سناریویِ تکرار، گریبانِ «صداتو» را هم گرفت


سناریویِ تکرار، گریبانِ «صداتو» را هم گرفت

برنامه معمایی موزیکال صداتو این روزها فصل سوم خود را در پلتفرم فیلیمو تجربه می‌کند، فصلی که تغییرات زیادی را با خود به همراه داشته است. از جایگزینی سیامک انصاری به عنوان گرداننده به جای محسن کیایی گرفته تا حضور الیکا عبدالرزاقی و محمد علیزاده به جای شبنم مقدمی و محمد بحرانی! همه این تغییرات به علاوه تغییراتی در اجرا و نوع بازی‌ها باعث شده که مخاطب این فصل را به نسبت فصل‌های یک و دو آنچنان جدی نگیرد تا جایی که بر خلاف فصل‌های قبلی دیگر آنچنان، تیکه‌هایی از برنامه در شبکه مجازی وایرال نمی شود. همین امر نشان دهنده این است که مخاطب در این فصل کمی نسبت به قبل سرد شده و شاید دیگر کمتر کسی مخاطب پروپاقرص این برنامه باشد! سناریوی تکرار و برنامه سازی به هر قیمتی، ویروسی است که در این چند سال اخیر دان گیر پلتفرم‌های نمایش خانگی شده است. یعنی برخی از برنامه‌ها در ابتدای راه و با انتشار فصل اول وقتی با آمار خوب و استقبال زیاد مخاطبان مواجه می شوند، به هر دلیلی حال اقتصادی و یا فرهنگی سعی می کنند سراغ ساخت فصل‌های بعدی نیز بروند و با توجه به اینکه توقع مخاطب از یک فصل خوب بالا می رود، فصل‌های بعدی دچار افت محسوسی می شود و همین می شود که مخاطب آن‌ها را پس می زند. نمونه بارز این مثال سریال شهرزاد است. سریالی که به شدت در فصل اول مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت و تیم تولید را وادار کرد که سراغ ساخت فصل‌های بعدی بروند. سناریوی تکرار از اینجا شروع شد و ابتدا دامن شهرزاد را گرفت. فصل‌های دوم و سوم چنگی به دل نمی زد تا جایی که شهاب حسینی اعتراف کرد که به دلیل قراردادی که داشته مجبور به بازی در فصل‌های بعدی بوده و حتی خروجی کار فصل‌های دوم و سوم را تا به حال ندیده است. این موضوع نشان می دهد که فصل اول شهرزاد فوق العاده بود ولی ادامه آن و ساخت فصل‌های بعدی به هر دلیلی اشتباه بزرگ تیم تهیه کننده که باعث شد این سریال آن طور که باید و شاید در اذهان باقی نماند. سریال زخم کاری نیز از این سناریوی تکرار مستثنی نبود. فصل اولی خارق العاده که همه مخاطبان را شگفت زده کرد و به طور قطع مخاطب می توانست با همان یک فصل نتیجه گیری کلی داستان را انجام بدهد و اصلا لزومی به ساخت فصل دوم نبود ولی مهدویان تصمیم گرفت با نزدیک شدن به سریال شهرزاد این ویروس را از آن بگیرد و فصل دوم تا چهارم را بسازد و پخش کند. تصمیمی که در نهایت به دلزدگی مخاطب انجامید و بسیاری از طرفداران پروپاقرص سریال زخم کاری در روزهای آخر پخش این سریال امیدوار بودند که این سری به صورت کامل تمام شود و دیگر خبری از زخم کاری نباشد. این پروسه تکرار، بیشتر در رئالیتی شوها و گیم شوها در پلتفرم نمایش خانگی واگیر داشت و باعث شد که امروز ما در مورد صداتو نیز همین نظر را داشته باشیم. مافیا، شام ایرانی و امثال این برنامه‌ها که همگی چند فصل تمدید شدند تنها برای یک یا نهایتا دو فصل جذاب بودند ولی با تکرار ساخت، این برنامه‌ها به صورت کامل از یاد رفتند و علنا دیگر کمتر کسی به دیدن آنها می نشیند. صداتو در فصل اول ایده ای نو و ترکیبی جذاب داشت، ایده ای که باعث شده بود برنامه به کارگردانی حامدجوادزاده از مابقی رئالیتی شوها راه خود را جدا کند و در زمان پخش مخاطبان فراوانی را به خود جذب کند. حضور محمد بحرانی در این برنامه و با آن صدای جذاب که همه را به یاد کاراکتر جناب خان می انداخت یکی از دلایل پر طرفدار بودن فصل اول بود که متاسفانه در فصل سوم با عدم حضور محمد بحرانی نیمی از نمک برنامه به اصطلاح ریخته است. پروسه تکرار در فصل سوم نیز پابرجاست و کلیت برنامه صداتو شبیه فصل‌های اول و دوم است با این تفاوت که گرداننده و دو داور تغییر کرده‌اند. صداتو شاید در فصل اول رویه خوبی را دنبال می کرد ولی تکرار آن بدون تغییرات چشمگیر و در مسیر بهتر شدن به کلیت کار صدمه زده و به طبع از تعداد مخاطبان این برنامه کاسته است. اتفاقی که می تواند یک شکست برای تیم تولید کننده محسوب شود. علی کلانتری - منتــقد




بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

مارک زاکربرگ مالک فیس بوک خواننده شد؛ یک آهنگ رپ برای همسر!