چرا فروش فیلمها در اکران نوروزی ۱۴۰۴ شکست خورد؟

فرارو- اکران نوروزی فیلمهای سینما به پایان رسید و «دایناسور» به کارگردانی مسعود اطیابی بیشتر میزان فروش و «عینک قرمز» به کارگردانی حسین مهکام کمترین میزان تماشاگر را به خود اختصاص داده است. به گزارش فرارو، اکران نوروزی...
فرارو- اکران نوروزی فیلمهای سینما به پایان رسید و «دایناسور» به کارگردانی مسعود اطیابی بیشتر میزان فروش و «عینک قرمز» به کارگردانی حسین مهکام کمترین میزان تماشاگر را به خود اختصاص داده است.
به گزارش فرارو، اکران نوروزی فیلمها به دلیل تلاقی عید با ماه رمضان از ۸ اسفند آغاز شد و تا ۱۴ فروردین ۱۴۰۴ ادامه داشت، اما نتوانستد نسبت به سالهای پیش، با رشد همراه باشند. در این مطلب نگاهی اجمالی به میزان فروش این آثار و دلایل عدم استقبال مخاطبان از اکران نوروزی ۱۴۰۴ خواهیم داشت.
فروش فیلمها در اکران نوروزی
ردیف | نام فیلم | مبلغ فروش هر فیلم | فروش بلیط هر فیلم |
مجموع فروش
(میلیارد تومان) |
مجموع بلیط فروخته شده |
۱ | دایناسور | ۰۰۰,۱۶۰,۶۳۱,۸۱ | ۰۰۷,۹۳۷ |
۱۰۰,۲۷۸,۱۱۰,۲۱۳ |
۰۴۳,۴۸۰,۲ |
۲ | موسی کلیم الله | ۰۰۰,۵۸۲,۸۰۹,۳۴ | ۲۴۳,۴۲۱ | ||
۳ | کوکتل مولوتف | ۰۰۰,۹۶۱,۳۶۹,۲۹ | ۲۵۷,۳۱۲ | ||
۴ | هفتاد سی | ۰۰۰,۴۴۰,۰۷۸,۲۳ | ۸۳۸,۲۵۳ | ||
۵ | رها | ۰۰۰,۶۳۱,۷۱۸,۱۸ | ۳۷۵,۱۹۳ | ||
۶ | پسر دلفینی ۲ | ۰۰۶,۲۲۶,۹۴,۱۱ | ۷۷۷,۱۴۲ | ||
۷ | پیشمرگ | ۵۰۰,۹۵۳,۰۸۵,۷ | ۵۳۸,۱۲۰ | ||
۸ | بامبولک | ۰۰۰,۸۷۸,۷۷۸,۶ | ۵۵۲,۹۳ | ||
۹ | عینک قرمز | ۰۰۰,۴۴۶,۴۴۳ | ۴۵۶,۵ |
فیلم سینمایی «دایناسور» به کارگردانی مسعود اطیابی عنوان نخست فروش نوروزی را در اختیار دارد. این فیلم به فروش ۸۱ میارد تومانی در طول اکران نوروزی رسید و بیش از ۹۳۷ هزار نفر را روانه سینما کرد. «کوکتل مولوتف» با بازی امین حیایی و پژمان جمشیدی نیز ۲۹ میلیارد تومان فروش داشت و نزدیک به ۳۱۲ هزار نفر پای تماشای این فیلم در سینما نشستند.
در میان فیلمهای اکران نوروزی «عینک قرمز» به کارگردانی حسین مهکام و بازی حامد بهداد ۵ هزار مخاطب را به سینما کشاند و حتی افزایش قیمت بلیط نتوانسته آن را به فروش نیم میلیاردی برساند.
در عین حال «هفتاد سی» به کارگردانی بهرام افشاری که عنوان پرفروشترین فیلم ۱۴۰۳ را در اختیار دارد، در سال جدید به اکران خود ادامه داد و نمایش ۱ ماه آن در اکران نوروزی به فروش ۲۳ میلیاردی رسید.
