5 بخشی که خودروهای برقی به مدلهای بنزینی میبازند!
اگرچه خودروهای برقی به خاطر راندمان بالای خود شناخته میشوند اما در برخی بخشهای مشخص، این مدلها قافیه را به خودروهای بنزینی میبازند. یکی از مهمترین ویژگیهای محصولات برقی که باعث فروش آنها میشود ادعای هزینههای سرویس و نگهداری پایینتر در...
اگرچه خودروهای برقی به خاطر راندمان بالای خود شناخته میشوند اما در برخی بخشهای مشخص، این مدلها قافیه را به خودروهای بنزینی میبازند.
یکی از مهمترین ویژگیهای محصولات برقی که باعث فروش آنها میشود ادعای هزینههای سرویس و نگهداری پایینتر در مقایسه با خودروهای بنزینی است اما در چندین بخش اینگونه نیست و بسته به نوع کاربری و کلاس وسیله نقلیه، شاید یک خودروی بنزینی برای برخی مشتریان گزینه بهتری باشد.
استهلاک لاستیک
خودروهای برقی سنگینوزن هستند و اختلاف وزن آنها با یک خودروی بنزینی معادل به حدود ۴۵۰ کیلوگرم میرسد. مقایسه وزن بی ام و 430i گرن کوپه با i4 eDrive40 نشان میدهد که مدل برقی ۴۱۸ کیلوگرم سنگینتر است و این وزن بالا باید همیشه حمل شود. دلیل اصلی وزن بالای خودروهای برقی به مجموعه باتری آنها مربوط است و برخلاف باک سوخت خودروی بنزینی، وزن باتری صرفنظر از میزان شارژش همیشه یکسان است. نقطهضعف این وزن بیشتر استهلاک بالاتر لاستیک و قطعات سیستم تعلیق است که مالک را مجبور به صرف هزینههای بیشتر در درازمدت خواهد کرد.
شارژ باتری در برابر زمان سوختگیری
در حالت کلی شارژ خودروهای برقی ارزانتر از سوختگیری خودروهای بنزینی خواهد بود. این میزان صرفهجویی به فاکتورهایی همچون محل شارژر و سرعت شارژ باتری بستگی دارد. شارژرهای کندتر هزینه کمتری دارند اما باید زمان بیشتری را منتظر بمانید. شارژرهای سریع بهطور قابلتوجهی از زمان شارژ باتری میکاهند هرچند حداکثر سرعت شارژ در شارژ کمتر از ۲۰ درصد و بیشتر از ۸۰ درصد بهطور قابلتوجهی افت مییابد. همچنین استفاده منظم از شارژرهای سریع باعث تخریب زودتر باتری میشود و نکته دیگر اینکه شعاع حرکتی یک خودروی برقی به شدت تحت تأثیر دمای محیط قرار دارد؛ اما پر کردن باک سوخت یک خودروی خانوادگی حدود ۳ دقیقه زمان میبرد. باید به این نکته اشاره کنیم که راهحل نهایی برای خودروهای برقی شارژر خانگی است که البته برای شارژ باتری باید چند ساعت را صرف کنید.
قیمت خرید
خودروهای برقی شاید قطعات متحرک کمتری داشته باشند و باعث شوند فکر کنید هزینه ساخت آنها کمتر است اما باتری پیچیده باعث میشود قیمت نهایی این خودروها بالاتر از مدلهای بنزینی معادل باشد. مقایسه دو محصول بنزینی و برقی بی ام و نشان میدهد که بین دو خودرو حدود ۹ هزار دلار اختلاف وجود دارد. شاید i4 با ۳۳۵ اسب بخار قدرت سریعتر باشد اما 430i سبکتر با خروجی ۲۵۵ اسب بخار هم خودرویی کند نیست و اگر در اطراف شما شارژر سریع وجود ندارد شاید مدل بنزینی انتخاب بهتری باشد؛ اما هزینههای نگهداری پایینتر خودروهای برقی چه؟ بنا به گفته EPA اگر شما در سال بهطور متوسط ۲۴ هزار کیلومتر رانندگی کنید، i4 eDrive40 باعث صرفهجویی ۱۳۰۲ دلاری در هزینههای سوخت خواهد شد. برای اینکه بتوانید اختلاف قیمت این خودرو با مدل بنزینی را جبران کنید باید i4 را شش و نیم سال برانید. اگر کارکرد سالانه خودروی شما حدود ۱۶ هزار کیلومتر باشد شما تا یک دهه نخواهید توانست این اختلاف قیمت را جبران نمایید. شاید هزینههای سرویس و نگهداری پایین خودروهای برقی یک مزیت باشد اما در کارکردهای بالا باید لاستیکها را بیشتر از مدلهای بنزینی تعویض کنید و این موضوع هرگونه صرفهجویی احتمالی را منتفی میکند.
افت قیمت
اگرچه هر روز بر تعداد خودروهای برقی موجود در جهان افزوده میشود اما عرضه و خرید انبوه آنها از همین چند سال پیش شروع شده است. پیشرفتهای سریع در تکنولوژی مدلهای برقی و تلاش دولتها برای فراگیر شدن این وسایل نقلیه معمولاً تأثیر منفی روی قیمت مدلهای دستدوم گذاشته است. درحالیکه اکثر خودروهای بنزینی افت قیمت متوسطی دارند اما مدلهای برقی از بازار دستدوم بدی در رنج هستند و عرضه خودروهای سازمانی و اجارهای در بازار مدلهای دستدوم میتواند عرضه را بیش از تقاضا کند و بر افت قیمت بیشتر خودروهای برقی دامن بزند. اکثر خودروسازان گارانتی ۸ ساله/۱۶۰ هزار کیلومتر را برای سیستم باتری ولتاژ بالای خود ارائه میکنند اما باید دانست باتری این خودروها قیمت بالایی دارد.
تعویض قطعات
روشهای تولید خودروهای برقی هنوز به بلوغ نرسیده است. تکنولوژی باتری و موتور برقی به شدت در حال تکامل و پیشرفت است و به همین خاطر خودروسازان مجبور شدهاند بهطور مداوم محصولات خود را ارتقا دهند تا همچنان رقابتی باقی بمانند. نتیجه این امر بهروزرسانی مداوم خودروها و از مد افتادن مدلهای قبلی است. نتیجه نهایی برای مشتری هم تأمین دشوار برخی قطعات و یا حتی غیرممکن بودن خرید برخی قطعات خاص خواهد بود. این امر میتواند هزینههای نگهداری خودروهای برقی را افزایش دهند و قطعاً این موضوع در سالهای آینده و با قدیمی شدن خودروهای اجارهای و سازمانی خودش را نشان خواهد داد. اکثر خودروهای بنزینی از پلتفرمهای مشترک با هم استفاده میکنند و سالها توسعه و بهینهسازی روشهای تولید به کاهش قیمت قطعات آنها کمک کرده است. با اینکه خودروهای برقی نیز در همین راستا حرکت میکنند اما فاز گذار آنها قطعاً مالکان فعلی را تحت تأثیر قرار خواهد داد.