چک لیست تولد؛ کاملترین برنامهریزی برای تولد از ۰ تا ۱۰۰

اگر جشن تولد در پیش دارید، باید حواستان به برنامهریزی دقیق این مهمانی باشد. فرقی هم نمیکند که جشنی بزرگ برگزار میکنید یا میخواهید یک دورهمی کوچک و مختصر داشته باشید. از آنجا که این روز باید خوش و دلپذیر بگذرد، نیاز به یک برنامه...
اگر جشن تولد در پیش دارید، باید حواستان به برنامهریزی دقیق این مهمانی باشد. فرقی هم نمیکند که جشنی بزرگ برگزار میکنید یا میخواهید یک دورهمی کوچک و مختصر داشته باشید. از آنجا که این روز باید خوش و دلپذیر بگذرد، نیاز به یک برنامه منسجم و دقیق است تا همهچیز بهخوبی پیش برود و خاطرات شیرینی به ثبت برسد. در این مطلب، یک چک لیست تولد برایتان آماده کردهایم تا بتوانید راحت و آسوده یک جشن خوب و دلخواه برگزار کنید. نگاهی به چک لیست و نکات گفتهشده به شما چشمانداز خوبی برای برنامهریزی میدهد.
شروع برنامهریزی تولد با نگاهی به چک لیست برگزاری مهمانی
پیش از برگزاری هر جشن و مهمانی باید یک تصویر دقیق در ذهن داشته باشید. منظور از تصویر دقیق این است که بدانید قرار است چه کارهایی انجام دهید و چطور مهمانی را مدیریت کنید که به خودتان و دیگران خوش بگذرد.
فرقی نمیکند که تولد خودتان است یا برای فرد دیگری تولد میگیرید، در هرحال، با توجهکردن به چک لیست زیر میتوانید یک دورهمی بزرگ یا کوچک ترتیب بدهید که در آن، همهچیز مرتب و به دلخواه مهمانان و میزبانان پیش میرود:
- تعیین بودجه و زمان تولد؛
- انتخاب مکان و فضای جشن؛
- تهیه فهرستی از مهمانان؛
- انتخاب تِم تولد و مهمانی؛
- تهیه لوازم تزیینی و دکوراسیون؛
- برنامهریزی برای سفارش کیک یا تهیه کیک تولد؛
- تهیه مواد غذایی و خوراکیها؛
- درنظرگرفتن سرگرمی؛
- خرید لوازم پذیرایی؛
- برنامهریزی برای عکس و فیلم؛
- تهیه هدیه و کادوها؛
- مدیریت روز جشن.
با این چک لیست میتوانید برای تمام بخشهای مهمانی بهخوبی برنامهریزی کنید. از انتخاب کیک فروشی و خرید غذا تا حتی تهیه شمع هم به شما در آن، گوشزد شده است.
۱. تعیین بودجه و زمان تولد
برای برگزاری یک جشن دلخواه، باید حواستان به بودجه باشد. در نظر بگیرید که قرار است چقدر هزینه کنید و براساس آن، اقدام به برنامهریزی و خرید کنید. این روزها که هزینهها بسیار زیادتر از گذشته شدهاند، باید بدانید که چقدر بودجه دارید و برآوردی از هزینهها داشته باشید تا غافلگیر نشوید.
بعد از اینکه مشخص میکنید چقدر بودجه در اختیارتان است، به فکر زمان برگزاری جشن باشید. روز تولد را که نمیشود تغییر داد، اما با توجه به برنامه میزبان و مهمانان، انتخاب کنید که جشن صبح یا شب باشد. در صورتی که شرکت در روز دقیق تولد برای همه مقدور نباشد، امکان این هم هست که با کمی اغماض، مثلاً تولد را به یک روز تعطیل یا آخر هفته موکول کنید.
۲. انتخاب مکان و فضای جشن
با توجه به بودجهای که در نظر دارید و البته تعداد مهمانان، درباره مکان و فضای برگزاری جشن تولد هم تصمیم بگیرید. شما میتوانید جشن را در خانه برگزار کنید یا به فکر اجاره سالن، تالار و باغ باشید. حتی میتوانید خلاقانهتر، محل جشن را انتخاب کنید و مثلاً اگر قرار است که برای یک پسر کوچک تولد بگیرید که عاشق بازی و ورزش است، دوستانش را به یک سالن بازی و ورزش دعوت کنید و جشن را در آنجا بگیرید.
