چند درصد از مردم می‌دانند که ChatGPT چیست و می‌توانند از آن استفاده کنند؟


چند درصد از مردم می‌دانند که ChatGPT چیست و می‌توانند از آن استفاده کنند؟

بدون شک طی یک سال و چند ماه گذشته شما نیز متوجه شده‌اید که هوش مصنوعی تقریباً همیشه در صدر ترندهای روز دنیای فناوری بوده ولی آیا همه مردم می‌دانند که چت‌بات‌های هوش مصنوعی که در صدر این ترندها قرار دارند واقعاً چه پتانسیلی دارند و توانایی...

بدون شک طی یک سال و چند ماه گذشته شما نیز متوجه شده‌اید که هوش مصنوعی تقریباً همیشه در صدر ترندهای روز دنیای فناوری بوده ولی آیا همه مردم می‌دانند که چت‌بات‌های هوش مصنوعی که در صدر این ترندها قرار دارند واقعاً چه پتانسیلی دارند و توانایی استفاده از آنها را دارند؟ نتایج یک تحقیق می‌گوید که اغلب افراد جامعه اصولاً نمی‌توانند از هوش مصنوعی استفاده کنند، چون تبلیغات ناخواسته گمراه‌کننده‌ای برای این پدیده فناوری شده است!

زنده کردن خوانندگانی که سال‌ها پیش از میان رفته‌اند و الصاق صدای آنها روی ترانه‌های جدید یا ساختن عکس‌هایی واقع‌گرایانه ولی برای امور، پدیده‌ها یا داستان‌های جعلی، ساخت آهنگ و بسیاری از امور فانتزی که این روزها به قولی با یک «هوش مصنوعی» ساخته می‌شود را همه ما دیده و شنیده‌ایم.

اما اگر اندکی اهل دنیای فناوری باشید بدون شک می‌دانید که کاربردهای مدل‌های زبانی یا تصویری که این روزها به لطف استفاده از هوش مصنوعی، استخراج داده و ساخت داده با آنها و به لطف چت‌بات‌ها گسترش سرسام‌آوری یافته، بسیار بزرگ‌تر از ساخت چند عکس و فیلم و قطعه موسیقی است.

در دنیایی که هر روز شاهد پیشرفت‌های جدید در زمینه فناوری هستیم، هوش مصنوعی (AI) به عنوان یکی از مهم‌ترین دستاوردهای عصر حاضر شناخته می‌شود. با این حال، گزارشی جدید از Reuters Institute نشان می‌دهد که علی‌رغم هیجان و تبلیغات گسترده، تعداد کمی از افراد در واقع ابزارهای هوش مصنوعی مانند ChatGPT را به خوبی می‌شناسند و می‌توانند از آنها استفاده می‌کنند.

در همین رابطه بخوانید:

- ربات هوش مصنوعی چت جی پی تی (ChatGPT) چیست و چگونه کار می‌کند؟
- آموزش نصب نرم افزار چت جی پی تی ChatGPT روی آیفون

این گزارش که در همکاری با دانشگاه آکسفورد تهیه شده نشان می‌دهد که علیرغم تبلیغات فراوان و توجه به هوش مصنوعی تولیدی، استفاده از این ابزارها هنوز به قسمتی از استفاده‌های روزانه مردم نرسیده است. این گزارش بر روی نظرات در مورد ابزارهای هوش مصنوعی تولیدی تمرکز دارد؛ نسل جدیدی از ابزارهای هوشمند که می‌توانند به سادگی به پیشنهادهای متنی ساده با پاسخ‌هایی با صدای انسانی و همچنین تصاویر، صدا و ویدئو پاسخ دهند.

