اتهامزنی پاک به اتاق شیشهای کدال را به ناظران سازمان بورس ارجاع میدهیم!
تجارتنیوز به تازگی در گزارشی با عنوان «غپاک سود را به زیان تبدیل کرد!/ بحران مالی دامن لبنیات پاک را گرفت» عملکرد 6 ماهه و 9 ماهه شرکت لبنیات پاک را مورد بررسی قرار داده که نتیجه آن، حاکی از مشکلات جدی این میراث 65 ساله صنعت لبنیات کشور است. این گزارش نشان میدهد، شرکت لبنیات پاک در 6 ماهه ابتدایی امسال بیش از 100 میلیارد تومان زیان خالص شناسایی کرده است. این در حالیست که شرکت در دوره گذشته بیشتر از 56 میلیارد تومان سود ساخته بود! با وجود اینکه این گزارش با استناد به گزارشهای رسمی منتشرشده از سوی شرکت در سامانه کدال، نوشته شده بود با واکنش مستقیم مدیرعامل شرکت لبنیاتی پاک مواجه شدتا به ارسال جوابیهای که روز گذشته در همین وبسایت منتشر شد، بپردازند. این جوابیه همچنین سامانه کدال (بخوانید مدیریت نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار) را متهم میکند که فریب عددسازی مدیران پیشین شرکت پاک را خورده و گزارشهایی خلاف واقعیت را در اختیار سهامداران غپاک قرار داده است.
به نظر میرسد گزارش مستند و مستدل تجارتنیوز با عنوان «غپاک سود را به زیان تبدیل کرد!/ بحران مالی دامن لبنیات پاک را گرفت» که بر اساس گزارشهای رسمی منتشرشده از عملکرد شرکت در سامانه کدال تنظیم شده و آخرین صورت وضعیت مالی پاک را در معرض دید سهامداران قرار داده است، منجر به آزردگی خاطر مدیرعامل این شرکت شده، که بدون اتکا بر اعداد و ارقام ثبتشده در اتاق شیشهای کدال، تجارتنیوز را به دلیل شفافسازی عملکرد شرکتی با پیشینیه درخشان 65 ساله که حالا زیانده شده، مخاطب قرار داده است و به جای پاسخگویی به سهامداران، تقصیر را گردن مدیران قبلی شرکت و حتی ناظران سازمان بورس انداخته و خود را از قرار دادن این میراث در مسیر زیانسازی و کاهش تولید مبرا بداند.
تجارتنیوز از همین تریبون اعلام میکند که حق پاسخگویی از سوی مدیران سابق شرکت لبنیات پاک و همچنین مدیریت نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار را محفوظ میداند و برای درج توضیحات آنها آمادگی دارد.
ادعای قابل بررسی زیانسازی پاک در دوره 98 تا 1402
بر اساس جوابیه مغشوشی که مدیران پاک برای تجارتنیوز اسال کرده و روز گذشته در همین وبسایت منتشر شد، مدیران فعلی این شرکت وابسته به بنیاد مستضعفان، عنوان کردهاند «براساس مستندات و صورت های مالی تلفیقی حسابرسی شده در سامانه کدال، این نماد از سال 1398 تا پایان سال 1402، 2692 میلیارد ریال زیان شناسایی کرده است» که مشخص نیست به کدام بخش از گزارش تجارتنیوز مرتبط است. باید تاکید کرد گزارش تجارتنیوز بر عملکردهای 6 ماهه و 9 ماهه شرکت پاک متمرکز بوده و عملکرد سال 98 تا 1402 این شرکت را بررسی نکرده بود.
با این حال مدیران پاک در ادامه مدعی شدهاند: «حال آنکه گزارشهای افشاشده در سامانه کدال حاکی از این است که با تغییرات اخیر مدیریتی در شرکت پاک و تغییر رویکرد سهامداران عمده، این عدد در پایان سال 1403 تا نقطه سر به سر بهبود خواهد یافت.»
تجارتنیوز تاکید میکند خروج هر یک از صنایع کشور از چاه زیان را مبارک و باعث مسرت میداند به شرط آنکه این خروج از زیان، واقعی و به دور از بازی با اعداد و ارقام در راستای فریب سهامداران باشد.
امتناع پاک از قبول مسئولیت زیانسازی در برابر سهامداران
تجارتنیوز در بخشی از گزارش خود آورده است: «لبنیات پاک که در سبد تولید خود محصولاتی نظیر شیر، کره، خامه و انواع ماست را دارد، در 9 ماهه ابتدایی امسال کاهش تولید شدیدی را پشت سر گذاشته است. به این شرح که تناژ تولید غپاک در این دوره با کاهش حدود 18 درصدی روبهرو شده و از 105 هزار و 883 تن در 9 ماهه سال 1402 به 87 هزار و 21 تن در این دوره رسیده است.»