خانههای بازی و مکانهای مشابه هم گاهی پذیرای افراد برای برگزاری جشن تولد هستند. حواستان به خلاقیت در این زمینه باشد و مکان برگزاری جشن را کلیشهای انتخاب نکنید تا خاطرات جذابتری رقم بخورند. اگر با محدودیت فضا روبهرو هستید هم که تالارها، سالنها و رستورانهای مختلف گزینههای مناسبی هستند. همهچیز به بودجه و تعداد مهمانان شما و البته سلیقه و خواستههایتان بستگی دارد.
۳. تهیه فهرستی از مهمانان
این روزها، هزینههای برگزاری یک مهمانی بسیار زیاد است و برای اینکه بتوانید بهخوبی از عهده پذیرایی برآیید، باید برآورد دقیقی از تعداد مهمانان داشته باشید. بیگدار به آب نزنید و از دعوتکردن کلی بپرهیزید. منظور چیست؟ یعنی فهرستی از مهمانان را بهطور دقیق تعیین و تکتک آنها را رسماً دعوت کنید. از مهمانان هم بخواهید که در صورت شرکتنکردن در جشن، شما را چند روز قبل در جریان بگذارند.
در گذشته، برای برگزاری جشنهای تولد از کارت دعوت هم استفاده میکردند. این روزها دیگر چنین چیزی زیاد استفاده نمیشود و در مقابل میتوانید یک گروه آنلاین راه بیندازید و در آنجا، از افراد دعوت کنید یا اطلاعات مربوط به جشن را برایشان بفرستید.
۴. انتخاب تِم تولد و مهمانی
اگر جشن تولد شما تِم یا بهعبارت دقیقتر یک زمینه مشخص داشته باشد، اوقات بامزه و شادابتری برای مهمانان و صاحب تولد رقم میخورد. مثلاً به همه بگویید که تِم تولد پوشیدن لباسهایی به رنگ سبز است یا هرچیز دیگری که متناسب با سلیقه صاحب تولد است و باعث خوشحالی و شادشدن او میشود.
با انتخاب تِم، جشن بامزهتر و شادتری خواهید داشت. همه سعی میکنند که تِم را رعایت کنند تا یک جشن خاطرهانگیز داشته باشید. ضمن اینکه میتوانید تمام ابزار و وسایل مهمانی را هم با توجه به تِم انتخاب کنید تا جشن جذاب و پرخاطرهای رقم بزنید.
۵. تهیه لوازم مختلف و تزیینات
برای برگزاری جشن تولد، حواستان به خرید وسایل مختلف تزیینی مانند بادکنک، ریسه و لوازمی مانند بشقابها و لیوانهایی متناسب با تِم باشد. این روزها، گزینههای متنوعی برای برگزاری جشن تولدها وجود دارند و میتوانید انواع دکوراسیون جذاب و لوازم مربوط به تولد را از فروشگاهها بهراحتی سفارش بدهید یا بهطور حضوری بخرید. با وجود انواع خدمات آنلاین، دیگر تهیه تدارکات لازم برای تولد سادهتر شده است. شما میتوانید حتی کیک و خوراکیها را آنلاین بخرید. مثلاً از خودتان بپرسید که:
- کیک تولد نزدیک من در کدام فروشگاههای حوالی منزل عرضه میشود؛
- خواهان خرید چه لوازمی برای تزیین و دکوراسیون هستم؛
با مشخصکردن جزئیات مربوط به خرید، اقدام به سفارش آنلاین یا تهیه اقلام بهطور حضوری کنید.
۶. برنامهریزی برای تهیه کیک تولد
کیک تولد یکی از جذابترین و مهمترین ستونهای برگزاری جشن است. برای کیک هم از پیش برنامهریزی کنید. باید بدانید که میخواهید چه کیکی با چه شکل و مزهای بخرید.
اگر میتوانید و دلتان میخواهد هم امکان تهیه کیک در منزل وجود دارد. با توجه به تعداد افراد، سلیقه صاحب تولد و بودجه خود، بهترین کیک را انتخاب کنید. یکی از سادهترین و جذابترین روشها سفارش کیک آنلاین است. کیک را با مراجعه به یک اپلیکیشن معتبر و آنلاین، از میان فروشگاههای مختلف در دسترس، انتخاب کنید و سفارش بدهید. پیک کیک را درب منزل یا هر مکان دیگری که اعلام کنید به دستتان میرساند. خرید شمع را هم فراموش نکنید.
