مقایسه تارا و پژو 207، کدام خودرو ارزش خرید بیشتری دارد؟
اگر به دنبال خرید یک خودروی صفرکیلومتر داخلی با قیمتی بین ۸۰۰ میلیون تا یک میلیارد تومان هستید، تارا و پژو ۲۰۷ از اصلیترین گزینهها محسوب میشوند. فهرست محتوا مقایسه مشخصات فنی طراحی بیرونی و ابعاد طراحی داخلی و امکانات تجربه...
اگر به دنبال خرید یک خودروی صفرکیلومتر داخلی با قیمتی بین ۸۰۰ میلیون تا یک میلیارد تومان هستید، تارا و پژو ۲۰۷ از اصلیترین گزینهها محسوب میشوند.
تارا و پژو ۲۰۷ هرچند از لحاظ سگمنت و فرم بدنه باهم تفاوت دارند ولی در بازهٔ قیمتی ۸۰۰ میلیون تا یک میلیارد تومان، از اصلیترین گزینههای بازار بهحساب میآیند و به همین دلیل ممکن است خریدارانی که با این حدود قیمت به دنبال خرید یک خودروی صفرکیلومتر هستند را دچار تردید کنند. درنتیجه، مقایسهٔ این دو ماشین میتواند برای خریداران راهگشا باشد. دراینبین، تارا خودروی جدیدتری است. این خودرو که بر پایهٔ پژو ۳۰۱ ساخته شده است، اولین بار در سال ۱۳۹۹ رونمایی شد و با مدل ۱۴۰۰ به بازار آمد. از سوی دیگر، پژو ۲۰۷ که درواقع فیسلیفتی روی پژو ۲۰۶ محسوب میشود، اولین بار در سال ۱۳۸۹ راهی بازار کشورمان شد و پس از وقفهای که به دلیل تحریمها در سال ۱۳۹۲ در تولید آن ایجاد شد، دوباره در سال ۱۳۹۵ با تغییراتی به خط تولید ایرانخودرو بازگشت. تارا و ۲۰۷ هردو در نسخههای دستی و اتوماتیک عرضه میشوند ولی تنوع تیپهای ۲۰۷ بسیار بیشتر است.
همچنین بخوانید:
- مقایسه شاهین پلاس و تارا، یک قلب در دو بدن!
- قیمت صفر تارا، دنده ای و اتوماتیک در کارخانه و بازار
- قیمت پژو ۲۰۷ اتوماتیک صفر در کارخانه و بازار
- مقایسه بک X3 پرو با پژو ۲۰۷ اتوماتیک، کراس چینی یا هاچبک ایرانی؟
مقایسه مشخصات فنی
این دو خودرو علیرغم تفاوت سگمنت و فرم بدنه، در قوای محرکه باهم یکسان هستند و هردو از پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری TU5 استفاده میکنند. البته ۲۰۷ با موتور TU3 هم تولید میشود ولی در این مقایسه ما صرفاً به نسخههای TU5 میپردازیم که از لحاظ قیمتی مشابه تارا هستند. در حال حاضر، پژو ۲۰۷ در نسخههای دستی، دستی پانوراما، اتوماتیک و اتوماتیک پانوراما عرضه میشود درحالیکه تیپهای تارا فقط به V1P دستی و V4 LX اتوماتیک محدود است. هردو تیپ دستی و اتوماتیک تارا به پیشرانهٔ ارتقاءیافتهٔ TU5P مجهز هستند که با تغییراتی مثل تجهیز به سیستم زمانبندی متغیر سوپاپ، خروجی کمی بالاتری برابر با ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۴۴ نیوتن متر گشتاور دارد. در بخش انتقال نیرو هم هرچند تارا V1 ابتدا با گیربکس پنج سرعته دستی عرضه شد اما مدتی است تیپ V1P با گیربکس شش سرعتهٔ دستی جایگزین آن شده است. تارا V4 LX هم از گیربکس شش سرعته اتوماتیک استفاده میکند.
