خرابی استارت خودرو: علائم، دلایل و راه‌حل‌های کاربردی برای روشن شدن ماشین

منبع خبر / پدال / خودرو / ۲۳ ساعت پیش

هیچ‌چیزی بدتر از خرابی استارت خودرو نمی‌تواند روز رانندگان را خراب کند اما نگران نباشید چراکه ما در این مقاله جامع به بررسی پدیده خرابی استارت خودرو و ذکر راهکارهای رفع مشکل می‌پردازیم. استارتر خودرو نقش بسیار مهمی در روشن شدن وسیله نقلیه دارد....

هیچ‌چیزی بدتر از خرابی استارت خودرو نمی‌تواند روز رانندگان را خراب کند اما نگران نباشید چراکه ما در این مقاله جامع به بررسی پدیده خرابی استارت خودرو و ذکر راهکارهای رفع مشکل می‌پردازیم.
خرابی استارت خودرو

استارتر خودرو نقش بسیار مهمی در روشن شدن وسیله نقلیه دارد. درک عملکرد حیاتی این بخش خودرو می‌تواند بنا به دلایل زیادی اهمیت داشته باشد. استارت خودرو باعث روشن شدن پیشرانه می‌شود و به شما اجازه تردد به مقصد مدنظر را می‌دهد. بدون وجود استارت و یا با خرابی آن شما احتمالاً در راه خواهید ماند. البته باید دانست استارت خودرو معمولاً دوام بالایی دارد اما می‌تواند یکی از مشکلات رایج در خودروها باشد هرچند ما در مجله پدال به دنبال ارائه راهکارهایی ساده اما کاربردی برای رفع این موضوع هستیم. در صورتی که این مقاله را تا انتها دنبال نمایید با علائم، دلایل و راه‌حل‌های کاربردی رفع خرابی استارت خودرو آشنا خواهید شد.

فهرست محتوا

استارت خودرو چیست و چگونه کار می‌کند؟

زمانی که شما کلید استارت را می‌چرخانید یا دکمه مخصوص در خودروهای مجهز به استارت دکمه‌ای را فشار می‌دهید، دنده کوچک موجود در استارتر با فلایول پیشرانه درگیر می‌شود. فلایول سپس قدرت موردنیاز برای چرخش پیشرانه را فراهم می‌کند. این امر باعث مکش مخلوط سوخت و هوا به داخل سیلندرها و شروع فرایند احتراق می‌شود و نهایتاً قدرت لازم برای حرکت خودرو تأمین می‌گردد. بدون وجود استارتر یا استارت خودرو روشن نخواهد شد. البته گاهی اوقات امکان شکستن دنده استارتر و یا فلایول وجود دارد و به این ترتیب استارتر بجای درگیر شدن با فلایول به‌صورت آزادانه می‌چرخد و خودرو روشن نمی‌شود.

استارت خودرو

زمانی که راننده استارت می‌زند، انرژی لازم برای جرقه‌زنی شمع‌ها و همچنین سوئیچ مغناطیسی ویژه‌ای تأمین می‌شود. این سوئیچ انرژی را مستقیماً از باتری به استارتر ارسال می‌کند. سوئیچ موردبحث با نام سولنوئید شناخته می‌شود و معمولاً به خود استارتر متصل است. پس از تأمین انرژی لازم از طریق باتری است که دنده پینیون استارتر به فلایول وصل می‌شود. شاید این سؤال برای شما پیش آمده باشد که آیا استارتر می‌تواند باتری را خالی کند یا خیر؟ باید دانست استارت خودرو انرژی زیادی مصرف می‌کند و به همین خاطر است که یکی از اولین نشانه‌های خالی شدن باتری خودرو دشوار شدن استارت زدن آن است؛ بنابراین اگر فکر می‌کنید با خرابی استارت خودرو مواجه شده‌اید، بهتر است ابتدا از سلامت باتری خودروی خود مطمئن شده و سپس به دنبال بررسی نشانه‌های دیگر باشید.

استارت خودرو

علائم خرابی استارت خودرو که باید بشناسید

خرابی استارت خودرو با نشانه‌هایی همراه است که مهم‌ترین آن‌ها در ادامه ذکر شده‌اند:

خودرو استارت نمی‌خورد و هیچ صدایی به گوش نمی‌رسد

در چنین حالتی با وجود باز بودن سوئیچ و روشن بودن سایر سیستم‌های برقی، خودرو استارت نمی‌خورد و روشن نمی‌شود. معمولاً چنین حالتی زمانی رخ می‌دهد که استارت خودرو به‌طور کامل از کار افتاده و هیچ صدایی از آن به گوش نمی‌رسد. در این حالت بهتر است با یک مکانیک و باتری‌ساز کارکشته جهت بررسی میزان خرابی استارتر و هزینه‌های رفع مشکل و یا تعویض کامل آن تماس بگیرید.