۷. تهیه مواد غذایی و خوراکیها
فهرستی از مواد غذایی و خوراکیها هم تعیین کنید. یادتان نرود که نیازی نیست انواع و اقسام خوراکیهای را روی میز تولد ردیف کنید. گاهیاوقات، زیادهروی در این زمینه باعث میشود که بسیاری از خوراکیها دستنخورده باقی بمانند.
سعی کنید که مواد غذایی متناسب با هم را بهاندازه و به دور از ریختوپاش بیدلیل و زیاد از حد، انتخاب و تهیه کنید. به تعداد مهمانان توجه داشته باشید تا غذا کم یا زیادتر از حد لازم تهیه نشود. امکان سفارش آنلاین غذا هم وجود دارد. با این گزینه دیگر نیازی به صرف وقت و زمان برای پختوپز نخواهید داشت و ضمناً استرس و فشاری بابت خوب یا بدشدن غذاها به شما تحمیل نمیشود.
۸. درنظرگرفتن سرگرمی
تولد است و شادی و سرگرمیهای آن! پس حواستان به بازیها یا برنامههای مفرحی باشد که جشنتان را برای همه دلنشینتر میکند. با توجه به سلیقه صاحب تولد و مهمانها، به فکر تدارکدیدن یک بازی باشید.
شما میتوانید از گروههای موسیقی هم برای حضور در جشن دعوت کنید. اگر بودجه یا امکانات لازم برای چنین کاری را ندارید هم خودتان دستبهکار شوید. یک چکلیست از آهنگهای شاد و مناسب تهیه کنید یا به فکر برگزاری بازیها و برنامههای بامزه و سرگرمکننده باشید.
۹. خرید لوازم پذیرایی
از پیش به فکر خرید لیوانها و ظروف یکبارمصرف باشید. اگر هم از ظروف منزل خودتان استفاده میکنید، باید بدانید که قرار است بهسراغ کدام موارد بروید و حواستان به تعداد ظروف و انتخاب موارد مناسب برای پذیرایی باشد. لوازم که باید در جشن استفاده شوند هم از پیش تهیه کنید تا در روز جشن، دستپاچه نشوید و با کمبود برخی چیزها روبهرو نباشید.
۱۰. برنامهریزی برای عکس و فیلم
این روزها، با وجود تلفنهای هوشمندی که عکس و ویدئوهای باکیفیت ثبت میکنند، نیازی به عکاس حرفهای و فیلمبردار نیست. بااینحال، بعضیها ترجیح میدهند که تصویربرداری و عکسگرفتن را به حرفهایها بسپارند. اگر شما هم قصد چنین کاری را دارید، باید حتماً از پیش هماهنگیهای لازم را انجام بدهید.
۱۱. تهیه هدیه و کادوها
خرید کادو و تهیه هدایا هم یکی از بخشهای مهم مهمانی است. اگر تولد خودتان است و میخواهید مهمانی تولد ترتیب بدهید که نیازی به فکرکردن درباره این موضوع نیست. البته بنا به شرایط خودتان و مهمانان میتوانید درباره این موضوع هم برنامههایی داشته باشید.
برای مثال، اگر دلتان نمیخواهد کسی به زحمت بیفتد، میتوانید از پیش به همه اعلام کنید که لازم نیست هدیهای بیاورند. گاهی اوقات هم مهمانان تولد افرادی بسیار نزدیک به شما هستند و میتوانید به آنها یک فهرست از چیزهای دلخواه خود بدهید تا از میان آنها برایتان کادو بخرند.
اگر شما صاحب تولد نیستید هم که باید از پیش، حواستان به خرید کادو باشد. سلیقه فرد را حتماً در نظر بگیرید و سعی کنید که با توجه به بودجه در دسترس خود، چیزی بخرید که واقعاً خوشحال شود.
در آخر
با سفارش کیک تولد و همه تدارکاتی که دیدهاید، به استقبال روز جشن بروید. در روز تولد باید از پیش آماده باشید و با چهرهای گشاده و ظاهری مناسب از همه پذیرایی کنید. یادتان باشد که میزبان باید سرحال و پرانرژی باشد تا جشن برای همه دلپذیرتر و جذابتر سپری شود. در ضمن، بهتر است که چک لیست پیشنهادی ما را در یک دفترچه کاغذی یا در گوشی تلفن/ لپتاپ یادداشت کنید و هرکدام که انجام شد، یک تیک مقابل آن بزنید.