پژو ۲۰۷ در نسخهٔ دستی در هردو مدل پانوراما و سقف فلزی، همچنان با همان پیشرانهٔ TU5 معمولی تولید میشود که ۱۰۵ اسب بخار قدرت و ۱۴۲ نیوتن متر گشتاور دارد. انتقال نیرو نیز همچنان توسط همان گیربکس پنج سرعته دستی قدیمی صورت میگیرد و بنابراین، ۲۰۷ در نسخهٔ دستی از لحاظ قوای محرکه یک پله از تارا V1P عقبتر است. البته ایرانخودرو در اواخر بهار ۱۴۰۲ پژو ۲۰۷ را با گیربکس شش سرعته دستی و پیشرانهٔ TU5P معرفی کرد ولی هنوز از عرضهٔ این مدل خبری نیست و اگر خواهان ۲۰۷ دستی باشید همچنان باید به پیشرانهٔ TU5 معمولی و گیربکس پنج سرعته بسنده کنید. از سوی دیگر اما ۲۰۷ در نسخهٔ اتوماتیک قوای محرکهٔ کاملاً یکسانی با تارا V4 LX دارد. این یعنی در این مدل شاهد موتور TU5P با ۱۱۳ اسب بخار قدرت و گیربکس شش سرعته اتوماتیک هستیم.
طراحی بیرونی و ابعاد
هرچند ۲۰۷ خودروی بهمراتب قدیمیتری نسبت به تارا محسوب میشود ولی هنوز هم طراحی جذابتر و جوانپسندتری دارد. با اینکه این خودرو اساساً همان ۲۰۶ است و مطابق با زبان طراحی دو سه نسل قبل پژو شکل گرفته ولی در بازار محدود و انحصاری ایران، همچنان جزء خودروهای پرطرفدار خصوصاً در بین جوانها است. از سوی دیگر، تارا با وجود پایه و اساس مدرنتر، در ظاهر نمای چندان جذابی ندارد و تا حدودی محافظهکارانه و کسلکننده به نظر میرسد. هرچند ایرانخودرو با بازطراحی جلو و عقب پژو ۳۰۱ سعی در ایجاد نمای بروزتری داشته ولی نتیجهٔ کار چندان متناسب از آب درنیامده است. البته در تیپهای V1P و V4 یکی از مشکلات ظاهری تارا یعنی نور بیشازحد چراغهای عقب با طراحی گرافیک جدید برطرف شده و نمای بسیار بهتری را ایجاد کرده است. از لحاظ ابعاد، طبیعتاً تارا خودروی بزرگتری است و ۴,۵۱۹ میلیمتر طول، ۱,۷۴۸ میلیمتر عرض و ۱,۴۶۶ میلیمتر ارتفاع دارد درحالیکه این اعداد برای ۲۰۷ به ترتیب ۳,۸۷۲ میلیمتر، ۱,۶۶۹ میلیمتر و ۱,۴۴۱ میلیمتر هستند.
طراحی داخلی و امکانات
در داخل نیز مثل بیرون، چندین سال جدیدتر بودن تارا چندان خود را نشان نمیدهد زیرا در این خودرو از داشبورد سیتروئن C3 XR بازار چین استفاده شده که پیشینهٔ آن به سال ۲۰۱۴ بازمیگردد و کاملاً رنگ و بوی کهنگی دارد. البته شرایط در ۲۰۷ هم چندان بهتر نیست زیرا بخش پایینی داشبورد این خودرو همچنان با ۲۰۶ یکسان است و تنها بهروزرسانی که از سال ۱۳۸۹ تاکنون تجربه کرده تجهیز به نمایشگر لمسی و غربیلک فرمان جدید است. از لحاظ کیفیت متریال هم هیچکدام تعریفی ندارند و کل داشبورد هردو از پلاستیک خشک و سیاه ساخته شده است. البته در تیپهای جدید تارا V1P و V4 LX ایرانخودرو رو دریها را تغییر داده و دکمههای شیشهبالابر را از روی کنسول به روی درها منتقل کرده که اقدام مثبتی است. همچنین بزرگترین برتری تارا نسبت به ۲۰۷ خود را در صندلیهای عقب نشان میدهد یعنی جایی که فضای پای نسبتاً مناسبی را ارائه میکند درحالیکه صندلیهای عقب ۲۰۷ برای بزرگسالان عملاً غیرقابل استفاده هستند.