بیشتر بخوانید: دلایل استارت نخوردن ماشین و روش حل آن

صدای تیک تیک موقع استارت زدن

از دیگر علائم خرابی استارت خودرو می‌توان به صدای تیک تیک هنگام چرخاندن سوئیچ اشاره کرد. این مورد یکی از رایج‌ترین علائم وجود مشکل در سیستم استارتر وسیله نقلیه به حساب می‌آید.

استارت می‌چرخد اما موتور روشن نمی‌شود

در صورتی که با چرخاندن سوئیچ و یا فشردن دکمه، خودرو استارت می‌خورد اما موتور روشن نمی‌شود احتمالاً مشکلی در سیستم استارتر و یا برق‌رسانی خودرو وجود دارد. توصیه می‌شود به‌صورت متوالی و پشت سر هم استارت نزنید زیرا امکان خرابی بیشتر موتور استارتر و قطعات آن وجود دارد.

وجود صدای غیرعادی مانند خرد شدن قطعه

در صورتی که هنگام استارت زدن صدای غیرعادی همچون خرد شدن قطعه و تق تق می‌شنوید به احتمال زیاد قطعات داخلی موتور استارتر از جمله چرخ‌دنده پینیون آسیب دیده‌اند و بهتر است عمل استارت زدن را متوقف سازید.

استارت خودرو

دلایل اصلی خرابی استارت خودرو

پس از آنکه با نشانه‌های خرابی استارت آشنا شدید بهتر است به دلایل وجود مشکل در این قطعه مهم نیز بپردازیم.

مشکلات باتری

همان‌طور که گفته شد باتری وظیفه تأمین انرژی لازم برای روشن شدن خودرو و فعال‌سازی استارتر را بر عهده دارد. وجود هرگونه مشکل در باتری از جمله خالی شدن آن و آسیب‌دیدگی بخش‌های داخلی باعث عدم ارسال انرژی لازم به استارتر خواهد شد و به همین خاطر خودرو روشن نخواهد شد. اگر خودرو روشن نمی‌شود، بهتر است در اولین قدم به بررسی سلامت باتری بپردازید.

فرسودگی قطعات استارت

با اینکه استارتر خودرو دوام بالایی دارد اما به مرور زمان و همچنین استفاده مکرر از خودرو، قطعات داخلی استارت فرسوده و مستهلک می‌شوند. داغ شدن بیش از حد قطعات، سایش چرخ‌دنده پینیون و… می‌توانند در نتیجه فرسودگی قطعات به وجود آیند.

خرابی سلونوئید

سلونوئید عملکردی شبیه ترانزیستور دارد به این معنی که ولتاژ برق ارسالی از باتری توسط سلونوئید تقویت می‌شود تا بتواند موتور خودرو را بچرخاند. خرابی این قطعه مهم منجر به از کار افتادن استارت وسیله نقلیه خواهد شد.

قفل و داغ شدن موتور استارت

موتور استارت با گذشت زمان فرسوده شده و حتی امکان قفل شدن آن وجود خواهد داشت. در این حالت امکان روشن شدن خودرو وجود ندارد. همچنین افزایش دمای بیش از حد موتور استارتر که می‌تواند به دلایلی همچون استارت زدن مکرر و پشت سر هم و مشکلات داخلی آن رخ دهد باعث خرابی این قطعه مهم خواهد شد.

تمام شدن زغال استارت

در استارت خودرو زغال بکار رفته که به عنوان قطعه‌ای مصرفی طول عمر مشخصی دارد و پس از اتمام باید تعویض شود. در صورتی که زغال استارت به پایان برسد روشن شدن خودرو دشوار خواهد شد و حتی با گذشت زمان امکان روشن کردن وسیله نقلیه وجود نخواهد داشت.

شرایط محیطی

آب‌وهوای محل زندگی و تردد نیز می‌تواند روی عملکرد استارت خودرو تأثیر بگذارد. به‌طور مثال اگر به‌طور مداوم از خودرو در آب‌وهوای مربوط و بارانی استفاده کنید اتصالات برقی استارت زنگ زده و رسوب خواهند داشت. در چنین حالتی جریان برق و انرژی کافی به استارتر نمی‌رسد و خودرو روشن نمی‌شود.

