بهترین پیشرانه‌های 6 سیلندر تاریخ؛ از نیسان GT-R تا پورشه 911 و فراری

منبع خبر / خودرو / 2 روز پیش

بهترین پیشرانه‌های 6 سیلندر تاریخ؛ از نیسان GT-R تا پورشه 911 و فراری

این پیشرانه‌های مشهور نیروبخش چرخ برخی از مشهورترین خودروهای جهان بوده‌اند. فهرست محتوا برترین پیشرانه های ۶ سیلندر اروپا برترین پیشرانه های ۶ سیلندر ژاپن برترین پیشرانه های ۶ سیلندر آمریکایی با وجود اینکه پیشرانه‌های ۶...

این پیشرانه‌های مشهور نیروبخش چرخ برخی از مشهورترین خودروهای جهان بوده‌اند.

با وجود اینکه پیشرانه‌های ۶ سیلندر در شکل‌دادن به صنعت خودرو نقشی اساسی داشته‌اند اما همیشه زیر سایه نمونه‌های بزرگ‌تر V8 و V12 زندگی کرده‌اند. این نیروگاه‌های کوچک، قلب تپنده برخی از مشهورترین و تاثیرگذارترین خودروهای تاریخ صنعت بوده است. موتور ۶ سیلندر که امروزه هم هنوز بخشی جدانشدنی از خودروها به شمار می‌رود، موفق شده تا به‌ آرام‌ترین شکل ممکن به یکی از پایدارترین انتخاب‌ها در صنعت خودرو تبدیل شود. به همین دلیل در این مطلب به بهترین‌ نمونه‌های آن نگاه خواهیم داشت.

برترین پیشرانه های ۶ سیلندر اروپا

قلب تپنده پورشه ۹۱۱ یکی از اصلی‌ترین ارکان تبدیل کردن آن به یکی از مشهورترین و بهترین کوپه‌های اسپرت به شمار می‌‌رود. پورشه در تولید این خودرو از انواع گوناگونی از موتورهای ۶ سیلندر استفاده کرد اما با تولید ۹۹۱ GT2RS، کار خود را به اوج رساند. موتور ۳.۸ لیتری توربوشارژ این خودرو ۷۰۰ اسب بخار قدرت و ۷۲۱ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کرد و تا دور ۷ هزار rpm هم دور می‌گرفت.

BMW B58 3.0 liter turbocharged engine

پس از این پیشرانه می‌توان به موتور مدرن B58 بی‌ام‌و اشاره کرد که در محصول مشترک این برند آلمانی و تویوتا یعنی کوپه‌های Z4 و سوپرا یافت می‌شود. در کنار این پیشرانه، نمونه V6 آلفارومئو هم به‌خوبی می‌درخشد؛ چون یکی از خوش‌صداترین پیشرانه‌های تاریخ موتورسازی ایتالیا به شمار می‌رود.

برترین پیشرانه های ۶ سیلندر ژاپن

برای یافتن این پیشرانه باید به عصر طلایی خودروهای اسپرت ژاپنی برویم، زمانی که نیسان از پیشرانه RB26DETT برای نیروبخشیدن به کوپه اسکای‌لاین GT-R R34 استفاده کرد. این پیشرانه با وجود قدرت نه‌چندان تحسین برانگیز ۲۷۶ اسب بخار، ظرفیت استخراج بیش از ۱,۰۰۰ اسب بخار را داشت و از این جهت، بسیار موردتوجه تیونرها قرار گرفت.

اما اسکای‌لاین در این رقابت تنها بود؛ تویوتا هم با معرفی پیشرانه 2JZ با ویژگی‌های مشابه RB26DETT به الماسی درخشان در قلب تیونرها تبدیل شد. حتی پیشرانه کوپه کوچک‌تر 350Z هم موردتوجه بسیار قرار گرفت.

برترین پیشرانه های ۶ سیلندر آمریکایی

یکی از اصلی‌ترین دلایل استفاده از پیشرانه‌های ۶ سیلندر، اقتصادی‌تر بودن آن‌ها در مقایسه با نمونه‌های ۱۲ سیلندر بزرگ بود. پس عجیب نیست اگر ببینیم که وقتی یکی از شرکت‌های تولیدکننده محصولات اقتصادی، سوپراسپرت می‌سازد، همچنان از این پیشرانه استفاده می‌کند. خودروسازی آمریکایی فورد در سال ۲۰۱۶ و برای بازگشت به میدان رقابت‌ ۲۴ ساعتی لمان از نسل تازه فورد GT با یک پیشرانه ۳.۵ لیتری V6 رونمایی کرد. این موتور ۶۴۷ اسب بخار در نسخه تولیدمحدود و مخصوص پیست مارک ۴، ۸۰۰ اسب بخار تولید می‌کرد. برای آشنایی بیشتر با این سوپراسپرت مطلب «بررسی فورد GT مارک ۴: سریع‌ترین سوپراسپرت لوکس فورد» را مطالعه کنید.

اما در سوی دیگر این میدان که تماما در مشت سوپراسپرت‌ها قرار گرفته، پیشرانه ۶ سیلندر خودروی آفرودی شرکت جیپ به چشم می‌خورد. این موتور ۴ لیتری از یک هوندای مدرن هاچ‌بک هم قدرت کمتری تولید می‌کرد اما یکی از نامیراترین‌ها بود. به نظر شما دیگر کدام پیشرانه‌ها در تاریخ صنعت خودروسازی موفق بوده‌اند؟


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

قیمت خودروی جدید MVM X55