امکانات و تجهیزات پژو ۲۰۷ در نسخههای دستی و اتوماتیک یکسان است ولی تارا در نسخهٔ اتوماتیک امکانات بیشتری را ارائه میکند. در جدول زیر لیست امکانات این دو خودرو را باهم مقایسه میکنیم:
پژو ۲۰۷ دستی | تارا V1P | |
ترمز | جلو و عقب دیسکی | جلو و عقب دیسکی |
کنترل پایداری | دارد | دارد |
کنترل کشش | دارد | دارد |
ترمز کمکی | دارد | دارد |
سیستم کمکی حرکت در سربالایی | دارد | دارد |
ایربگ | ۲ عدد | ۲ عدد |
فرمان | برقی با دکمههای کنترلی | برقی با دکمههای کنترلی |
سیستم تهویه | اتوماتیک | اتوماتیک |
نمایشگر لمسی | دارد | دارد |
دیلایت | دارد | دارد |
آینههای جانبی | تنظیم برقی | تنظیم برقی |
سنسور دنده عقب | دارد | دارد |
دوربین دنده عقب | دارد | دارد |
سیستم پایش باد تایرها | دارد | دارد |
رینگ | ۱۴ اینچی فولادی | ۱۵ اینچی فولادی |
تنظیم صندلیهای جلو | دستی | دستی |
کروز کنترل | دارد | دارد |
سقف شیشهای | دارد | ندارد |
آینه داخلی الکتروکرومیک | دارد | ندارد |
سنسور نور و باران | ندارد | دارد |
آنتن کوسهای | ندارد | دارد |
چراغ خوشامدگویی | ندارد | دارد |
پژو ۲۰۷ اتوماتیک | تارا V4 LX | |
ایربگ | ۲ عدد | ۴ عدد |
آینههای جانبی | تنظیم برقی | تاشو برقی |
رینگ | ۱۴ اینچی آلومینیومی | ۱۶ اینچی آلومینیومی |
تنظیم صندلیهای جلو | دستی | برقی |
گرمکن صندلیهای جلو | ندارد | دارد |
ورود بدون کلید | ندارد | دارد |
استارت دکمهای | ندارد | دارد |
در صندوق با سنسور پایی | ندارد | دارد |
تجربه رانندگی
ازآنجاییکه قوای محرکه دو خودرو یکسان است، از لحاظ تجربه رانندگی خیلی تفاوتی باهم ندارند ولی تارا در هنگام رانندگی به دلیل فاصله محوری کشیدهتر، پایداری بیشتری دارد و سواری مطمئنتری را فراهم میکند. از سوی دیگر اما ۲۰۷ به لطف ابعاد کوچکتر، خودروی چابکتری است. همچنین این خودرو به دلیل حدود ۱۰۰ کیلوگرم وزن سبکتر، از لحاظ شتاب و کشش هم بهتر از تارا عمل میکند. این در حالی است که توان پیشرانه TU5 برای تارا چندان کافی به نظر نمیرسد و خصوصاً در نسخه اتوماتیک زمانی که خودرو پر از بار و سرنشین باشد مشکلساز میشود. ۲۰۷ همچنین به لطف ابعاد جمعوجور، برای استفاده در شهرهای شلوغ گزینه مناسبتری است درحالیکه تارا با برخورداری از صندوق بار بزرگ و کابین جادارتر، برای استفادههای خانوادگی و مسافرت گزینه بهتری خواهد بود.
