شرکتهایی مانند سامسونگ سالهاست که سنسورهای دوربین با تعداد مگاپیکسل بسیار بالا برای گوشیهای هوشمند تولید میکنند. به عنوان مثال، سنسور ISOCELL HP۹ با رزولوشن ۲۰۰ مگاپیکسل که در دستگاههایی مانند Samsung Galaxy S۲۵ Ultra استفاده شده است. اما این طور که پیداست سونی نمیخواهد از رقابت عقب بماند. طبق گزارشهای جدید، سونی در حال کار روی سنسور ۲۰۰ مگاپیکسلی اختصاصی خود است.
سنسور ۲۰۰ مگاپیکسلی جدید سونی
اگر سونی فقط یک سنسور ۲۰۰ مگاپیکسلی تولید کند، چگونه میتواند خود را از سامسونگ متمایز کند؟ طبق این گزارش سونی برای خاصتر کردن سنسور جدید خود، قصد دارد آن را بزرگتر از نمونههای موجود بسازد، که آن را برای دوربین اصلی گوشیهای هوشمند به گزینهای ایدهآل تبدیل میکند.
سنسورSamsung ISOCELL HP۹ دارای ابعاد ۱/۱,۳ اینچ است، اما ظاهراً سونی به دنبال ساخت سنسوری بزرگتر از این اندازه است. البته در گزارش به میزان دقیق بزرگی این سنسور اشارهای نشده، بنابراین باید منتظر جزئیات بیشتری باشیم.
بیشتر دوربینهای گوشیهای هوشمند امروزی از سنسورهایی با اندازهای کمتر از ۱ اینچ استفاده میکنند. برخلاف دوربینهای DSLR که فضای کافی برای استفاده از سنسورهای بزرگ دارند، گوشیهای هوشمند به دلیل محدودیت فضا مجبورند از سنسورهای کوچکتر بهره ببرند.
چرا سنسور بزرگتر اهمیت دارد؟
به صورت تئوری، سنسور بزرگتر میتواند نور بیشتری جذب کند. با ورود نور بیشتر، سنسور دادههای بیشتری ثبت کرده و در نتیجه کیفیت تصاویر بالاتر خواهد بود. به همین دلیل است که همواره تأکید میشود که مگاپیکسل تعیینکننده کیفیت تصویر نیست. مگاپیکسل در واقع ابعاد و اندازه تصویر را مشخص میکند.
اگر قصد چاپ یا کراپ تصاویر را دارید، تعداد مگاپیکسل اهمیت دارد. اما اگر فقط برای اشتراکگذاری در شبکههای اجتماعی یا ارسال از طریق پیامرسانها عکاسی میکنید، کیفیت کلی تصویر مهمتر از اندازه بزرگ آن است. به همین خاطر، یک سنسور بزرگتر ارزش بیشتری نسبت به مگاپیکسل بالاتر دارد. آیا ترجیح نمیدهید عکسی با کیفیتتر به اشتراک بگذارید؛ تا عکسی با رزولوشن بیشتر اما کیفیت پایینتر؟
در حال حاضر برخی از گوشیهای هوشمند از سنسورهای بزرگتر بهره میبرند. به عنوان مثال، گوشی Xiaomi ۱۵ Ultra یکی از جدیدترین دستگاههایی است که از سنسور ۱ اینچی سونی استفاده میکند. شیائومی طی سالهای اخیر از سنسورهای بزرگ سونی در گوشیهای خود بهره برده که مورد استقبال قرار گرفته است.
امیدواریم که تولیدکنندگان بیشتری از سنسورهای بزرگتر به جای افزایش تعداد مگاپیکسلها استفاده کنند. اما از آنجایی که عدد مگاپیکسل بالاتر در بازاریابی تأثیر چشمگیری دارد و بسیاری از کاربران تصور میکنند که عدد بیشتر یعنی کیفیت بهتر، اکثر شرکتها به تولید سنسورهایی با رزولوشن بالا روی آوردهاند.