بررسی پژو 206 تیپ 3 سقف شیشه ای ؛ مشخصات فنی، قیمت، نقاط مثبت و منفی
گجت نیوز (https://gadgetnews.net) پژو 206 تیپ 3 سقف شیشه ای نسبت به قبل از لحاظ ظاهری ارتقا پیدا کرده و جذابتر شده است. در ادامه با تغییرات ظاهری، مشخصات فنی، امکانات، نقاط قوت و ضعف این خودرو آشنا میشویم. ایران خودرو با عرضه محصولات خانواده پژو 206 طی سالهای گذشته توانست آمار فروش بالایی را به ثبت برساند.... نوشته بررسی پژو 206 تیپ 3 سقف...
پژو 206 تیپ 3 سقف شیشه ای نسبت به قبل از لحاظ ظاهری ارتقا پیدا کرده و جذابتر شده است. در ادامه با تغییرات ظاهری، مشخصات فنی، امکانات، نقاط قوت و ضعف این خودرو آشنا میشویم.
ایران خودرو با عرضه محصولات خانواده پژو 206 طی سالهای گذشته توانست آمار فروش بالایی را به ثبت برساند. در همین راستا این خودروساز بزرگ کشور برای جلب نگاه مشتریان جوان، عضو جدیدی از این خانواده را معرفی کرده که از ظاهری جذابتر نسبت به سایر نسخهها بهره میبرد. در همین راستا قصد داریم طراحی ظاهری، مشخصات فنی و امکانات پژو 206 تیپ 3 سقف شیشه ای را بررسی کنیم.
نقد و بررسی پژو 206 تیپ 3 سقف شیشه ای
بخش طراحی
این محصول جدید نسبت به مدلهای قبلی تغییرات بزرگی را تجربه نکرده و میتوان اضافه شدن سقف شیشه ای یا پانوراما را به عنوان اصلیترین ویژگی ظاهری پژو 206 تیپ 3 دانست؛ سقفی که ایران خودرو مدتی قبل آن را به رانا پلاس و پژو 207 نیز اضافه کرده بود. این خودرو اکنون از رینگ آلومینیومی نیز بهره میبرد.
علاوه بر این، ایران خودرو تجهیزات تیپ 5 را نیز به پژو 206 تیپ 3 سقف شیشه ای اضافه کرده تا این خودرو نسبت به تیپ 2 مجهزتر باشد. البته طراحی داخلی این خودرو همانند مدلهای قبل بوده و تغییر خاصی در آن مشاهده نمیشود.
تجهیزات و امکانات
پژو تیپ 3 جدید علاوه بر تجهیزات معمولی تیپ 2 نظیر کنترل سیستم صوتی پشت فرمان، سنسور دنده عقب، دو کیسه هوا، ترمز ABS و EBA و همچنین فرمان هیدرولیک اکنون از تنظیم برقی آینههای جانبی و شیشههای برقی در هر چهار در، ترمزهای دیسکی در هر چهار چرخ و سیستم تهویه اتوماتیک نیز بهره میبرد.
همانطور که اشاره شد سقف شیشه ای به عنوان مهمترین ویژگی این خودرو محسوب میشود و محصول جدید ایران خودرو در سال 2022 در بخش تجهیزات ضعیف ظاهر شده و متاسفانه از امکاناتی چون دکمههای کنترلی روی غربیلک فرمان و کروز کنترل بیبهره مانده است.
مشخصات فنی
پژو 206 تیپ 3 سقف شیشه ای از همان موتور قدیمی و کمقدرت TU3 بهره میبرد. این موتور ۱۳۶۰ سیسی ۸ سوپاپ میتواند قدرتی برابر با 75 اسب بخار و گشتاور ۱۱۸ نیوتنمتر را به تولید برساند. چنین قدرتی حتی برای این هاچ بک جمعوجور نیز مناسب نبوده و به همین دلیل نمیتواند در این بخش راضیکننده باشد؛ چرا که خروجی این پیشرانه حتی از موتور M15 خانواده تیبا و کوییک نیز پایینتر بوده و علاوه بر این هزینههای نگهداری آن نیز مراتب بیشتر است.
گفتنی است مصرف سوخت مناسبت به عنوان یکی از مزیتهای اصلی پیشرانه TU3 محسوب میشود که بر اساس اعلام این خودرو به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر مصرف سوخت 6.4 لیتری را به همراه دارد. قدرت تولیدی از این پیشرانه نیز توسط گیربکس 5 سرعته دستی به چرخها منتقل میشود.