قیمت و ارزش خرید
در حال حاضر، قیمت کارخانهای تارا V1P برابر با ۷۷۵ میلیون تومان و قیمت بازار آن حدود ۸۸۰ میلیون تومان است. این اعداد برای تارا V4 LX هم به ترتیب ۹۰۱ میلیون و یک میلیارد و ۶۰ میلیون تومان هستند. از سوی دیگر، قیمت کارخانهای پژو ۲۰۷ دستی پانوراما ارتقاءیافته ۶۷۵ میلیون تومان و قیمت ۲۰۷ اتوماتیک پانوراما ۷۹۶ میلیون تومان است درحالیکه این ارقام در بازار به ترتیب حدود ۸۷۰ میلیون و یک میلیارد و ۴۰ میلیون تومان است؛ بنابراین، نسخههای دستی و اتوماتیک تارا و ۲۰۷ از لحاظ قیمت بازار بسیار به هم نزدیکتر هستند و این باعث میشود تارا با امکانات بیشتر و کابین جادارتر، ارزش خرید بیشتری داشته باشد.
جمعبندی
بهطورکلی، هیچکدام از این دو خودرو گزینه ایدهآلی نیستند و ارزش قیمت در حدود یک میلیارد تومانی را ندارند ولی اگر خواهان خودرویی صفرکیلومتر در این بازه قیمتی باشید، تارا و ۲۰۷ از معدود گزینهها خواهند بود. از بین این دو، تارا به لطف پلتفرم مدرنتر، امکانات بیشتر، کابین جادارتر و قوای محرکه بروزتر (در قیاس با ۲۰۷ دستی)، خودروی بهتری محسوب میشود و ارزش بیشتری در برابر قیمت دارد ولی اگر خانواده کمجمعیتی دارید و به دنبال یک خودروی جمعوجور و جوانپسند برای استفادههای شهری هستید، پژو ۲۰۷ هم میتواند انتخاب مناسبی باشد.
مشخصات فنی
پژو ۲۰۷ دستی | پژو ۲۰۷ اتوماتیک | تارا V1P | تارا V4 LX | |
پیشرانه | TU5 | TU5P | ||
نوع موتور | ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ | |||
قدرت | ۱۰۵ اسب بخار | ۱۱۳ اسب بخار | ||
گشتاور | ۱۴۲ نیوتن متر | ۱۴۴ نیوتن متر | ||
گیربکس | ۵ سرعته دستی | ۶ سرعته اتوماتیک | ۶ سرعته دستی | ۶ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | جلو | |||
شتاب صفرتاصد | ۱۱.۶ ثانیه | ۱۲.۶ ثانیه | ۱۲.۵ ثانیه | ۱۳.۰ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت | |||
مصرف سوخت | ۷.۲ لیتر ترکیبی | ۷.۴ لیتر ترکیبی | ۷.۲ لیتر ترکیبی | ۷.۳ لیتر ترکیبی |
فاصلهٔ محوری | ۲,۴۴۳ میلیمتر | ۲,۶۵۲ میلیمتر | ||
طول | ۳,۸۷۲ میلیمتر | ۴,۵۱۹ میلیمتر | ||
عرض | ۱,۶۶۹ میلیمتر | ۱,۷۴۸ میلیمتر | ||
ارتفاع | ۱,۴۴۱ میلیمتر | ۱,۴۶۶ میلیمتر | ||
وزن | ۱۰۸۷ کیلوگرم | ۱۱۱۸ کیلوگرم | ۱۱۷۳ کیلوگرم | ۱۲۳۴ کیلوگرم |
حجم صندوق بار | ۲۴۵ لیتر | ۶۴۰ لیتر |
- تارا
- پژو ۲۰۷