فیلمهای «موسی کلیم الله» به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا و «رها» ساخته حسام فرهمند در کنار انیمیشن «پسر دلفینی ۲» و «پیشمرگ» از جشنواره فجر ۱۴۰۳ برای اکران در نوروز ۱۴۰۴ انتخاب شدند.در میان فیلمهای جشنواره «موسی کلیم الله» بیشترین سینما و سانس پخش را به خود اختصاص داده و به فروش ۳۴ میلیاردی دست پیدا کرد، اما با توجه به هزینههای ساخت و تبلیغات پیش بینی میشد که جدیدترین ساخته حاتمی کیا با استقبال بیشتری از سوی مخاطب مواجه شود.
نکته قابل توجه در این میان شکست فیلم «پیشمرگ» ساخته علی غفاری در گیشه است. این اثر برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران در چهل و سومین جشنواره فیلم فجر شد، اما در اکران نوروزی فقط ۹۳ هزار بلیط از آن به فروش رفت و به آمار فروش ۷ میلیاردی دست پیدا کرد.
«رها» یکی از فیلمهای با ژانر متفاوت بود که در سبد اکران نوروزی قرار گرفت. این فیلم که از شهاب حسینی و غزال شاکری بهره میبرد، داستان خانوادهای را روایت میکند که آرامش زندگی را با دزدیده شدن لپ تاب دخترشان از دست میدهند. این فیلم اجتماعی در اکران نوروزی به فروش ۱۸ میلیاردی رسید و بیش از ۱۹۳ هزار نفر این فیلم را در سینما مشاهده کردند.
انیمیشن «پسر دلفینی ۲» نیز ۱۴۲ هزار نفر را به سینما کشاند و به فروش بیش از ۱۱ میلیاردی رسید. این فیلم در مقابل انیمیشن «ایلیا، در جست و جوی قهرمان» که در سال ۱۴۰۳ اکران شد با استقبال خوبی از سمت مخاطبان مواجه شده است. برای «بامبولک»، اثری در ژانر کودکانه نیز بیش از ۹۳ هزار بلیط فروخته شد و نزدیک به ۶ میلیارد تومان فروش داشت.
دلایل فروش پایین فیلمها در اکران نوروزی ۱۴۰۴
با توجه به گران شدن بلیط در روزهای پایانی سال ۱۴۰۳، در مجموع ۹ فیلم در اکران نوروزی ۱۴۰۴ به بیش از ۲۱۳ هزار میلیارد تومان فروش دست یافتند، این در حالی است که فقط ۲ میلیون بلیط برای نمایش در این بازه زمانی فروخته شده است. دلایل استقبال کم مخاطبان از فیلمهای اکران نوروزی را میتوان دلایل زیر دانست:
همزمانی نوروز با شبهای قدر و شهادت امام علی (ع): تعطیلی سینما در شبهای قدر و همزمانی رمضان با نوورز ۱۴۰۴ باعث شد تا نمایش فیلمها در اکران نوروزی عملا از ۴ فروردین آغاز گردد و سینما با یک ریزش مخاطب مواجه بودند.
کیفیت پایین فیلمهای اکران شده: آثار انتخاب شده در اکران نوروزی با اینکه از تنوع برخوردار بودند، اما از دارای کیفیت بالایی نبودند و فیلمهایی مانند «دایناسور» و «موسی کلیم الله» به دلیل داشتن تعداد زیادی سینما و سانس توانستند به فروش قابل توجهی برسند. به نظر میرسد مردم با توجه به گران شدن بلیط سینما ترجیح میدهند این مبلغ را صرف تماشای فیلم در شبکههای نمایش خانگی و اینترنت کنند. از سوی دیگر اشتراک ماهانه برخی از پلتفرمهای شبکه نمایش خانگی با قیمت یک بلیط سینما یکسان است، اما از تنوع و کیفیت متفاوت و بهتری برخوردار است.