انویدیا همزمان با عرضه کارتهای گرافیک RTX ۵۰۹۰ و RTX ۵۰۸۰ خود درایور جدیدی با عنوان Game Ready ۵۷۲,۱۶ نیز منتشر کرد که علاوه بر اضافه کردن فناوری DLSS ۴ به بیش از ۷۵ بازی، چند قابلیت تازه نیز در دسترس کاربران قرار میدهد. یکی از این قابلیتها Smooth Motion است که انویدیا تاکنون از آن نامی نبرده بود اما از این پس به عنوان رقیبی برای فناوری Fluid Motion Frames شرکت AMD در اختیار خواهد بود.
انویدیا پیش از این اعلام کرده بود که فناوری DLSS ۴ در نخستین روز انتشار خود در بیش از ۷۵ بازی و برنامه در دسترس کاربران قرار میگیرد. امروز با انتشار درایور جدید این شرکت دسترسی به این فناوری ممکن شد. انویدیا همچنین با اضافه کردن قابلیتی جدید با عنوان Smooth Motion به کارتهای RTX ۵۰ خود همه کاربران را شگفت زده کرد؛ چرا که تاکنون اطلاعاتی در مورد آن منتشر نکرده بود. به نظر میرسد که Smooth Motion یک قابلیت Frame Generation به صورت درایور است که کاربران میتوانند بنا به نیاز خود آن را در هر بازی فعال کنند.
براساس گزارش Wccftech و به نقل از انویدیا، Smooth Motion یک مدل هوش مصنوعی جدید مبتنی بر درایور است که با تخمین و شبیه سازی یک فریم اضافی بین دو فریم رندر شده، گیمپلی را روانتر میکند. برای بازیهایی که از DLSS Frame Generation پشتیبانی نمیکنند، Smooth Motion یک گزینه جدید برای بهبود عملکرد بازیها در هنگام استفاده از کارتهای گرافیک RTX ۵۰ محسوب میشود.
انویدیا همچنین اعلام کرده است که کاربران باید برای فعالسازی قابلیت Smooth Motion، در اپلیکیشن Nvidia مسیرGraphics و سپس Program settings را طی کنند. در این بخش باید یک بازی سازگار با DirectX ۱۱ یا DirectX ۱۲ انتخاب شود. سپس باید در گزینههای سمت راست و در بخش Driver Settings قابلیت Smooth Motion در وضعیت فعال قرار بگیرد. Smooth Motion را میتوان برای بازیهایی که در وضوح اصلی، با فناوریهای Super Resolution یا سایر تکنیکهای مقیاسگذاری اجرا میشوند، اعمال کرد. این قابلیت معمولاً نرخ فریم بازیها را دو برابر میکند.
باید گفت این قابلیت شباهت زیادی به Fluid Motion Frames ۲ شرکت AMD دارد، با این تفاوت که در این مورد، با یک مدل هوش مصنوعی کامل رو به رو هستیم. پیش از این هم روشهایی برای اضافه کردن Frame Generation به بازیهایی که به طور پیشفرض از آن پشتیبانی نمیکنند، وجود داشته است؛ روشهایی مانند Lossless Scaling. با این حال باید دید که Smooth Motion چگونه تولید فریم را در بازیهای قدیمیتر مدیریت میکند.