بانکها حق 500 هزار جوان را نادیده گرفتند / بدترین و بهترین بانکها برای دریافت وام مشخص شد+ جدول
تراز: مانده سپردههای قرضالحسنه جاری بانکها، قریب به 100 هزار میلیارد ریال در انتهای سال 1395 بوده است که اختصاص تنها 5 درصد از سپردههای مزبور میتوانست منابع لازم برای پرداخت تسهیلات قرضالحسنه ازدواج به 500 هزار نفر متقاضی وام ازدواج را فراهم آورد.
پایگاه خبری اقتصادی تراز:مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی در آخرین گزارش خود (نهایی شده در 31تیرماه +) که امروز منتشر شد، به بررسی میزان و نحوه پرداخت تسهیلات وام قرضالحسنه ازدواج پرداخته است.
میزان تسهیلات قرضالحسنه ازدواج از سال 1391 تا 1394 بهرغم افزایش هزینههای ازدواج، تغییر قابلتوجهی نکرده بود اما در سال 95 این تسهیلات از 30 به 100 میلیون ریال و دوره بازپرداخت اقساط آن از 3 به 4 سال افزایش پیدا کرد که از جهت تعداد و ارزش وام ازدواج پرداختی به ترتیب 26.6 و 300.8 درصد رشد داشته است.
بانکها حق 500 هزار جوان را نادیده گرفتند
بر اساس گزارش مرکز پژوهشها، هرچند عملکرد بانکها در پرداخت وام ازدواج بهبودیافته است، اما در پایان سال گذشته 537 هزار نفر در صف انتظار دریافت وام بودهاند.
بااینحال تبصره «29» قانون بودجه سال 1395 بهصراحت اعلام کرده است که برای پرداخت وام ازدواج، علاوه بر سپردههای قرضالحسنه پسانداز، بانکها باید از محل سپردههای قرضالحسنه جاری بهره برده و وام ازدواج را پرداخت کنند.
شایانذکر است که مانده سپردههای قرضالحسنه جاری بانکها، قریب به 100 هزار میلیارد ریال در انتهای سال 1395 بوده است که اختصاص تنها 5 درصد از سپردههای مزبور میتوانست منابع لازم برای پرداخت تسهیلات قرضالحسنه ازدواج به 500 هزار نفر متقاضی وام ازدواج را فراهم آورد.
همچنین بر اساس تبصره «2» قانون بودجه سال 95، بانک مرکزی موظف شده بود اعطای تسهیلات قرضالحسنه ازدواج را به نحوی مدیریت کند که تعداد جوانان در صف تسهیلات قرضالحسنه ازدواج در پایان هرماه کمتر از پنجاههزار نفر باشد.
ضعیفترین و بهترین بانکها در پرداخت وام ازدواج
همچنین بر اساس گزارش بانک مرکزی مورد اشاره در گزارش مرکز پژوهش های مجلس، پیش از شروع طرح اعطای ضربتی وام ازدواج (1مرداد)، بانک مسکن بهترین عملکرد را نسبت به تعداد تسهیلات ابلاغی توسط بانک مرکزی داشته است و بعد از آن به ترتیب بانکهای تجارت، آینده، گردشگری، کشاورزی، مؤسسه اعتباری کوثر، بانک سپه و رفاه کارگران عملکرد خوبی داشتهاند.
در طرف مقابل بانکهای کارآفرین، شهر، قوامین، حکمت ایرانیان، قرضالحسنه رسالت، انصار، پاسارگاد، ایرانزمین، دی، قرضالحسنه مهر ایران، سامان و پستبانک نتوانستهاند عملکرد مطلوبی را در مقایسه با تسهیلات ابلاغی بانک مرکزی داشته باشند.
در گزارش عملکرد فوق، از سهمیه بانکها و درصد افراد دریافت کننده وام نسبت به کل متقاضیان آن بانک اطلاعاتی ذکر نشده و تنها بانکها را به 2 دسته ضعیف و مطلوب تقسیم بندی کرده اند.
بیبرنامگی بانکها برای پرداخت وام ازدواج
در تاریخ 9 اسفندماه 1395 حدود 537 هزار نفر در صف تسهیلات قرضالحسنه ازدواج بودهاند که از این تعداد 264 هزار نفر در صف دریافت تسهیلات از 7 بانک دولتی، 227 هزار نفر در صف دریافت تسهیلات از 4 بانک خصوصی و 46 هزار نفر در صف دریافت تسهیلات از 20 بانک خصوصی بودهاند، لذا میتوان نتیجه گرفت برنامه منسجمی که از همه تسهیلات بانکها برای پرداخت وام ازدواج استفاده کند، وجود نداشته است.
با مراجعه به سامانه تسهیلات قرض الحسنه ازدواج بانک مرکزی، می توان از آمار روز و لحظه ای صف وام ازدواج در بانک های مختلف آگاه شد. تعداد افراد منتظر در بانکها، قطعا بیشتر از مقدار ثبت شده در نمودار زیر می باشد زیرا در برخی از استان در لحظه مراجعه ما، آمار بعضی از بانک ها به دلیل پرشدن ظرفیت آن بانک، نمایش داده نمی شد.
در گزارش مطلوبیت یا ضعف عملکرد بانکها، از سهمیه آنها و درصد افراد دریافت کننده وام نسبت به کل متقاضیان آن بانک اطلاعاتی ذکر نشده است. به همین سبب مقایسه آمار نمودار زیر با جدول عملکرد بانک ها نتیجه ای در پی ندارد.