشآموزان، روشی است که امروز دیگر پاسخگو نیست و باید با بهکارگیری روشهایی که دانشآموزان را در فرایند فراگیری دخیل میکند، علاوه بر آموزش دانش، مهارتهای کار گروهی، احساس مسئولیت، روشهای حل مسئله، تهیه و ارائه گزارش، غلبهبر موانع و مشکلات، سازمان دادن ظرفیتهای گروه برای حل مسئله و رقابت در فراگیری را نیز به دانشآموزان یاد داد.
رئیسجمهور با بیان اینکه باید کاری کنیم که دانشآموزان بمانند و کشور را بسازند، گفت: جریان آموزشی باید از معلممحوری به سمت آموزش ساختارمند و کار گروهی هدایت شود؛ بر این اساس ضرورت دارد که ارائه و آموزش دروس با بهکارگیری فناوریهای نوین ساختارمند شود. باید بهطور جدی به این مسئله توجه کنیم و آن را اساس اقدامات خود برای اصلاح نظام تربیتی و آموزشی کشور قرار دهیم تا بتوانیم نسلی تربیت کنیم که احساسش این باشد که این مملکت برای آنهاست و خودشان باید آن را آباد کنند.
در بخشی از این بازدید سرزده، رئیسجمهور از استودیوهای آموزشی قرارگاه بسط عدالت آموزشی دبیرستان ماندگار البرز بازدید کرد و بهصورت برخط با دانشآموزان سراسر کشور درباره افزایش کیفیت آموزشی در تمام مدارس و برقراری عدالت آموزشی سخن گفت.
پزشکیان در این گفتوگوی برخط گفت: با استفاده از ظرفیت و توانمندیهایی که در دانشگاهها، مدارس دولتی و مراکز خیریه وجود دارد، به دنبال افزایش کیفیت آموزش و روشهای آن هستیم، چنانچه شما به شکل شایسته خود را برای آینده کشور آماده کنید، میتوانیم منطبق بر چشماندازی که مقام معظم رهبری ابلاغ کردهاند، کشورمان را به الگویی الهامبخش در منطقه تبدیل کنیم.