گزارش فوق که بر اساس نظرسنجی از 12,000 نفر در شش کشور انجام شده، به بررسی میزان کاربردی بودن ابزارهای هوش مصنوعی پرداخته و به نتیجه عجیبی رسیده است: تنها 2% از شرکت‌کنندگان به صورت روزانه از این ابزارها استفاده می‌کنند. این مطالعه همچنین نشان داده است که جوانان (در رده سنی 18 تا 24 سال) بیشتر به سمت هوش مصنوعی گرایش دارند و احتمال بیشتری وجود دارد که این فناوری را در روال روزمره خود گنجانده‌اند.

موارد زیر برخی از مهمترین نتایج این پژوهش است:

  • اقلیت قابل توجهی از مردم - بین 20٪ تا 30٪ از جمعیت آنلاین در شش کشور مورد بررسی - هیچ یک از محبوب‌ترین ابزارهای هوش مصنوعی را نشنیده اند.
  • از نظر کاربرد، ChatGPT پرکاربردترین ابزار هوش مصنوعی مولد در شش کشور مورد بررسی است که استفاده از آن دو یا سه برابر بیشتر از محصولات پرکاربرد بعدی، Google Gemini و Microsoft Copilot، است.
  • افراد جوان‌تر به احتمال زیاد از محصولات مولد هوش مصنوعی به طور منظم استفاده می‌کنند. به طور میانگین در هر شش کشور، 56 درصد از افراد 18 تا 24 ساله می‌گویند که حداقل یک بار از ChatGPT استفاده کرده‌اند، در مقایسه با 16 درصد از افراد 55 ساله و بالاتر.
  • نسبت تقریباً مساوی در شش کشور می‌گویند که آنها از هوش مصنوعی مولد برای دریافت اطلاعات (24٪) به عنوان ایجاد انواع فایل‌های چندرسانه‌ای از جمله متن و همچنین صدا، کد، تصاویر و ویدئو (28٪) استفاده کرده‌اند.
  • فقط 5 درصد از شش کشور تحت پوشش می‌گویند که از هوش مصنوعی مولد برای دریافت آخرین اخبار استفاده کرده‌اند.

ChatGPT به عنوان یکی از محصولات هوش مصنوعی تولیدی، توجه عمومی را به خود جلب کرد و در نوامبر 2022 معرفی شد. این توجه باعث شروع یک رقابت شدید بین شرکت‌های فناوری شد که از آن زمان به توسعه ویژگی‌های هوش مصنوعی تولیدی خود می‌پردازند.

با این حال، این تحقیق نشان می‌دهد که علیرغم همه پول و توجهی که به هوش مصنوعی تولیدی اختصاص داده شده، هنوز این ابزارهای کاربردی به قسمتی از ابزارهای مورد استفاده روزانه مردم نرسیده‌اند.

دکتر ریچارد فلچر، نویسنده اصلی گزارش، در مصاحبه‌ای باBBC توضیح داد که بسیاری از افراد، هیجان ایجاد شده پیرامون هوش مصنوعی را با علاقه عمومی اشتباه می‌گیرند. او معتقد است که این اشتباه ممکن است به دلیل عدم آگاهی کافی در مورد کاربردها و مزایای واقعی هوش مصنوعی باشد.

در همین رابطه بخوانید:

- آموزش ثبت نام و استفاده از چت بات ChatGPT با شماره مجازی در ایران [+ثبت نام با ایمیل]

با توجه به این گزارش، می‌توان گفت که هوش مصنوعی هنوز در مراحل اولیه توسعه خود قرار دارد و نیازمند آموزش و فرهنگ‌سازی بیشتری است تا بتواند جایگاه واقعی خود را در جامعه پیدا کند. این موضوع نشان‌دهنده اهمیت آموزش و اطلاع‌رسانی در زمینه هوش مصنوعی است تا افراد بتوانند از پتانسیل‌های این فناوری به طور کامل بهره‌مند شوند.

نظر شما در مورد این پژوهش چیست؟ شما چه استفاده‌هایی از ابزارهای جدید هوش مصنوعی می‌کنید؟



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

همخوابی و رابطه جنسی زن بدکاره و مرد متاهل (عکس)