جدول مشخصات فنی
موتور | TU3 |
حجم موتور | ۱۳۶۰ سیسی |
سوپاپ | ۸ |
قدرت | ۷۵ اسب بخار |
گشتاور | ۱۱۸ نیوتن متر |
گیربکس | ۵ سرعته دستی |
محور محرک | جلو |
شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت | ۱۴.۱ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت |
مصرف سوخت | ۶.۴ لیتر ترکیبی به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر |
طول | ۳,۸۳۵ میلیمتر |
عرض | ۱,۶۵۲ میلیمتر |
ارتفاع | ۱,۴۲۶ میلیمتر |
فاصله محوری | ۲,۴۴۵ میلیمتر |
وزن | ۱۰۲۵ کیلوگرم |
ظرفیت باک | ۵۰ لیتر |
حجم صندوق | ۲۴۵ لیتر |
رینگ و لاستیک | ۱۴ اینچی آلومینیومی |
سطح سواری
پژو 206 تیپ 3 پانوراما از لحاظ رانندگی به مدلهای قبلی خود شباهت داشته و تغییر خاصی در این بخش حس نمیشود. البته موتور TU3 این خودرو به دلیل مصرف سوخت پایین برای ترددهای شهری با حداکثر 2 سرنشین گزینه مناسبی محسوب میشود، اما توان آن با افزایش سرنشینان و بار کاهش پیدا خواهد کرد. این خودرو دارای وزن ۱۰۲۵ کیلوگرم بوده و ظرف مدت ۱۴.۱ ثانیه از صفر به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت میرسد.
ضمن این که در صورت روشن کردن کولر شاهد افت چشمگیر توان خودرو خواهیم بود. البته این میزان افت در پژو 206 با پیشرانه TU5 کمتر به چشم میآید. همچنین سروصدا و لرزش پیشرانه TU3 نسبت به موتور M15 سایپا کمتر بوده و سواری آرامتری را به همراه خواهد داشت. علاوه بر این، اکنون ترمزهای دیسکی در هر چهار چرخ میزان قدرت توقف این خودرو را نیز ارتقا دادهاند.
در کابین این خودرو شاهد همان طراحی قدیمی پژو 206 هستیم و انتظار میرفت ایران خودرو برای این خودرو طراحی داشبورد جدیدی را در نظر بگیرد. کیفیت ساخت و متریال داخلی نیز تغییری نکرده، اما نسبت به خودرویی چون کوییک بسیار در سطح بهتری قرار دارد. علاوه بر این، محصول جدید خانواده 206 همانند سایر اعضای این خانواده با ضعف فضای بسیار کم صندلیهای عقب مواجه است که یکی از معایب بزرگ این خودرو محسوب میشود.
تفاوت با سایر اعضای خانواده پژو 206
مجهز شدن به سقف شیشه ای و تجهیزات تیپ 5 به عنوان تفاوت اصلی پژو 206 تیپ 3 نسبت به سایر اعضای این خانواده محسوب میشود که توانسته این خودرو را نسبت به آنها جذابتر کند. این خودرو به رینگ آلومینیومی نیز مجهز شده است. البته محصول جدید ایران خودرو در بخش موتور و گیربکس با تیپ 2 تفاوتی ندارد.
مزایا و معایب
از معایب پژو 206 تیپ 3 سقف شیشه ای میتوان به پلتفرم قدیمی، فضای پای بسیار محدود در عقب، هزینه نگهداری بیشتر نسبت به خانواده تیبا و کوییک، تجهیزات اندک، اختلاف قیمت زیاد نسبت به تیپ 2، موتور کمتوان TU3 و نداشتن تغییر خاص در طراحی داخلی و خارجی اشاره کرد. البته مواردی چون بازار فروش مناسب، فراوانی قطعات و نمایندگیها، رینگهای آلومینیومی، ترمزهای دیسکی تمام چرخها و سقف شیشه ای به عنوان مزایای این خودرو محسوب میشوند.
قیمت و رقبا
گروه صنعتی ایران خودرو برای نخستین بار در تاریخ ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ خودرو پژو 206 سقف شیشه ای را با قیمت ۱۸۱ میلیون تومان به بازار عرضه کرد. در واقع قیمت کارخانه ای این خودرو نسبت به پژو 206 تیپ 2 بیش از 30 میلیون تومان گرانتر است. از آنجایی که این خودرو هنوز وارد بازار نشده جزئیاتی از قیمت آن در بازار در دسترس نیست، اما با توجه به این که فعالان بازار برای 206 تیپ 2 قیمت 320 میلیون تومان را در نظر گرفتند، میتوان برای تیپ 3 جدید نیز قیمت بیش از 350 میلیون تومان را در بازار پیشبینی کرد که برای یک خودرو 8 سوپاپ 75 اسب بخاری بسیار غیر منطقی است.
از رقبای مستقیم پژو 206 تیپ 3 سقف پانوراما میتوان به کوییک اتوماتیک پلاس اشاره کرد که قیمت آن در بازار به 350 میلیون تومان میرسد. کوییک اتوماتیک به موتور قدرتمندتر، گیربکس اتوماتیک CVT و همچنین امکانات بیشتری چون دکمههای کنترلی روی فرمان، دوربین دید عقب، ناوبری، نمایشگر لمسی 7 اینچی، فرمان برقی، استارت دکمهای، صندلی برقی راننده، سیستم پایش باد تایرها و کروز کنترل مجهز شده که پژو 206 تیپ 3 از این آپشنها بیبهره مانده است.