شرکت پاک در پاسخ به این بخش از گزارش تجارتنیوز آورده است: «کاهش 18 درصدی فروش تناژی شرکت پاک در سال جاری به دلیل محدودیت های ایجاد شده جهت صادرات شیرخشک، ناشی از خطاهای مدیریتی سالهای اخیر بوده است، اما این محدودیتها با بهکارگیری تیم مجرب و کارکشته در حوزه صنایع لبنی کشور در حال برطرف شدن است.»
مخاطبان تجارتنیوز همچنان نمیدانند که این توجیه و ادله اثباتنشده، چه ارتباطی به تفسیر عملکرد تولید و فروش شرکت که به طور مستند در سامانه کدال درج شده، داشته است! شاید بهتر بود مدیران پاک درخواست میکردند، متن ارسالی به تجارتنیوز بهجای «جوابیه» با عنوان «توضیحات به سهامداران محترم پاک درباره عملکرد ضعیف این شرکت در سال 1403» منتشر شود!
پناه گرفتن پاک در سایه گزارشهای 7 ماهه
در بخش دیگری از آنچه پاک درخواست کرده تحت عنوان جوابیه به تجارتنیوز منتشر شود آمده است: «سال جاری، سال انضباط مالی شرکت پاک بوده است. به نحوی که پس از سالها، ثبت «فروش درون گروهی» با هدف ایجاد سود غیرواقعی در شرکت پاک متوقف گردیده است. لازم به ذکر است که فروش داخلی 18542 تن کالای بازرگانی در 9 ماهه سال 1402 به صورت فروش درون گروهی (فروش غیرواقعی) بوده که تاثیری در فروش واقعی شرکت ندارد. لذا وزن فروش در صنعت لبنیات بایستی با ارزش سبد آن سنجیده شود که ارزش این سبد در سال 1403 نسبت به سال 1402، 33 درصد افزایش یافته است. این درحالی است که این شرکت در راستای مسئولیتهای اجتماعی خود، در 7 ماهه اول سال 1403 هیچ گونه افزایش قیمتی در محصولات خود اعمال نکرده است.»
در همین ارتباط نیز باید به دو نکته اشاره کرد؛ نخست آنکه مخاطبان تجارتنیوز نتوانستند پیوندی میان این توضیح با آنچه در گزارش تجارتنیوز بازگو شده است بیابند.
تجارتنیوز در بخش بررسی میزان فروش شرکت آورده بود: «بررسی گزارشهای رسمی شرکت در سامانه کدال نشان میدهد که مقدار فروش پاک از 122 هزار تن در 9 ماهه 1402 با کاهش بیشتر از 32 درصدی به 83 هزار تن در این دوره رسید.» در این باره باید تاکید کرد، از آنجا که تحلیل عملکرد پاک در 9 ماهه امسال بر اساس اعداد و ارقامی که خود این شرکت در سامانه کدال منتشر کرده است نوشته شده، نه آنچه پشت پرده اتفاق میافتد، لذا ایرادی بر این بخش از گزارش تجارتنیوز هم مترتب نیست!
نکته دوم آنکه در گزارش تجارتنیوز آمده است طی مدت «9 ماهه» امسال، افزایش نرخ محصولات به کمک پاک آمده، نه در بازه «7 ماهه» که شرکت پاک مدعی است طی آن افزایش نرخ نداشته است! لذا قیاس بازه 7 ماهه و 9 ماهه نیز که در جوابیه پاک آمده، قیاسی است معالفارق که راه به جایی نمیبرد.
نگاه خالی از دقت پاک به صورتهای مالی خود!
جوابیه پاک به گزارش تجارتنیوز در ادامه جالبتر هم میشود! آنجا که آورده است: «مبنای ادعای سهبرابری هزینههای اداری و عمومی در گزارش تجارتنیوز ، مشخص نیست! بررسیهای مستند به گزارشات سامانه کدال نشان میدهد این هزینهها در 6 ماهه اول سال 1402 مبلغ 4226 میلیارد ریال بوده و این عدد در دوره مشابه 1403 به عدد 6036 میلیارد ریال (یعنی 42 درصد) افزایش یافته است، نه سه برابر!»
