در حالی که دامنه تعرفههای دولت ایالات متحده از چین فراتر رفته و حالا همسایگان این کشور را نیز تحت تأثیر قرار داده است، شرکت اسپیس ایکس در نامهای از «سیاستهای ضد رقابتی» و قوانین دست و پا گیر سایر کشورها، به عنوان مانعی برای توسعه اینترنت ماهوارهای استارلینک، شکایت کرده است.
بر اساس گزارش رویترز، در ادامه واکنشها به سیاستهای تعرفهای دولت ترامپ، شرکت اسپیسایکس نیز به جمع منتقدان پیوست و نامهای به نماینده تجاری ایالات متحده ارسال کرد. این اقدام اسپیسایکس پس از آن صورت میگیرد که تسلا، دیگر شرکت تحت مدیریت ایلان ماسک، نیز با ارسال نامهای مشابه، نگرانیهای خود را از افزایش هزینههای تولید به دلیل تعرفههای تجاری اعلام کرده بود.
بر خلاف تسلا که در نامه خود به دولت ترامپ درباره افزایش هزینههای تولید ناشی از تعرفههای تجاری هشدار داده بود، اسپیسایکس رویکردی متفاوت را در پیش گرفته است. در حالی که تسلا بر واردات قطعات برای تولید خودروهای خود تاکید داشت و افزایش تعرفهها را تهدیدی برای زنجیره تامین خود میدانست، اسپیسایکس که وابستگی کمتری به واردات برای خدمات ماهوارهای خود دارد، بر موانع قانونی دیگر کشورها که توسعه سرویس اینترنت ماهوارهای استارلینک را کند کرده، شاکی است.
موانع قانونی و تعرفههای تجاری، مانعی برای رشد استارلینک
اسپیس ایکس در این نامه به «پیچیدگیهای نظارتی و موانع تجاری» در تقریبا تمامی کشورهایی که در آن فعالیت دارد، اشاره میکند. این شرکت تاکید دارد که این محدودیتها، «رهبری ایالات متحده در حوزه فضایی» را تضعیف میکند.
اسپیسایکس با برجسته کردن این قوانین، مدعی است که رقبای آن از این موانع به منظور جلوگیری از ارائه خدمات با کیفیت بهتر و قیمت پایینتر به مشتریان توسط استارلینک استفاده میکنند. اسپیسایکس، بزرگترین منظومه اینترنت ماهوارهای جهان را اداره میکند و جایگاه قابل توجهی در بازار اینترنت ماهوارهای برای مصرفکنندگان و کسبوکارها به دست آورده است.
در همین رابطه بخوانید:
- پاسخ به همه سوالات شما در مورد سرویس اینترنت استارلینک (Starlink)
- اینترنت ماهوارهای ۱۰۰ مگابیتی که در کولهپشتی جا میشود؛ این استارلینک مینی است
- افزایش قیمت لپتاپهای Acer در آمریکا به دنبال تعرفههای ترامپ
به گفته اسپیسایکس، این شرکت مجبور است برای دسترسی به طیف فرکانسی بیسیم به دولتها پول پرداخت کند، برای واردات پایانههای استارلینک به کشورهای دیگر عوارض گمرکی بپردازد و در برخی کشورها برای اشتراک طیف فرکانسی با شرکتهای مخابراتی داخلی هماهنگ شود. این شرایط و مقررات به طور قابل توجه و مصنوعی هزینه فعالیت در این کشورها را افزایش میدهد.
عوارض گمرکی بر پایانههای استارلینک به ویژه یک مسئله چالشبرانگیز برای این شرکت است. اسپیسایکس اظهار میدارد در حالی که ایالات متحده عوارض گمرکی مشابهی بر محصولات خارجی مشابه ندارد، «عوارض گمرکی پرداخت شده در تعداد معدودی از کشورها، افزایش هزینه قابل توجهی را برای محصولات استارلینک در آن کشورها به همراه دارد.» این هزینهها گاهی اوقات بخش بزرگی از کل هزینههای استارلینک را تشکیل میدهند که به نوبه خود، توانایی اسپیسایکس برای افزایش سهم بازار و فروش خدمات استارلینک به کاربران بیشتر را تحت تاثیر قرار میدهد.
درخواست SpaceX برای تغییر قوانین
اسپیسایکس در این نامه تاکید میکند که یکی از دلایل هزینههای بالا در خارج از ایالات متحده این است که مقررات قدیمی، فرض میکنند خدمات ماهوارهای نیازمند واردات تعداد کمی ترمینال است، در حالی که اسپیسایکس مجبور است میلیونها ترمینال را در سراسر جهان ارسال کند.
اسپیس ایکس در انتهای نامه اینگونه نتیجهگیری میکند:
اگر به جای یک مجوز کلی یا قوانین نظارتی که با معماری جدید منظومههای ماهوارهای ما هماهنگ باشند، کماکان مجبور باشیم به ازای هر گیرنده (استارلینک) تعرفه پرداخت کنیم، این هزینه به مانعی برای ارائه خدمات به مشتریان بیشتر تبدیل میشود.