دلیل صدای تق تق چرخ جلو ماشین هنگام حرکت یا در دست انداز

دلیل صدای تق تق چرخ جلو ماشین
دلیل صدای تق تق از سمت چرخ جلو ماشین هنگام حرکت یا در دست انداز از چیست؟ چرا چرخ جلو ماشین هنگام حرکت کردن صدای تق تق می دهد دلایل مهم این صدا در چیست؟
زمانی که رانندگان در حین رانندگی با صدایی غیر معمول مواجه می شوند، اولین حدسی که به ذهنشان می رسد معمولا مشکل در موتور خودرو است. اما همیشه مشکل به موتور مربوط نمی شود؛ گاهی علت این صدا ها از چرخ های خودرو سر چشمه می گیرد. از آنجا که وضعیت مطلوب چرخ ها به ویژه در سرعت های بالا اهمیت ویژه ای دارد، بررسی دلیل صدا های چرخ خودرو بسیار ضروری است. به همین دلیل، در این مطلب تصمیم گرفته ایم به دلایل اصلی ایجاد صدا در چرخ ها هنگام رانندگی یا پیچیدن بپردازیم.
دلیل صدای تق تق چرخ جلو ماشین چیست؟
در این مقاله تنها به مسائلی خواهیم پرداخت که احتمالا نشان دهنده اختلالی در عملکرد خودرو هستند:
خرابی در لنت ها
زمانی که لنت های ترمز خودرو کثیف شوند یا به پایان عمر خود برسند، ممکن است هنگام کاهش سرعت صدای تیز و شبیه به سوت از چرخ ها شنیده شود. این صدا امکان دارد از چرخ های جلو یا عقب ایجاد شود. برای پیشگیری از خرابی های جدی تر در سیستم ترمز، بهتر است لنت ها را در اولین فرصت بررسی کرده و در صورت نیاز آنها را تعویض کنید.
خرابی کلگی پلوس
اگر صدای تق تق از چرخ ها شنیده شود، اما منبع دقیق آن به لاستیک مربوط نباشد، احتمالا مشکل به کلگی بیرون پلوس خودرو باز می گردد. می توانید تصور کنید که هنگام حرکت یا چر خاندن فرمان به یک سمت، این صدا از بخش های مکانیکی سیستم شنیده شود. علت اصلی چنین صدایی معمولا به خرابی کلگی بیرون پلوس مرتبط است و ارتباطی به خود لاستیک ندارد.
خرابی سیستم تعلیق
هنگام عبور از دست انداز ها یا رانندگی روی سطوح ناهموار، شنیدن صدای «تق تق» از سمت چرخ های جلو ممکن است نشان دهنده وجود اشکال در یکی از بخش های سیستم تعلیق یا جلوبندی خودرو باشد. این صدا اغلب به دلیل عملکرد نادرست یا فرسودگی قطعاتی از این سیستم ایجاد می شود
جنس بد لاستیک ها
مواد اولیه ای که در تولید لاستیک استفاده می شود، تاثیرات متعددی بر ویژگی های آن دارد؛ از عمر مفید گرفته تا ایجاد صدا در حین حرکت. به عنوان نمونه، میزان کائوچوی به کار رفته در لاستیک بر نرمی یا سختی آن اثرگذار است. لاستیک هایی با کائوچوی بیشتر معمولا نرم تر هستند و صدای کمتری تولید می کنند، در حالی که کمبود این ماده می تواند موجب سختی لاستیک ها و در نتیجه افزایش صدای آنها شود.
یکی دیگر از عوامل موثر، نوع طراحی آج لاستیک است. لاستیک هایی با شیار های عمیق یا الگو های خاص ممکن است در کیلومتر های اولیه رانندگی صدای بیشتری ایجاد کنند. همچنین، سایز لاستیک نیز بی تاثیر نیست؛ هر چه سایز لاستیک بزرگ تر باشد، احتمال ایجاد سر و صدای بیشتر در زمان حرکت افزایش پیدا می کند.
خرابی در کاسه چرخ ها
کاسه چرخ یکی از اجزای اصلی سیستم ترمز خودرو به شمار می آید که از جنس چدن ساخته شده و طراحی استوانه ای دارد. هنگام ترمزگیری، لنت ها با سطح کاسه چرخ تماس پیدا کرده و باعث کاهش سرعت گردش لاستیک ها می شوند. همچنین، مجموعه چرخ ها به طور مستقیم روی این قطعه قرار می گیرند. یکی از دلایل احتمالی ایجاد صدا در چرخ های عقب یا جلو، می تواند خرابی کاسه چرخ باشد.
مشکل در بلبرینگ چرخ ها
بلبرینگ چرخ یکی از اجزای مهم خودرو است که وظیفه اصلی آن اتصال چرخ ها به دیفرانسیل خودرو است. این قطعه به صورت یک حلقه فلزی طراحی شده که درون آن تعدادی گلوله های مخروطی کوچک قرار گرفته اند. بلبرینگ نقش اساسی در کاهش اصطکاک میان چرخ و دیفرانسیل ایفا می کند و از این طریق به حرکت روان خودرو کمک می نماید. یکی از دلایل رایج ایجاد صدای چرخ های جلو در زمان رانندگی، آسیب دیدن بلبرینگ ها است.
شرایط آب و هوا
بلبرینگ چرخ یکی از اجزای مهم خودرو است که وظیفه اصلی آن اتصال چرخ ها به دیفرانسیل خودرو است. این قطعه به صورت یک حلقه فلزی طراحی شده که درون آن تعدادی گلوله های مخروطی کوچک قرار گرفته اند. بلبرینگ نقش اساسی در کاهش اصطکاک میان چرخ و دیفرانسیل ایفا می کند و از این طریق به حرکت روان خودرو کمک می نماید. یکی از دلایل رایج ایجاد صدای چرخ های جلو در زمان رانندگی، آسیب دیدن بلبرینگ ها است.
نتیجه گیری:
بسیاری از صدا هایی که از چرخ خودرو شنیده می شود می تواند نشان دهنده مشکلات مکانیکی در قطعات مختلفی مانند کلگی بیرون پلوس، بلبرینگ یا دیگر بخش های سیستم تعلیق و جلوبندی باشد. توجه به این صدا ها و تشخیص دقیق منبع آنها می تواند از خرابی های جدی تر جلوگیری کند. در صورت شنیدن صدا های غیر معمول، توصیه می شود خودرو را سریعا بررسی کرده و در صورت نیاز، تعمیر یا تعویض قطعات را به متخصصان بسپارید.
بیشتر بخوانید: