معرفی فناوری‌های جدید GeForce RTX 50 انویدیا؛ از معماری تا طراحی 3D

منبع خبر / فناوری / 1 روز پیش

معرفی فناوری‌های جدید GeForce RTX 50 انویدیا؛ از معماری تا طراحی 3D

کارت‌های گرافیک GeForce RTX 50 که امروز در نمایشگاه CES 2025 معرفی شدند، آماده‌اند تا عصر جدیدی از تولید محتوا در زمینه هوش مصنوعی و خلاقیت‌های تولیدی را رقم بزنند. این کارت‌های گرافیک با ابزارهای جدید و توانمندی‌های ارتقاء یافته، انقلابی در...

کارت‌های گرافیک GeForce RTX 50 که امروز در نمایشگاه CES 2025 معرفی شدند، آماده‌اند تا عصر جدیدی از تولید محتوا در زمینه هوش مصنوعی و خلاقیت‌های تولیدی را رقم بزنند. این کارت‌های گرافیک با ابزارهای جدید و توانمندی‌های ارتقاء یافته، انقلابی در زمینه‌هایی چون ویدئو، استریمینگ، رندرینگ 3D و بسیاری دیگر ایجاد کرده‌اند.

کارت‌های گرافیک GeForce RTX 50 که از ریزمعماری Blackwell استفاده می‌کنند، می‌توانند مدل‌های هوش مصنوعی تولیدی را تا دو برابر سریع‌تر در مقایسه با نسل قبلی اجرا کنند و این کار را با حافظه کمتری انجام دهند. این کارت‌ها مجهز به انکودرهای نسل نهم انویدیا برای ویرایش ویدئو و استریمینگ پیشرفته هستند. این سری از فناوری DLSS 4 و حداکثر 32 گیگابایت حافظه ویدئویی نیز بهره می‌برند که آنها را برای پروژه‌های بزرگ 3D ایده‌آل می‌کند.

GeForce RTX 50 و هوش مصنوعی مولد

هوش مصنوعی مولد می‌تواند نتایج شگفت‌انگیزی برای خالقان محتوا به ارمغان آورد، اما با پیچیده‌تر شدن و بزرگ‌تر شدن مقایس مدل‌ها، اجرای آن‌ها حتی روی جدیدترین سخت‌افزارها نیز می‌تواند چالش‌برانگیز باشد.

سری GeForce RTX 50 از FP4 برای حل این مشکل بهره می‌برد. FP4 یک روش کاهش کمی است، شبیه به فشرده‌سازی فایل‌ها، که اندازه مدل‌ها را کاهش می‌دهد. در مقایسه با FP16 که روش پیش‌فرض اکثر مدل‌هاست، FP4 به کمتر از نیمی از حافظه نیاز دارد و کارت‌های گرافیک سری 50 با استفاده از آن، بیش از دو برابر عملکرد بهتری نسبت به نسل قبلی ارائه می‌دهند. این کار به‌طور چشمگیری بدون از دست دادن کیفیت با استفاده از روش‌های پیشرفته کمی‌سازی ارائه‌شده توسط NVIDIA TensorRT Model Optimizer انجام می‌شود.

برای مثال، مدل FLUX.1 از Black Forest Labs که در حالت FP16 به بیش از 23 گیگابایت حافظه ویدئویی نیاز دارد، تنها توسط کارت گرافیک‌های GeForce RTX 4090 و مدل‌های حرفه‌ای پشتیبانی می‌شود. در حالت FP4، مدل FLUX.1 به کمتر از 10 گیگابایت حافظه نیاز دارد و می‌تواند به‌راحتی روی کارت‌های گرافیک RTX 50 اجرا شود.

در کارت GeForce RTX 4090 هنگام استفاده از FP16، مدل FLUX.1 در عرض 15 ثانیه با 30 مرحله تصاویر تولید می‌کند. اما با GeForce RTX 5090 در حالت FP4، این فرآیند تنها در حدود پنج ثانیه انجام می‌شود.

GeForce RTX 50 در ویرایش و تدوین ویدئو

کارت‌های گرافیک GeForce RTX 50 از نظر انکودرها و دیکودرهای NVIDIA با پیشرفت بزرگی همراه هستند و از فرمت رنگی 4:2:2، کدک MV-HEVC برای ویدئوهای 3D و واقعیت مجازی (VR)، و حالت جدید AV1 Ultra High Quality پشتیبانی می‌کنند.

