تاخیر در تولید برقی‌های «لکسوس» تا سال 2027

منبع خبر / خودرو / 2 روز پیش

تاخیر در تولید برقی‌های «لکسوس» تا سال 2027

نمی‌توان ادعا کرد تویوتا در زمینه خودروهای برقی بهترین عملکرد را داشته است و اکنون این خودروساز ژاپنی رساندن نمونه‌های کانسپت به مرحله تولید را به تعویق انداخته است.

تویوتا در پذیرش تولید برقی کند عمل کرده است و حالا به نظر می‌رسد که این خودروساز برنامه‌های برقی‌سازیش را حتی بیشتر از قبل به تاخیر می‌اندازد. تویوتا اعلام کرد که تاریخ تولید خودرو برقی نسل آینده‌ لکسوس را از سال ۲۰۲۶ به نیمه‌سال ۲۰۲۷ منتقل خواهد کرد. در نظر داشته باشید تویوتا برای اولین‌بار کانسپت‌های جدید خودرو برقی از لکسوس را در نمایشگاه حرکات ژاپن ۲۰۲۳ به نمایش گذاشت.

برنامه بزرگ لکسوس برای برقی‌سازی

برخلاف تویوتا bZ4X و لکسوس RZ که بیشتر به نظر می‌رسد تلاش نیمه‌تمامی برای داشتن یک خودرو الکتریکی فقط به خاطر موجود بودن آنها در بازار باشد؛ تویوتا به طور کامل روی خودرو الکتریکی نسل بعدی لکسوس سرمایه‌گذاری کرده است. با اشاره به تمایل برای زمان توسعه طولانی‌تر، تویوتا به دنبال بازآفرینی آینده لکسوس و بخش خودرو الکتریکی در یک حرکت بزرگ است.

علاوه‌بر پلت‌فرم تمام الکتریکی جدید، تویوتا برنامه‌ریزی کرده است تمام امکانات را به کار بگیرد تا استانداردها را بالا ببرد. این خودروساز لوکس ادعا کرد هر دو مدل دارای یک بسته باتری خواهند بود که قادر به دستیابی به دو برابر توان پیمایشی مدل‌های الکتریکی استاندارد است. این ادعا باعث می‌شود باور داشته باشیم هر دو مدل را حداقل در محدوده ۶۰۰ مایل (۹۶۵ کیلومتر) قرار دهد و زمان شارژ ادعایی ۲۰ دقیقه‌ای داشته باشند.

همچنین در آینده تمام مدل‌های الکتریکی لکسوس با سیستم عامل جدید آیرن همراه خواهد بود که براساس قابلیت سازگاری بیشتر با فضای اینترنت اشیاء طراحی شده است. این سیستم عامل جدید شامل هوش مصنوعی به نام باتلر است که با توابع یادگیری خودکار مجهز شده تا تنظیمات خودرو را بر اساس ترجیحات راننده سفارشی کند.

تویوتا همچنین ادعا کرده که «رانندگان خواهند توانست با استفاده از فناوری کنترل از راه دور، در ورزش‌های الکترونیکی شرکت کنند.» این ایده می‌تواند بسته به دیدگاه شما، ترسناک یا جالب باشد.

کانسپت اکتبری لکسوس برای نسل آینده

تویوتا نخستین نمونه از نسل بعدی خودروهای خود را در قالب کانسپت الکتریکی لکسوس LF-ZC و LF-ZL در نمایشگاه حمل‌ونقل ژاپن 2023 به نمایش گذاشت. در ابتدا، LF-ZC قرار بود در سال 2026 به بازار عرضه شود، اما اکنون به میانه سال 2027 به تعویق افتاده است. LF-ZL به عنوان کانسپت پرچمدار برند در این نمایشگاه معرفی شد، اما خودروساز ژاپنی هنوز تاریخ عرضه‌ای برای آن تعیین نکرده است. لکسوس LF-ZC وعده آینده‌ای نوآورانه‌تر برای تویوتا و لکسوس در حوزه خودروهای برقی را می‌دهد.

این خودرو با طراحی چشم‌نواز و روی معماری و پلت‌فرم جدید برقی نشسته و طول آن کمی بیشتر از سدان فعلی لکسوس IS، به میزان ۱۸۷ اینچ (۵متر) است. اما شاید بیشتر از همه، ارتفاع ۵۴.۸ اینچی (۱۴۰ سانتی‌متر) آن باشد که نسبت به سایر خودروهای برقی، ایستایی نسبتا پایینی دارد.

لکسوس LF-ZL نسخه SUV مدل LF-ZC است، اما هر دو روی یک پلت‌فرم سوار هستند. این مفهوم SUV برقی دارای طول ۲۰۸.۷ اینچ (۵۳۰سانتی‌متر) و فاصله محوری ۱۳۱.۹ اینچ (۳۳۵سانتی‌متر) است. جالب اینجاست که تویوتا همچنین دو نام دیگر، LF-ZV و LF-ZA را به ثبت رسانده است، بنابراین خودروساز ژاپنی به وضوح برنامه‌هایی برای خودروهای مفهومی بیشتری در سگمنت برقی دارد.

راهکار نهایی برای لکسوس

تویوتا در زمینه خودروهای الکتریکی در ایالات متحده دیر وارد شده و به تعویق انداختن تولید کانسپت‌ خودروهای برقی‌شان بیشتر از این، به نظر ایده خوبی نمی‌آید. در حالی که این خودروساز به وضوح می‌خواهد با خودروهای الکتریکی سطح لوکس وارد بازار شود، سایر خودروسازان در سراسر جهان پیشرفت‌هایی در حوزه دیگر دارند. تویوتا bZ4X و لکسوس RZ درحال‌حاضر نمی‌توانند اعتماد مصرف‌کنندگان را به خود جلب کنند.

با این وجود باز هم، این تویوتا است که بیش از دو دهه پیش با پریوس هیبریدی دنیای خودرو را متحول کرد، بنابراین هنوز آنها را از حساب و کتاب خارج نمی‌کنم.

با این حال، خودروساز ژاپنی در حال حاضر فرصت زیادی برای جبران دارد و این شکاف می‌تواند با ورود بیشتر خودروسازان چینی به عرصه، بزرگ‌تر شود. خودروهای برقی جدید تویوتا بهتر است یکی از نوآورانه‌ترین خودروهایی باشند که جهان تا به حال دیده است، حداقل تا زمانی که بالاخره به خط تولید برسند. به هر حال، زمان یک عامل مهم در رقابت خودروهای برقی به‌خصوص برای تویوتا و لکسوس است.



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

چانگان CS55 پلاس؛ مشخصات و قیمت جدیدترین خودروی وارداتی