مقایسه شتاب کونیگزگ یسکو اتک با فراری SF90 و پورشه 911 توربو S
اعداد و ارقام شگفتانگیز شتاب کونیگزگ یسکو اتک در قیاس با پورشه ۹۱۱ توربو S و فراری SF90 نشان میدهد که هایپرکار سوئدیها چقدر سریع است. کونیگزگ یسکو اتک بهتازگی رکورد سریعترین خودروی تولیدی پیست تاپ گیر را شکست. این خودرو با ثبت زمان یک...
اعداد و ارقام شگفتانگیز شتاب کونیگزگ یسکو اتک در قیاس با پورشه ۹۱۱ توربو S و فراری SF90 نشان میدهد که هایپرکار سوئدیها چقدر سریع است.
کونیگزگ یسکو اتک بهتازگی رکورد سریعترین خودروی تولیدی پیست تاپ گیر را شکست. این خودرو با ثبت زمان یک دقیقه و ۱۰.۹ ثانیه و پشت سر گذاشتن فراری SF90، موفق شد با رانندگی استیگ، سریعترین خودروی تولیدی در پیست فرودگاهی دانسفولد لقب گیرد. از سوی دیگر، یسکو ابسلوت که نسخهای داونفورس پایین است، چند ماه پیش با شکستن رکورد صفر-۴۰۰-صفر کیلومتر بر ساعت، نشان داد که این هایپرکار سوئدی در خط مستقیم هم خودروی بسیار سریعی است.
حال این سؤال مطرح میشود که نسخهٔ داونفورس بالای یسکو اتک در خط مستقیم چقدر سریع است؟ در فرصت کوتاهی که برای رانندگی با این خودرو در پیست دانسفولد داشتیم سعی کردیم به این سؤال پاسخ دهیم. ازآنجاییکه فرصت زیادی نداشتیم، توانستیم در هر جهت فقط یک بار یسکو اتک را آزمایش کنیم. در این دو بار، بهترین شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعتی که این خودرو توانست ثبت کند، ۳.۳ ثانیه بود ولی با کمی تمرین، اگر یسکو اتک بهتر حرکت را آغاز میکرد، احتمالاً میتوانست به شتاب زیر ۳ ثانیه برسد. البته، به خاطر قوانین فیزیک و کشش ضعیف محرک عقب، هایپرکار سوئدیها قطعاً خیلی نمیتوانست با مرز ۳ ثانیه فاصله بگیرد.
بااینحال، چیزی که میخواهیم روی آن تمرکز کنیم اعداد کوچک نیستند زیرا یسکو تا سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت همچنان در حال هرزگردی است و وقتی پشت سر را نگاه کردیم خطوط سیاهرنگ طولانی ناشی از رد لاستیکها مشخص بود. البته این خطوط ممتد نبودند و بیشتر شبیه کد مورس به نظر میرسیدند زیرا هنگام هرزگردی، کنترل کشش مدام وارد عمل میشود و سعی در کنترل لاستیکها دارد.
در جدول پایین، شتاب یسکو اتک را با دو خودروی بسیار سریع یعنی پورشه ۹۱۱ توربو S و فراری SF90 استراداله مقایسه کردهایم. این مقایسهای بین سه سطح مختلف از پرفورمنس است: خودروی اسپرت، سوپرکار و هایپرکار با ۶۵۰ اسب بخار، ۱۰۰۰ اسب بخار و ۱۵۰۰ اسب بخار قدرت (باک یسکوی آزمایشی ما با سوخت E85 پر شده بود). فراری و پورشه هردو چهارچرخ محرک هستند و بنابراین سریعتر حرکت را آغاز میکنند. پورشه به لطف وزن سبکتر، ابتدا از دو خودروی دیگر جلو میافتد و این برتری را تا سرعت ۶۵ کیلومتر بر ساعت حفظ میکند یعنی سرعتی که ظرف تنها ۱.۵۷ ثانیه به آن میرسد. از اینجا به بعد اما نوبت به درخشش SF90 میرسد. اعداد نشان میدهند که سوپرکار فراری تا سرعت ۱۹۵ کیلومتر بر ساعت از همه سریعتر است هرچند که یسکو هم فاصلهٔ چندانی با فراری ندارد و فقط یکدهم ثانیه عقبتر است.
درواقع وقتی سرعت از ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت فراتر میرود، کونیگزگ عقبماندگی خود را جبران میکند و سریعتر از فراری سرعت خود را افزایش میدهد. با افزایش سرعت نیز این اختلافها بزرگتر و بزرگتر میشوند. توربو S ظرف ۱۱.۰۷ ثانیه از ۸۰ به ۲۴۰ کیلومتر بر ساعت میرسد، فراری این کار را در کمتر از ۸ ثانیه انجام میدهد و کونیگزگ برای انجام آن به تنها ۵.۶۶ ثانیه زمان نیاز دارد. این شتاب گیری تقریباً دو برابر از پورشه سریعتر است. بیایید جور دیگری به قضیه نگاه کنیم. میتوانید خودروی دیگری را نام ببرید که شتاب صفر تا ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت آن با شتاب ۸۰ تا ۲۴۰ کیلومتر بر ساعتش یکسان باشد؟ لیست چنین خودروهایی بسیار کوتاه است و از خودروهایی مثل فراری ۲۹۶ GTB و مکلارن 750S تشکیل شده است. علاوه بر این، باید توجه داشت که یسکو اتک به یک بال بزرگ هم مجهز است که درگ زیادی تولید میکند.
حال بیایید روی مسافت تمرکز کنیم. در پیمودن مسافت ۴۰۰ متر، اختلاف بین فراری و پورشه بیشتر خود را نشان میدهد حتی با اینکه ۹۱۱ توربو S شتاب اولیهٔ بهتری دارد ولی SF90 روی آسفالت معمولی دانسفولد تایم چشمگیر ۹.۷ ثانیه را ثبت میکند. بااینحال، به سرعت یسکو توجه کنید که پس از تنها ۴۰۰ متر به ۲۷۳ کیلومتر بر ساعت رسیده است یعنی ۳۲ کیلومتر بر ساعت بیشتر از فراری. بهطورکلی، رانندگی با یسکو احساس شگفتانگیزی دارد؛ زیرا تا سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت، همچنان هرزگردی را احساس میکنید و پسازآن مثل این است که ترمزدستی را بخوابانید. کونیگزگ بهگونهای پیش میرود که هیچ سوپرکار دیگری نمیتواند به آن نزدیک شود.
کونیگزگ یسکو | فراری SF90 | پورشه ۹۱۱ توربو S | |
صفر تا ۶۵ کیلومتر | ۲.۲۹ ثانیه | ۱.۵۷ ثانیه | ۱.۵۷ ثانیه |
صفر تا ۸۰ کیلومتر | ۲.۸۱ ثانیه | ۱.۹۶ ثانیه | ۲.۰۵ ثانیه |
صفر تا ۹۶ کیلومتر | ۳.۳۴ ثانیه | ۲.۳۵ ثانیه | ۲.۵۳ ثانیه |
صفر تا ۱۶۰ کیلومتر | ۵.۳۰ ثانیه | ۴.۶۸ ثانیه | ۵.۵۶ ثانیه |
صفر تا ۱۹۵ کیلومتر | ۶.۴۶ ثانیه | ۶.۳۶ ثانیه | ۷.۸۴ ثانیه |
صفر تا ۲۴۰ کیلومتر | ۸.۴۷ ثانیه | ۹.۸۹ ثانیه | ۱۳.۱۲ ثانیه |
۸۰ تا ۲۴۰ کیلومتر | ۵.۶۶ ثانیه | ۷.۹۳ ثانیه | ۱۱.۰۷ ثانیه |
مسافت ۴۰۰ متر | ۱۰.۰۹ ثانیه | ۹.۷۲ ثانیه | ۱۰.۴۰ ثانیه |
سرعت در ۴۰۰ متر | ۲۷۳ کیلومتر | ۲۴۰ کیلومتر | ۲۲۰ کیلومتر |