مستمری بیمه‌های بازرگانی و کارآفرینان


مستمری بیمه‌های بازرگانی و کارآفرینان

حمیدرضا حاجی‌اشرفی/کارشناس ریسک و بیمه

به‌تازگی در گزارشی با اشاره به کاهش تعداد شاغلان نسبت به بازنشستگان به این نکته اشاره شده که در شرایط متعارف در مقابل هر یک نفر بازنشسته لزوما 6 نفر شاغل در سیستم بیمه‌های اجتماعی ‌باید وجود داشته باشند که پرداخت حق بیمه‌ها با پرداخت حقوق و مزایای بازنشستگی با یکدیگر تناسب و توازن داشته باشد. اما اکنون در بسیاری از کشورها این توازن به هم خورده لذا کشورهای امریکا، کانادا، ژاپن، استرالیا، چین و سنگاپور رفته‌رفته سیستم بیمه سازمان‌های بیمه‌گر اجتماعی را کنار گذارده و به سوی سیستم‌های بیمه بازرگانی رفته‌اند.
در همین گزارش به وضعیت مشابه عدم تناسب تعداد شاغلان و بازنشستگان در کشورمان هم اشاره شده است. بدین‌ترتیب راهی که کشورهای صنعتی و توسعه یافته در جایگزین کردن یا مکمل‌سازی بیمه‌های اجتماعی و بازرگانی در مستمری و بازنشستگی اکنون می‌روند، گزینه‌یی است که در کشورمان هم لزوما پیش روی دولت و بیمه‌گذاران قرار دارد و اجتناب‌ناپذیر است.
وضعیت اقتصادی کشورمان اکنون در شرایطی قرار دارد که از درصد بالای بیکاری نیروهای مستعد کار رنج می‌برد. دولت و نمایندگان محترم مجلس شورا بر ایجاد اشتغال و تاسیس بنگاه‌های کوچک و متوسط برای ایجاد و گسترش خوداشتغالی و فعال شدن میلیون‌ها نیروی کار تاکید و پیگیر آن هستند. دیگر شرایط استخدام دولتی و ظرفیت جذب نیروهای متقاضی کار در بنگاه‌های بزرگ وجود ندارد. شواهد نشان می‌دهد که بیشترین استقبال جوانان و بانوان برای ورود به عرصه تولید و اشتغال با توجه به پاره‌فرهنگ‌های مناطق و سبک زندگی فعلی در روستاها و شهرهای کوچک کشورمان تقاضای در بخش خوداشتغالی و راه‌اندازی کارگاه‌های خانوادگی است. براساس قانون تاسیس صندوق بیمه اجتماعی عشایر و روستاییان برنامه‌های دولت برای تامین آتیه و فقرزدایی از خوداشتغالان در زمان پیری و بازنشستگی در مناطق کم جمعیت بیمه‌گذاران به زمره اعداد این صندوق می‌پیوندند. و در مناطق شهری و پرجمعیت خوداشتغالان در پوشش طرح خویش‌فرمای سازمان تامین اجتماعی قرار می‌گیرند که البته به دلایل فنی از مزایای بیمه بیکاری در این طرح بی‌بهره هستند. مطالعه و بررسی پوشش‌ها و مزایا و میزان حقوق بازنشستگی پرداختی سازمان‌های بیمه‌گر اجتماعی نشان می‌دهد که خدمات بیمه‌های بازرگانی می‌تواند تکمیل‌کننده خدمات آنها و تامین‌کننده رفاه و آسایش بیشتر بیمه‌گذاران در دوران بازنشستگی باشد. از سوی دیگر طی چند دهه گذشته تاکنون، صنعت بیمه بازرگانی در کشورمان طرحی مستقل و برنامه‌ریزی شده برای عرضه پوشش بیمه‌های مستمری و بازنشستگی که تامین‌کننده جامع نیازهای کارآفرینان و خوداشتغالان در شهرها و روستا‌ها باشد، نداشته است و بعضا برخی از شرکت‌های بیمه بازرگانی براساس مفاد آیین‌نامه بیمه‌های زندگی درصدد عرضه بیمه‌های مستمری و بازنشستگی برآمده‌اند که به دلایل مختلف چندان موفق نبوده‌اند. مطالعه و مشاهدات نشان می‌دهد که ساختار سازمانی و تشکیلات اداری یک بیمه‌گر عرضه‌کننده پوشش‌های مستمری و بازنشستگی با یک بیمه‌گر عرضه‌کننده بیمه‌های عمر اندوخته‌ساز تفاوت‌های اساسی با یکدیگر دارند. همانطوری ‌که تشکیلات اداری و روش‌های خدمات‌دهی بیمه‌گران درمان پایه با بیمه‌گران درمان تکمیلی با یکدیگر تفاوت دارند. از سوی دیگر در عرضه بیمه‌های مستمری و بازنشستگی از سوی شرکت‌های بیمه بازرگانی لزوما باید ریسک، ورشکستگی به میزان صفر کاهش یابد. این امر فقط با تصویب قانون و آیین‌نامه‌های جدید و مشارکت دولت در مدیریت صندوق مستقل در کنار شرکت‌های بیمه بازرگانی امکان‌پذیر است. قانون فعلی بیمه‌گری و مفاد آن و روش‌های کنترل عملیات شرکت‌های بیمه در مدیریت پرتفوی بیمه‌های زندگی در شرایط کنونی پاسخگوی عرضه پوشش‌های مستمری و بازنشستگی بازرگانی به طور انبوه نیست. در این برهه زمانی که کشورمان براساس سیاست‌های تدوین شده اقتصاد مقاومتی و واقعیت‌های موجود درصدد حل مشکل موج بیکاری و افزایش تولید ملی است بهترین گزینه برای تامین پوشش‌های بیمه مستمری و بازنشستگی بهره‌برداری از علم‌، مهارت و امکانات بیمه‌های بازرگانی به شرط تغییر قانون و آیین‌نامه‌ها و ساختار صنعت بیمه و اصلاح روش‌های اجرا به همراه اصلاح رویکردهای مدیریتی می‌باشد. بدون تغییرات گفته شده در قالب شرایط موجود تحقق این برنامه امکان‌پذیر نیست.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

مرد جوان پسر مورد علاقه مادرزنش را به قتل رساند!