5 نشانه مهم از گارانتی تکمیلی نامطلوب خودروسازان و شرکتهای متفرقه
اگرچه همه خودروهای صفرکیلومتر بازار با گارانتی عرضه میشوند اما برخی خودروسازان با ارائه گارانتی تکمیلی دردسرساز، فرایند تعمیر رایگان خودروی مشتریان را با چالشهایی مواجه میسازند. گارانتی خودروسازان معمولاً شامل مواردی همچون سرویسهای نگهداری...
اگرچه همه خودروهای صفرکیلومتر بازار با گارانتی عرضه میشوند اما برخی خودروسازان با ارائه گارانتی تکمیلی دردسرساز، فرایند تعمیر رایگان خودروی مشتریان را با چالشهایی مواجه میسازند.
گارانتی خودروسازان معمولاً شامل مواردی همچون سرویسهای نگهداری و قطعات مصرفی نیست و اکثراً هم بر اساس زمان تولید و یا کارکرد خودرو منقضی میشود. قطعاً گارانتی خودروی صفرکیلومتر اهمیت زیادی دارد مخصوصاً اگر خودروی انتخابی از شرکتی با سابقه درخشان باشد اما اگر میخواهید هنگام خرید خودرو آرامش ذهنی بیشتری داشته باشید میتوانید پوششهای اضافی را نیز برای خودروی خود انتخاب کنید. هدف این پوششهای تکمیلی، گارانتی بهتر خودروست و حتی بعضاً شامل پرداخت هزینه یدک کشی و سرویسهای خودرو نیز میشود. جهت اطلاع از شرایط گارانتی خودروهای ایران خودرو، سایپا، مدیران خودرو و کرمان موتور به صفحات مربوط به آنها مراجعه فرمایید.
در کنار گارانتی استاندارد خودروسازان برخی شرکتها نیز وجود دارند که گارانتی و پوششهای تعمیر و نگهداری اضافی را برای مالکان خودروهای صفرکیلومتر و دستدوم ارائه میکنند. اگرچه هدف از این نوع گارانتی باید آرامش خاطر بیشتر خریداران باشد اما همانند هر خدمت و سرویس مشابه دیگر، بازیگرانی وجود دارند که فقط به پر کردن جیب خود فکر میکنند و به هر روش و تاکتیکی سعی دارند شما را مجاب به خرید پکیجهای گارانتی خود کنند. به همین منظور لیستی از نشانههای یک گارانتی نامطلوب را برای شما تدارک دیدهایم تا با رعایت آنها از دردسرهای بعدی در امان باشید.
استفاده از تاکتیک های فروش پرفشار
حتی قبل از اینکه پکیجهای گارانتی تکمیلی را خریداری کنید باید طرف فروشنده را به دقت بررسی کنید. فروشنده گارانتی تکمیلی یک خودروساز و شرکت معتبر به خوبی میداند که وظیفهاش کمک به مشتری برای انتخاب بهترین پکیج است. آنها با مشتریان همکاری نزدیکی دارند تا این فرایند را راحتتر کنند اما فروشندهای که فقط به فکر منافع خود و شرکت است این کار را انجام نمیدهد. چنین افرادی معمولاً از تکنیکهای فروش پرفشار استفاده میکنند تا شما بدون خواندن بندهای قرارداد سریعاً آن را امضا کنند. آنها اهمیتی به خواستههای شما نمیدهند بلکه فقط میخواهند گرانترین پکیج گارانتی تکمیلی را بفروشند. اگر حس میکنید آنها سریع حرف میزنند و شما را تحتفشار قرار میدهند از آنها بخواهید آرامتر سخن گفته و درباره پکیجهای خود کاملاً شفافسازی کنند.
محدودیتهای محل سرویس خودرو
شرکتهای عرضه کننده گارانتی تکمیلی معمولاً با تعمیرگاهها و نمایندگیهای خودروسازان مختلف همکاری میکنند و این امر قابلدرک است زیرا یک شرکت گارانتی نمیتواند به تنهایی از عهده چنین کاری برآید؛ اما باید دانست یک گارانتی خود باعث دسترسی خریدار به طیف نسبتاً وسیعی از تعمیرگاهها و نمایندگیها میشود. این موضوع به ویژه اگر در حومه شهر یا روستا زندگی کنید اهمیت خواهد داشت؛ اما در مقابل باید به شرکتهایی اشاره کرد که فقط با برخی تعمیرگاههای خاص همکاری میکنند و اگر هم مجبور شوید به تعمیرگاه دیگری مراجعه کنید، شرکت عرضه کننده گارانتی هزینه تعمیرات شما را پرداخت نمیکند. به همین خاطر هنگام خرید پکیج گارانتی تکمیلی حتماً این نکته را مدنظر قرار دهید.
پوشش محدود تعمیرات خودرو
برای توضیح این مسئله یک مثال عصبیکننده میزنیم. فرض کنید چراغهای جلوی خودروی شما مشکلی دارد و شما به تعمیرگاه طرف قرارداد مراجعه کرده و فکر میکنید که گارانتی تکمیلی خریداری شده هزینه شما را پرداخت خواهد کرد اما در نهایت با یک فاکتور پر و پیمان مواجه میشوید. مجدداً شرایط گارانتی خود را بررسی میکنید و میفهمید که این پکیج تنها شامل قوای محرکه خودرو بوده است. در این بخش نیز برخی فروشندهها و شرکتهای کلاهبردار اشاره دقیقی به تعهدات و پوششهای تعمیراتی خود نمیکنند. حتی اگر لیست پوششهای تعمیراتی انتخابی شما وسیع باشد، احتمال دارد لیست بلند بالایی از استثناها در آن گنجانده شده باشد و در این صورت هیچ هزینهای به شما پرداخت نخواهد شد.
بیمسئولیتی شرکت در برابر مالکان خودرو
دلیل اصلی انتخاب گارانتی تکمیلی برای یک خودرو این است که در مواقع نیاز به شما کمک کند. اگر یک پکیج خوب را انتخاب کرده باشید با کمترین نگرانی ادعاهای واقعی خود را اثبات خواهید کرد؛ اما شرکتی که کار خود را به خوبی انجام نمیدهد در برابر ادعاهای مشتریان اصلاً مسئولیتی قبول نمیکند و تمام تلاش خود را برای رد ادعاهای خریداران و عدم پرداخت هزینههای آنها به کار میگیرد. شکایت رایج مالکان خودرو این است که شرکتهای موردبحث ادعاهای آنها را رد کرده و یا هزینهها را با کسور فراوان پرداخت میکنند.
دشوار بودن لغو گارانتی تکمیلی و دریافت وجه
خرید و مالکیت خودرو فرایندی چندین ساله است و با گذشت زمان نیازها و شرایط نیز تغییر خواهد کرد. شاید بودجه شما به اندازه سالهای قبل نباشد و شاید اولویتهای سرویس و نگهداری خودرو تغییر کند و یا حتی بخواهید خودروی جدیدی بخرید. بنا به هر دلیلی یک شرکت ارائه کننده گارانتی تکمیلی باید چنین مواردی را درک کرده و به شما اجازه لغو قرارداد را بدهد؛ اما شرکتهایی هم وجود دارند که اجازه چنین کاری را نمیدهند و یا اینکه باقی مانده مبلغ قرارداد را به مالکان بازنمیگردانند. این شرکتها دائماً خریداران را اذیت کرده و حتی امکان برقراری تماس با آنها وجود ندارد. به همین خاطر قبل از خرید پکیج گارانتی تکمیلی حتماً شرایط لغو قرارداد و بازپسگیری مبلغ گارانتی را مطالعه کنید.