همچنین بخوانید: رله استارت چیست؟ انواع رله استارت خودرو و نشانه‌های خرابی آن

خرابی استارت خودرو

نحوه عیب‌یابی استارت خودرو در ۵ دقیقه

چک کردن باتری

در بالا به این موضوع اشاره کردیم که بهتر است پس از مشاهده استارت نخوردن خودرو در قدم اول به بررسی سلامت باتری بپردازید. این کار را با بررسی ظاهری باتری از نظر صدمات وارده و همچنین سالم بودن اتصالات کابل‌ها آغاز نمایید و در صورتی که مشکلی وجود نداشت با استفاده از یک ولت‌متر باتری را ارزیابی نمایید. اگر ولت‌متر در دسترس شما نیست می‌توانید چراغ‌های خودرو را روشن کرده و میزان شارژ باتری را تخمین بزنید. اگر مشکل از باتری نبود به سراغ مراحل بعدی که ما ذکر کرده‌ایم بروید.

بررسی اتصالات

در این مرحله کابل‌ها، اتصالات و بست های ورودی به استارتر خودرو را بررسی نمایید و اگر روی آن‌ها رسوبات و آلودگی وجود دارد با استفاده از مواد و وسایل مناسب آن‌ها را تمیز نمایید. اگر شاهد قطعی کابل و سیم مخصوصی هستید، بهتر است با مراجعه به یک باتری‌ساز و کارشناس برق خودرو مشکل را رفع نمایید.

تست استارت

در صورتی که برق لازم به سیستم استارتر می‌رسد و مشکلی از بابت سیستم برقی خودرو و باتری و همچنین اتصالات استارتر وجود ندارد باید به تست استارتر بپردازید. در این حالت استارت زده و به صدای آن گوش کنید. در صورتی که صدای کلیک به گوش می‌رسد و خودرو روشن نمی‌شود احتمالاً مشکل به سلونوئید مربوط می‌شود. در صورتی که صدای شبیه سایش و خراش به گوش برسد، شاید چرخ‌دنده پینیون و فلایول با یکدیگر درگیر نمی‌شوند. اگر هم پس از چرخاندن سوئیچ هیچ صدایی از استارت به گوش نمی‌رسد بنابراین به احتمال بالا مشکل در باتری و یا اتصالات برقی خودروست. در این حالت اگر از سلامت باتری مطمئن شدید شاید مشکل به موتور استارتر و یا سلونوئید مربوط باشد.

آزمایش قفل موتور

با اینکه احتمال رخ دادن چنین امری بسیار پایین است اما امکان دارد علت روشن نشدن خودرو به قفل شدن موتور آن مربوط باشد. برای اینکه اطمینان حاصل کنید موتور خودرو قفل شده یا خیر کافی است گیربکس را در دنده گذاشته و خودرو را هل دهید. در صورتی که خودرو حرکت کرد موتور مشکلی ندارد و باید دلایل روشن نشدن آن را از بخش‌های دیگری پیگیری کنید.

خرابی استارت خودرو

راه‌حل‌های تعمیر خرابی استارت

تعویض زغال استارت

همان‌طور که گفته شد زغال استارت قطعه‌ای مصرفی است و پس از مدتی تمام شده و باید با زغال جدید جایگزین شود. با اینکه دستورالعمل مشخصی برای هزینه و اجرت تعویض زغال استارت خودرو وجود ندارد و هزینه آن نیز بسته به میزان تخصص تعمیرکار و همچنین نوع خودرو متفاوت است اما در کل باید هزینه‌ای بین ۳۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان را برای تعویض آن در نظر بگیرید. البته طبیعی است که این رقم در شهرهای گوناگون کشور متفاوت باشد.

تعمیر یا تعویض سلونوئید

سلونوئید جزو مهم‌ترین قطعات داخلی استارت خودروست که البته احتمال خرابی آن نیز بالاست. برای تعویض این قطعه می‌بایست هزینه‌ای در حدود ۶۰۰ هزار تا ۱ میلیون تومان برای خودروهای داخلی و ۸۰۰ هزار تا ۱.۵ میلیون تومان برای خودروهای خارجی را در نظر بگیرید. البته بازهم باید به این نکته اشاره کرد که هزینه‌های یاد شده بسته به شهر محل تعمیر خودرو و نوع و قیمت خودرو متفاوت خواهد بود.