در پاسخ به جوابیه شرکت پاک که مدعی شده است مبنای ادعای سه برابری هزینههای عمومی و اداری پاک مشخص نیست، باید گفت شرکت مذکور ارقام مالی خود را در قالب صورتهای مالی جداگانه در سایت کدال ارائه کرده است. لذا بهتر بود جوابیهنویسان شرکت پاک پیش از نگارش، مطالعه دقیقتری از صورتهای مالی شرکت متبوع خود داشته باشند!
بررسی تجارتنیوز نشان میدهد، مطابق با صورت سود و زیان جداگانه، شرکت لبنیات پاستوریزه پاک در دوره 6 ماهه ابتدایی امسال متحمل افزایش سه برابری هزینههای اداری و عمومی شده؛ به طوری که این مبلغ از 60 میلیارد تومان در 6 ماهه منتهی به 31 شهریور 1402 با رشد 212 درصدی به بیش از 188 میلیارد تومان در پایان دوره 6 ماهه منتهی به 31 شهریور 1403 رسیده است.
توجه به این نکته ضروری است که هزینههای این شرکت تنها در 6 ماه از سال 1403 از کل هزینههای آن در سال گذشته بیشتر بوده است!
اتهامزنی پاک به اتاق شیشهای کدال
پاک در ادامه آورده است: «نمایش سود 1180 میلیارد ریالی 6 ماهه اول 1402 در سامانه کدال بیشتر جهت فریب ذی نفعان و سهامدران شرکت پاک از طریق ثبت نکردن اسناد هزینهای شرکت و عدم اخذ ذخایر لازم از بابت جرائم مالیاتی و ساخت سود بی کیفیت و غیر واقعی بوده است. به طوری که در پایان سال 1402 به جهت حسابرسی نهایی، شفافیت در گزارشگری و ارائه گزارشهای واقعی و با ثبت کلیه هزینههای شناساییشده تا آن تاریخ، زیان شرکت به عدد 2053 میلیارد ریال بالغ گردید.»
تجارتنیوز درباره این بخش از جوابیه مزبور، گزینه سکوت را شایستهتر میداند و شرکت پاک را در خصوص طرح اتهام و افترا نسبت به اتاق شیشهای کدال درباره درج ارقام دروغین و فریب سهامداران، به مدیریت نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار ارجاع میدهد!
رفتار حرفهای تجارتنیوز در تحلیل بنیادین شرکتها
پاک در بخش دیگری از جوابیه خود آورده است: «در خصوص خالص دریافتی کارکنان، آنچه تحت عنوان هزینههای پرسنلی (41 میلیون تومان) در صورتهای مالی درج میگردد مشتمل بر هزینههای آموزش و توسعه، مزایای غیرنقدی، پاداش، طبق مقررات سازمان تامین اجتماعی (کسر 23 درصد سهم کارفرما و 7 درصد سهم کارمند)، نرخ مالیات مستقیم موضوع مالیات بر حقوق و... بوده، لذا بدیهی است هزینههای پرسنلی شرکت ارتباطی با خالص دریافتی کارگران ندارد.»
در این بخش باید پاک را به بخش پایانی گزارش تجارتنیوز ارجاع داد؛ آنجا که نوشته شده است: « پاک به طور متوسط برای هر یک از کارکنان خود ماهانه 41 میلیون تومان هزینه میکند. شایان ذکر است این رقم، دریافتی کارکنان این شرکت نیست!»
شناسایی 195 میلیارد زیان در 6 ماهه نخست امسال
اما در پایان توجه به یک نکته ضروی است. اگر لبنیات پاک تمایل دارد ارقام مالی شرکت به صورت تلفیقی بررسی شود (همانگونه پاک از ابتدای جوابیه خود بر آن تکیه کرده بود)، باید گفت وضعیت صورتهای مالی تلفیقی پاک بهمراتب وخیمتر است!
طبق این صورتهای مالی تلفیقی، لبنیات پاک در 6 ماهه امسال بیشتر از 195 میلیارد تومان زیان شناسایی کرده است. این یعنی پاک در نیمسال اول 1403 با افت بیشتر از 273 میلیارد تومانی در سودسازی روبهرو شده است.
شاید در پایان اشاره به نکتهای ظریف که میتواند حد اعلای آشفتگی در جوابیهنویسی پاک را نشان دهد، خالی از لطف نباشد.
در حالی پاک جوابیه ارسالی به تجارتنیوز را برای ایمان شمسایی تحت عنوان مدیرکل مطبوعات و خبرگزاریهای داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رونوشت زده است که از آبان امسال، هومن عظیمی در سمت سرپرست اداره کل مطبوعات داخلی قرار گرفته است!
گزارشهای بیشتر را در صفحه بازار سرمایه بخوانید.