بهگزارش روابطعمومی ادارهکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس، در ۱۲ آبان ۱۴۰۴، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مرکز شمارهسه شیراز میزبان جشن نوخوانها برای دانشآموزان کلاس اول مدرسه نیاکوثری بود.
این برنامه با حضور حدود ۸۰ نوآموز و با هدف تقویت علاقه به مطالعه، پرورش خلاقیت و ارتقاء مهارتهای اجتماعی و هیجانی برگزار شد.
در این برنامه، کودکان با بخشهای مختلف کتابخانه و نحوه عضویت در کانون آشنا شدند، در رویداد نقاشی خلاق شرکت کردند؛ نمایش عروسکی را مشاهده کردند؛ و به شنیدن قصهگویی پرداختند.
هر یک از این فعالیتها به شیوهای هدفمند، مهارتهای شناختی، هیجانی و اجتماعی کودکان را تقویت کردند؛ نقاشی خلاق تخیل، خودبیانگری و تمرکز را پرورش داد؛ نمایش عروسکی و قصهگویی موجب تقویت همدلی، درک متقابل و توانایی حل مسئله شد؛ و حضور در کتابخانه علاقه به مطالعه، تمرکز و انگیزه یادگیری را افزایش داد.
یکی از بخشهای این جشن، اجرای نمایشنامه موزیکال «کرم اندازهگیر» بود؛ اثری بازنویسیشده از کتاب «کرم اندازهگیر» که توسط سمیه کشاورز، کارشناس روابط عمومی و اطلاعرسانی کانون فارس، و لیلا کرهانی، مربی مسئول کانون مرکز شمارهسه شیراز، بازآفرینی شده بود. این نمایشنامه با محوریت همدلی، مدیریت احساسات، هوش هیجانی، حل مسئله و مهارتهای اجتماعی طراحی شده و مفاهیم پیچیده روانشناختی را از طریق داستان و بازی به کودکان منتقل میکند.
لیلا کرهانی، مربی مسئول کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مرکز شمارهسه شیراز در گفتگو با ما گفت: هدف ما از اجرای این برنامه، ایجاد محیطی فراگیر و تعاملی است؛ که کودکان بتوانند مفاهیم پایه مهارتهای زندگی را از طریق تجربه مستقیم و بازیهای نمادین یاد بگیرند. پژوهشهای رشد کودک نشان میدهد که فعالیتهای تعاملی مانند قصهگویی و نمایش عروسکی باعث تقویت هوش هیجانی، همدلی و مهارت حل مسئله در سنین پایین میشوند؛ و در درازمدت منجر به بهبود توانایی تصمیمگیری، مدیریت هیجانات و تعامل اجتماعی میگردند.
او افزود: نمایشنامه «کرم اندازهگیر» با بازآفرینی داستان کرمی که میخواهد همه چیز را اندازه بگیرد، مهارتهای شناختی و هیجانی را همزمان پرورش میدهد. کودکان ضمن درک مفاهیمی مثل صبر و دقت، مهارتهای کنترل هیجان، همکاری گروهی و تفکر انتقادی را تمرین میکنند. نقاشی خلاق نیز با فعال کردن سمت راست مغز، قدرت تخیل، خودبیانگری و توانایی حل مسئله را تقویت میکند؛ و باعث افزایش انگیزه در یادگیریهای بعدی میشود.
کرهانی در پایان گفت: ما در کانون باور داریم که یادگیری از طریق تجربه، اثرگذاری بیشتری دارد. وقتی کودک در نمایش یا فعالیت هنری شرکت میکند، همزمان مهارتهای اجتماعی، هیجانی و شناختی خود را تمرین میکند. همکاری معلمان و والدین در این مسیر اهمیت زیادی دارد؛ و این تعامل، پایهگذار علاقه پایدار به مطالعه، خلاقیت و مهارتهای زندگی در کودکان است.
همچنین برگزاری چنین برنامههایی با مشارکت مدارس و خانوادهها، اهمیت پرورش مهارتهای فرهنگی، هنری و روانی کودکان را از سنین پایین نشان میدهد؛ و نویدبخش شکلگیری نسلی خلاق، خودآگاه و توانمند در زندگی اجتماعی و هیجانی خواهد بود.



بهگزارش روابطعمومی ادارهکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس، در ۱۲ آبان ۱۴۰۴، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مرکز شمارهسه شیراز میزبان جشن نوخوانها برای دانشآموزان کلاس اول مدرسه نیاکوثری بود.
این برنامه با حضور حدود ۸۰ نوآموز و با هدف تقویت علاقه به مطالعه، پرورش خلاقیت و ارتقاء مهارتهای اجتماعی و هیجانی برگزار شد.
