در شرایطی که بسیاری از شهرهای کشور در وضعیت بحرانی از نظر حملونقل عمومی قرار دارند و باید هرچه سریعتر به نوسازی ناوگان مسافری بپردازند، بعد از تهران، مشکلات حملونقلی به اصفهان رسیده و به یکی از شهرهای پرحاشیه در این خصوص تبدیل شده، این شهر که سومین شهر پرجمعیت کشور است، حالا با مشکلات عدیدهای در خصوص آلایندگی هوا دست و پنجه نرم میکند که به نظر بسیاری از کارشناسان، اصلاح حملونقل عمومی و توسعه و نوسازی آن، بیش از همیشه میتواند کمک حال این شهر باشد و به راهی برای رهایی آن از آلودگی تبدیل شود. با اینحال، این کلانشهر کشور نیز در ماههای اخیر و همزمان با پایتخت، با مشکلاتی درخصوص خرید و تحویل اتوبوسهای جدید همراه بوده است. گرچه خبرهایی در زمینه تحویل اتوبوسهای جدید بهعنوان بخشی از حملونقل عمومی اصفهان نیز شنیده شده، اما کمبود و تاخیر در تحویل این خودروها، اصفهان را همچنان با ناوگانی فرسوده و آلاینده درگیر کرده است.
توسعه حملونقل عمومی؛ راهکار کاهش ترافیک و آلایندگی اصفهان
اصفهان همچون سایر کلانشهرهای کشور، با مشکلات ناشیاز آلایندگی بهویژه در فصول سرد سال همراه است. بنابراین دور از انتظار نیست که بخشی از مشکلات این شهر با خرید اتوبوسهای جدید حل شود.
در همین خصوص، بهتازگی شهردار کلانشهر اصفهان اعلام کرده است که «خرید اتوبوس به ناوگان اتوبوسرانی را در دستور کار قرار دادهایم و معتقدیم نجات شهر در حوزه حملونقل زیرساختی نهفته است.»
علی قاسمزاده همچنین عنوان کرد: «یکی از مشکلاتی که مردم را آزار میدهد، ترافیک شهری و راهحل اساسی آن توسعه حملونقل عمومی است.» با آنکه ریشه بخش بزرگی از آلایندگی این کلانشهرها بهگفته مسئولان در حملونقل عمومی پیدا شده، اما باز هم سرعت نوسازی ناوگان مسافری شهرها به اندازهای نیست که بتوان آن را امیدبخش ارزیابی کرد.
37اتوبوس با هزینه 350میلیارد تومان به اصفهان رسید
در تازهترین اقدام برای شهرداری اصفهان، ۳۷ دستگاه اتوبوس شهری با هزینهای بالغ بر ۳۵۰میلیارد تومان به ناوگان حملونقل عمومی این شهر اضافه شد. به گفته شهردار اصفهان «پیشتر نیز ۹۰۰ اتوبوس در مدار فعال بودند که با اضافه شدن ۳۷ دستگاه جدید، تعداد آنها به ۹۳۷ رسیده است و پیشبینی میشود تا اردیبهشت سال آینده تعداد اتوبوسها به ۱۲۰۰ دستگاه برسد.» وی درخصوص تاخیر در نوسازی ناوگان عنوان کرد: که «قرار بود ۱۲۰۰ دستگاه اتوبوس تأمین شود، اما کارخانههای طرف قرارداد نتوانستند به تعهدات خود عمل کنند.» وی همچنین هزینه خرید اتوبوسهای ۱۲متری را 8میلیارد تومان و هزینه خرید اتوبوسهای ۱۸متری را ۱۷میلیارد تومان اعلام کرد.
ردپای خودروسازان در سرعت کم نوسازی ناوگان مسافری کلانشهر اصفهان
درحالیکه کلانشهرهای کشور باید هرچه سریعتر به نوسازی ناوگان مسافری خود بپردازند، اما سرعت تحویل و خرید این خودروها چه از طریق واردات و چه از خرید داخل، همتراز مدلهای فرسوده نیست و همین موضوع سرعت نوسازی را کاهش داده است. در کلانشهری مانند تهران شهرداری متهم است که نوسازی را به واردات سپرده و به کندی پیش میرود. با اینحال، در اصفهان مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی این شهر اظهار کرده است که «هزینه ۱۴۵ دستگاه اتوبوس دو سال گذشته واریز شده، اما هنوز این اتوبوسها تحویل داده نشدهاند.»
داوود بحیرایی اظهار کرده است که «تعهدات شهرداری اصفهان درخصوص خرید ۱۲۰۰ دستگاه اتوبوس انجام شده است، اما بدقولیهایی از سوی شرکتهای تامینکننده وجود داشته است. قرار بود تا ماه گذشته ۵۰ دستگاه اتوبوس تحویل دهد که تنها هفت دستگاه آن تحویل شده است.»
وی همچنین بیان کرده است که «خرید ۵۰ دستگاه اتوبوس ۱۸ متری و ۱۴۵ دستگاه اتوبوس ۱۲ متری ۵۰ دستگاه از ایرانخودرو با تاکید بر تولید داخلی خریداری شده که ۳۰ دستگاه تحویل شده است و ۲۰ دستگاه آن نیز بهزودی تحویل میشود.»
دو قرارداد برای خرید 194 اتوبوس برای اصفهان در حال پیگیری است
پیشتر نیز مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان اعلام کرده بود که «از ابتدای سال جاری تاکنون ۲۰ دستگاه اتوبوس بازسازی و به ناوگان این شهر افزوده شده و در طول یک سال گذشته نیز ۱۲۰دستگاه اتوبوس بازسازیشده و به چرخه خدمت بازگشته است.»
بحیرایی با اشاره به کمبود حدود ۳۰۰ دستگاه اتوبوس در ناوگان حملونقل عمومی اصفهان اعلام کرده بود که «طی سه سال گذشته، اعضای شورای اسلامی شهر و شهردار اصفهان با شرکت اتوبوسرانی همکاری داشتهاند تا روند خرید اتوبوسها تسهیل شود. درحالحاضر نیز قرارداد خرید حدود ۱۴۴دستگاه اتوبوس با وزارت کشور منعقد شده و شهرداری پیگیر تحویل این اتوبوسها است که از این تعداد ۵۰ دستگاه اتوبوس ۱۸ متری ویژه خطوط بیآرتی بوده که قرارداد آنها نیز منعقد شده است.»
به گفته بحیرایی، طی سه سال اخیر حدود ۳۵۰دستگاه اتوبوس به ناوگان شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان اضافه شده است.