شمع پایه کوتاه برای خودرو مناسبتر است یا شمع پایه بلند ؟

شمع های ماشین انواع مختلفی دارند که یکی از وجه های تمایز آنها، ارتفاع شمع می باشد. هنگام خرید، شما باید تفاوت شمع پایه بلند و کوتاه را بدانید تا بتوانید بهترین انتخاب را برای ماشینتان داشته باشید.
شمع پایه بلند یا کوتاه؟
انتخاب شمع مناسب برای خودرو، نقشی اساسی در عملکرد صحیح موتور، افزایش راندمان و کاهش آلایندگی ایفا میکند. در میان تنوع شمع های موجود در بازار، دو نوع شمع پایه بلند و پایه کوتاه رایجتر هستند که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. در این مقاله به بررسی این دو نوع شمع و نکات مهم در انتخاب شمع مناسب برای خودروی شما میپردازیم.
در ابتدا باید به این نکته توجه داشت که انتخاب شمع مناسب صرفاً به بلند یا کوتاه بودن پایه آن خلاصه نمیشود. عوامل متعددی از جمله نوع موتور، سیستم احتراق، شرایط آب و هوایی و نحوه رانندگی در انتخاب شمع نقش دارند.
شمع پایه کوتاه
شمع کوتاه (تک پلاتین) نوعی شمع موتور است که ارتفاع رزوه آن کوتاهتر از شمع های معمولی یا پایه بلند است. ارتفاع رزوه شمع های کوتاه بین ۱۲ تا ۱۹ میلیمتر است، در حالی که این مقدار در شمعهای بلند بین ۲۵ تا ۳۰ میلیمتر میباشد. معمولا برای خودروهایی مثل پژو (پژو ۴۰۵، ۲۰۶ تیپ ۲ و ۳، پژو پارس و پژو RD)، سمند، روآ، تیبا، ساینا، دنا و دنا پلاس استفاده میشود.
معمولا این شمع در موتورهای TU۵ خودروهای داخلی و برخی خودروهای چینی و کرهای مورد استفاده قرار میگیرند.
کاربرد شمع کوتاه
موتورهای با فضای احتراق کم: در موتورهایی که فضای احتراق کوچکی دارند، از شمع های کوتاه استفاده میشود. به این دلیل که طول کوتاهتر رزوه، فضای بیشتری را برای احتراق در داخل محفظه احتراق فراهم میکند.
موتورهای پر دور: در موتورهای پر دور، از شمع های کوتاه استفاده میشود زیرا این شمع ها میتوانند جرقه سریعتر و قویتری تولید کنند که برای احتراق کامل مخلوط هوا و سوخت در دورهای بالا ضروری است.
مصرف سوخت: برخی معتقدند که شمع های کوتاه میتوانند به کاهش مصرف سوخت کمک کنند. به این دلیل که طراحی کوتاهتر آنها باعث میشود گرما به سرعت از شمع خارج شود و از ایجاد نقاط داغ که میتوانند منجر به هدر رفتن سوخت شوند، جلوگیری میکند.
شمع پایه بلند
شمع پایه بلند نوعی شمع است که طول رزوه آن بیشتر از شمع های معمولی است. این تفاوت در طول، باعث میشود که بدنه شمع عمیقتر داخل سرسیلندر قرار بگیرد. شمع های پایه بلند در موتورهایی که فضای احتراق عمیقتری دارند، یا الکترود های ضخیمتر استفاده میشوند.
کاربرد شمع پایه بلند
شمع های پایه بلند میتوانند جرقه قویتر و پایدارتری تولید کنند که منجر به احتراق کاملتر مخلوط هوا و سوخت و در نتیجه افزایش قدرت و راندمان موتور میشود. احتراق کاملتر به معنای هدر رفتن کمتر سوخت و به طبع آن، کاهش مصرف سوخت است. احتراق کاملتر همچنین به معنای تولید آلایندههای کمتر است. شمعهای پایه بلند به دلیل دور بودن از گرمای شدید محفظه احتراق، عمر طولانیتری دارند.
تفاوت شمع پایه بلند و کوتاه
تفاوت اصلی شمعهای پایه بلند و پایه کوتاه در طول رزوه آنها است.
- شمع های پایه بلند: رزوهی بلندتری دارند که به آنها اجازه میدهد تا بیشتر در سرسیلندر فرو بروند.
- شمع های پایه کوتاه: رزوهی کوتاهتری دارند و برای موتورهایی که محفظه احتراق کم عمقتری دارند مناسب هستند.
علاوه بر طول رزوه، موارد دیگری نیز وجود دارد که باید هنگام انتخاب بین شمع پایه بلند و پایه کوتاه در نظر گرفته شود:
کد حرارتی
کد حرارتی شمع نشاندهندهی میزان توانایی شمع در انتقال گرما از نوک الکترود به بدنه آن است. این کد به شما میگوید که شمع تا چه حد میتواند خنک بماند.
شمعها با کد حرارتی سردتر، گرمای کمتری را در خود نگه میدارند و سریعتر خنک میشوند. در مقابل، شمعهای با کد حرارتی گرمتر، گرمای بیشتری را در خود حفظ میکنند و دیرتر خنک میشوند.
انتخاب کد حرارتی مناسب برای شمع خودرو، از اهمیت بالایی برخوردار است. انتخاب اشتباه میتواند منجر به مشکلات مختلفی، از جمله موارد زیر شود:
جنس الکترود
جنس الکترود شمع میتواند از مواد مختلفی باشد که هر کدام مزایا و معایب خود را دارند.
نیکل: این نوع شمع ارزان ترین و رایج ترین نوع است. الکترودهای نیکل عمر نسبتاً کوتاهی دارند (حدود ۲۰۰۰۰ تا ۳۰۰۰۰ کیلومتر) و به مرور زمان فرسوده میشوند.
پلاتین: شمع های پلاتین عمر طولانی تری (حدود ۸۰۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰۰ کیلومتر) نسبت به شمع های نیکل دارند و همچنین جرقه قوی تری تولید میکنند.
ایریدیم: شمع های ایریدیم گران ترین نوع هستند، اما عمر طولانی ترین (حدود ۱۲۰۰۰۰ تا ۱۶۰۰۰۰ کیلومتر) را دارند و بهترین جرقه را تولید میکنند.
مس: شمع های مسی رسانایی الکتریکی بالایی دارند و به همین دلیل میتوانند جرقه سریعتر و قوی تری تولید کنند. با این حال، عمر کوتاهتری نسبت به شمعهای پلاتین و ایریدیم دارند.
تعداد الکترودها
برخی از شمع ها دارای یک الکترود مرکزی و یک الکترود منفی هستند، در حالی که برخی دیگر دارای چندین الکترود منفی هستند. الکترودهای بیشتر میتوانند جرقه قوی تر و احتراق کاملتر را ایجاد کنند. تعداد الکترودهای شمع میتواند از یک تا چهار باشد، که به آنها شمع های تک قطبی، دو قطبی، سه قطبی و چهار قطبی میگویند.