در این برنامه، کودکان با بخشهای مختلف کتابخانه و نحوه عضویت در کانون آشنا شدند، در رویداد نقاشی خلاق شرکت کردند؛ نمایش عروسکی را مشاهده کردند؛ و به شنیدن قصهگویی پرداختند.
هر یک از این فعالیتها به شیوهای هدفمند، مهارتهای شناختی، هیجانی و اجتماعی کودکان را تقویت کردند؛ نقاشی خلاق تخیل، خودبیانگری و تمرکز را پرورش داد؛ نمایش عروسکی و قصهگویی موجب تقویت همدلی، درک متقابل و توانایی حل مسئله شد؛ و حضور در کتابخانه علاقه به مطالعه، تمرکز و انگیزه یادگیری را افزایش داد.
یکی از بخشهای این جشن، اجرای نمایشنامه موزیکال «کرم اندازهگیر» بود؛ اثری بازنویسیشده از کتاب «کرم اندازهگیر» که توسط سمیه کشاورز، کارشناس روابط عمومی و اطلاعرسانی کانون فارس، و لیلا کرهانی، مربی مسئول کانون مرکز شمارهسه شیراز، بازآفرینی شده بود. این نمایشنامه با محوریت همدلی، مدیریت احساسات، هوش هیجانی، حل مسئله و مهارتهای اجتماعی طراحی شده و مفاهیم پیچیده روانشناختی را از طریق داستان و بازی به کودکان منتقل میکند.
لیلا کرهانی، مربی مسئول کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مرکز شمارهسه شیراز در گفتگو با ما گفت: هدف ما از اجرای این برنامه، ایجاد محیطی فراگیر و تعاملی است؛ که کودکان بتوانند مفاهیم پایه مهارتهای زندگی را از طریق تجربه مستقیم و بازیهای نمادین یاد بگیرند. پژوهشهای رشد کودک نشان میدهد که فعالیتهای تعاملی مانند قصهگویی و نمایش عروسکی باعث تقویت هوش هیجانی، همدلی و مهارت حل مسئله در سنین پایین میشوند؛ و در درازمدت منجر به بهبود توانایی تصمیمگیری، مدیریت هیجانات و تعامل اجتماعی میگردند.
او افزود: نمایشنامه «کرم اندازهگیر» با بازآفرینی داستان کرمی که میخواهد همه چیز را اندازه بگیرد، مهارتهای شناختی و هیجانی را همزمان پرورش میدهد. کودکان ضمن درک مفاهیمی مثل صبر و دقت، مهارتهای کنترل هیجان، همکاری گروهی و تفکر انتقادی را تمرین میکنند. نقاشی خلاق نیز با فعال کردن سمت راست مغز، قدرت تخیل، خودبیانگری و توانایی حل مسئله را تقویت میکند؛ و باعث افزایش انگیزه در یادگیریهای بعدی میشود.
کرهانی در پایان گفت: ما در کانون باور داریم که یادگیری از طریق تجربه، اثرگذاری بیشتری دارد. وقتی کودک در نمایش یا فعالیت هنری شرکت میکند، همزمان مهارتهای اجتماعی، هیجانی و شناختی خود را تمرین میکند. همکاری معلمان و والدین در این مسیر اهمیت زیادی دارد؛ و این تعامل، پایهگذار علاقه پایدار به مطالعه، خلاقیت و مهارتهای زندگی در کودکان است.
همچنین برگزاری چنین برنامههایی با مشارکت مدارس و خانوادهها، اهمیت پرورش مهارتهای فرهنگی، هنری و روانی کودکان را از سنین پایین نشان میدهد؛ و نویدبخش شکلگیری نسلی خلاق، خودآگاه و توانمند در زندگی اجتماعی و هیجانی خواهد بود.



اجرای ویژه برنامه های شب یلدا در مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان(قسمت اول)
قصهگوی آذربایجان شرقی به بخش غیر رقابتی بیست و چهارمین جشنواره قصهگویی راه یافت
نمایش خداداد بر تماشاخانه سیار کانون در خرمشهر به روی صحنه رفت
سومین دورهمی قصه گویی استان تهران
برنامههای سیار روستایی کانون کرمانشاه در مناطق مختلف
آشنایی اعضای کانون شماره یک گنبدکاووس با روشهای حفاظت از گونههای گیاهی و جانوری
نمایشگاه مجازی مهرواره استانی نقاشی به رنگ امید
موکب فرهنگی کانون آذربایجانغربی در مسیر زائران اربعین راهاندازی شد