تعویض کامل استارت

گاهی اوقات تعویض قطعات داخلی و یا تعمیر آن‌ها مشکل روشن نشدن خودرو را حل نمی‌کند و شما مجبور به تعویض کامل استارت می‌شوید. با توجه به افزایش روز افزون قیمت خودرو طبیعی است که قیمت قطعات آن از جمله استارتر نیز افزایش یابد. با بررسی فروشگاه‌های قطعات و لوازم‌یدکی می‌توان گفت قیمت استارت خودروهای پرطرفداری همچون پراید، ساینا، پژو پارس و ۲۰۶ حدود ۲ تا ۴ میلیون تومان است. باید به این نکته اشاره کرد که تعمیر و تعویض قطعات استارتر خودرو امری تخصصی است و انجام آن در خانه بسیار دشوار خواهد بود؛ بنابراین توصیه می‌شود برای تعمیر و تعویض استارتر خودروی خود با یک مکانیک و کارشناس برق متخصص در تماس باشید.

استارت خودرو

هزینه تعمیر استارت در سال ۱۴۰۴

مدل خودرو، برند قطعه انتخابی و دستمزد مکانیک تأثیر مستقیمی روی هزینه تعمیر استارت خواهند داشت. طبیعی است که خودروهای ارزان‌تر همچون پراید و تیبا قیمت استارتر کمتری داشته و دستمزد تعمیر و تعویض آن‌ها نیز کمتر باشد اما در صورتی که مالک خودروی گران‌قیمت چینی و یا خارجی باشید هزینه تعمیر و تعویض استارت آن بسیار بیشتر خواهد بود. با اینکه نرخ نامه مشخصی برای تعمیر و تعویض استارت خودرو ابلاغ نشده اما معمولاً هزینه باز و بست استارت خودرو بین ۱ تا ۲ میلیون تومان است و قیمت قطعات نیز بسته به نوع آن بین ۲ تا ۵ میلیون تومان خواهد بود.

سؤالات متداول درباره خرابی استارت خودرو

  • چرا استارت می‌زند ولی ماشین روشن نمی‌شود؟

با اینکه استارت خوردن خودرو و روشن نشدن آن دلایل متنوعی می‌تواند داشته باشد اما یکی از رایج‌ترین دلایل آن وجود مشکل در سیستم استارت است. خرابی قطعاتی همچون سلونوئید، چرخ‌دنده پینیون و اتمام زغال‌های استارت می‌توانند مانع روشن شدن خودرو شوند.

  • صدای تیک استارت یعنی چه؟

زمانی که سوئیچ را چرخانده و یا دکمه استارت را فشار می‌دهید و صدای کلیک به گوش می‌رسد، احتمالاً ایراد از سلونوئید استارتر است. در این حالت سلونوئید تلاش دارد مدار را کامل کرده و جریان برق را تقویت کند اما بنا به دلایلی جریان برق به موتور استارتر نمی‌رسد.

  • هزینه تعویض استارت چقدر است؟

این موضوع بسته به نوع خودرو، نوع قطعه و دستمزد مکانیک متفاوت است اما باید دانست استارت خودروهای پرتیراژ داخلی همچون پراید و پژو بین ۲ تا ۴ میلیون است و به این هزینه باید دستمزد حدود ۱ تا ۲ میلیون تومانی مکانیک را نیز افزود.

خرابی استارت خودرو

نتیجه‌گیری

استارت خودرو جزو قطعاتی است که معمولاً از دید رانندگان پنهان می‌ماند و معمولاً زمانی به آن توجه می‌شود که کار از کار گذشته و قطعات داخلی آن به دلایل گوناگون خراب شده و از کار افتاده باشند. یکی از رایج‌ترین علائم خرابی استارت خودرو روشن نشدن خودرو و وجود صداهای گوناگون در زمان استارت زدن است. با بررسی بخش‌هایی همچون باتری، موتور استارتر و همچنین تعویض منظم زغال‌های استارت می‌توان بر طول عمر این قطعه افزود. در پایان از شما عزیزان می‌خواهیم تجربیات خود در این زمینه را با ما و دیگر کاربران پدال به اشتراک بگذارید و در صورتی که نکته خاصی مدنظر دارید در بخش نظرات اعلام بفرمایید. همچنین اگر تعمیرکار و برق‌کار خودرو هستید و در زمینه هزینه‌های تعمیر و تعویض استارتر خودرو اطلاعات مفیدی دارد از شما دعوت می‌کنیم این تجربیات و اطلاعات را در اختیار سایر کاربران بگذارید.




بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

نیسان قشقایی ۲۰۲۵ به زودی معرفی خواهد شد