بیشتر دوربین‌های مورد استفاده مصرف کنندگان به فشرده سازی رنگ 4:2:0 محدود هستند که مقدار اطلاعات رنگی را کاهش می‌دهد. فرمت 4:2:0 برای پخش ویدئو در مرورگرها کافی است، اما برای ویرایش ویدئو و درجه‌بندی رنگ‌ها نیاز به عمق رنگ بیشتری دارد. فرمت 4:2:2 دو برابر اطلاعات رنگی بیشتری را تنها با افزایش 1.3 برابر در اندازه فایل RAW ارائه می‌دهد، که این برای ویرایش حرفه‌ای ویدئو ایده‌آل است.

دیکود کردن ویدئوهای 4:2:2 به دلیل افزایش اندازه فایل‌ها چالش‌برانگیز است. کارت‌های گرافیک GeForce RTX 50 از دیکودر سخت‌افزاری 4:2:2 بهره می‌برند که می‌توانند با همان منابع، تا هشت برابر ویدئو 4K 60 دیکود کنند. این توانایی امکان تدوین روان ویدئوهای گرفته شده از نماهای مختلف به طور هم زمان را فراهم می‌کند.

کارت GeForce RTX 5090 با سه انکودر و دو دیکودر، کارت GeForce RTX 5080 با دو انکودر و دو دیکودر، کارت‌های RTX 5070 Ti با دو انکودر و یک دیکودر، و کارت GeForce RTX 5070 با یک انکودر و یک دیکودر عرضه می‌شوند. این ترکیب‌ در همراهی با پردازنده گرافیکی سریع‌تر، به GeForce RTX 5090 این امکان را بخشیده تا ویدئوها را 60 درصد سریع‌تر از GeForce RTX 4090 و چهار برابر سریع‌تر از GeForce RTX 3090 اکسپورت کند.

کارت‌های گرافیک GeForce RTX 50 همچنین دارای انکودر ویدئویی نسل نهمی NVENC انویدیا هستند که بهبود 5 درصدی در کیفیت ویدئو در فشرده سازی HEVC و AV1 را به ارمغان می آورد. همچنین حالت جدید AV1 Ultra Quality آن 5 درصد فشرده‌سازی بیشتری با همان کیفیت ارائه می‌دهد. سری RTX 50 انویدیا از دیکودر نسل ششمی بهره می‌برند که سرعت دیکود کردن ویدئوهای H.264 را دو برابر کرده است.

NVIDIA در حال همکاری با سازندگان برنامه‌های Adobe Premiere Pro ،DaVinci Resolve ،Blackmagic Design ،Capcut و Wondershare Filmora برای پشتیبانی از این فناوری‌ها است که از ماه فوریه نتیجه آن را خواهیم دید.

GeForce RTX 50 در رندرینگ 3D

کارت گرافیک GeForce RTX 5090 با داشتن 32 گیگابایت حافظه، بیشترین حافظه ویدئویی را در تاریخ کارت‌های گرافیک GeForce به همراه دارد که افزایش 33 درصدی نسبت به GeForce RTX 4090 داشته است. این حافظه به طراحان گرافیک سه بعدی این امکان را می‌دهد تا دنیاهای بزرگ‌تر و پیچیده‌تر را بسازند و همزمان از چندین برنامه استفاده کنند. همچنین هسته‌های RT نسل چهارمی بکار رفته در سری RTX 50 می‌توانند برنامه‌های سه بعدی را 40 درصد سریع‌تر اجرا کنند.

DLSS 4 با معرفی فناوری Multi Frame Generation، نرخ فریم دهی را به طرز چشمگیری افزایش می‌دهد و با استفاده از فناوری هوش مصنوعی، تا سه فریم مصنوعی را به ازای هر فریم رندر شده تولید می‌کند. این قابلیت به انیماتورها امکان می‌دهد تا صحنه‌ها را با چهار برابر فریم بیشتر به‌طور روان پیمایش کنند یا محتوای 3D را با سرعت 60 فریم بر ثانیه یا بیشتر رندر کنند.

نرم‌افزارهای D5 Render و Chaos Vantage، دو برنامه محبوب حرفه‌ای برای معماران و طراحان، در ماه فوریه پشتیبانی از DLSS 4 را دریافت خواهند کرد.


آنچه که اشاره شد تنها بخش کوچکی از توانایی‌های جدید کارت‌های گرافیک GeForce RTX 50 انویدیا است.



بهترین سریال‌های 2024 به انتخاب مخاطبان