رازهای عجیب در مورد هواپیمای مسافربری + تصاویر و 10 دانستنی جالب
رازهای عجیب در مورد هواپیمای مسافربری رازهای عجیب در مورد هواپیما : شگفت زده کردن کسی که تجربه ی زیادی در سفر با هواپیما دارد کار دشواری خواهد بود اما باید به شما اطمینان دهیم که اگر شما نیز جزو همین دسته از افراد هستید هنوز چیزهای زیادی را در مورد هواپیماها نمی دانید. هواپیماها […] نوشته رازهای عجیب در مورد هواپیمای مسافربری + تصاویر و...
در ادامه ی این مطلب قصد داریم رازهایی که در هواپیماها نهفته است و شاید تنها خدمه و کارکنان فرودگاه و البته برخی مسافران فضول از آن ها خبر دارند را برای شما برملا کنیم.
۱- قلاب های روی بال هواپیمادر بسیاری از هواپیماها درب خروجی اضطراری به روی بال ها باز می شود و در شرایط اضطراری مسافران مجبور خواهند بود که روی بال های صاف و لیز هواپیما قرار بگیرند. برای این که چنین کاری برای مسافران راحت تر باشد قلابی روی هر بال طراحی شده است که یک طناب یا سیم ایمنی از آن رد شده و یک طرف آن به در خروجی و طرف دیگر به این قلاب ها وصل می شود و مسافران با گرفتن این طناب می توانند به راحتی از هواپیما خارج شوند.
بر اساس قوانین برخی از کشورها از جمله ایالات متحده، تبر یکی از تجهیزات ضروری برای مواقع اضطراری به شمار می آید که باید در کابین خلبان وجود داشته باشد. از تبر می توان برای محدود کردن آتش، شکستن یک در گیر کرده و یا حتی درست کردن آن استفاده کرد. همچنین در مناطقی از هواپیما که به عنوان مکان های خروجی اضطراری تعیین شده اند یک تبر یا دستکم علامت آن وجود دارد.
پنجره های هواپیما معمولاً از سه لایه ی شیشه ای ساخته شده اند بدین ترتیب که لایه ی بیرونی فشار هوا را کنترل می کند، لایه ی درونی نیز در مقابل صدمه از داخل مقاومت کرده و لایه ی وسطی که سوراخ در آن ایجاد شده است جریان هوا به درون هواپیما را کنترل می نماید. این سوراخ تفاوت فشار را کنترل کرده و از بخار گرفتن و مرطوب شدن پنجره ها جلوگیری می کند.
هنگامی که سوار هواپیما می شویم و هنوز موتورهای هواپیما روشن نشده اند باز ما یک صدای شبیه روشن بودن موتور را می شنویم. این صدای یک موتور کمکی است که در حالت خاموش بودن موتورهای اصلی نیروی لازم برای بخش های کنترلی هواپیما را تامین می کند. همچنین این واحد روشن کردن موتورها را نیز بر عهده دارد. این واحد کمکی در فرودگاه هایی که تجهیزات کافی و مناسبی ندارند و امکان تعمیرات و نگهداری موتورها وجود ندارد نیز بسیار کمک کننده خواهد بود.
پلیس های هوایی به صورت ناشناس در همه ی پروازها حضور داشته و در صورت درگیری مسافران یا ایجاد مشکل امنیتی دست به کار شده و توانایی مقابله و خلع سلاح با تروریست ها و هواپیماربایان را دارند. شاید در بسیاری از فیلم های هواپیماربایی با چنین افرادی آشنا شده باشید.
برخی از هواپیماها اتاقک های مخفی و کوچکی برای خدمه ی کابین دارند که در پروازهای طولانی می توانند در آنجا استراحت کنند. این اتاقک ها در واقع زیاد هم راحت نیستند و به دلیل کمبود جا باید به درون آن ها خزید اما در صورت خستگی می توانید برای مدتی در آن جا دراز کشیده و استراحت کنید.
این دستگیره ها در واقع بیشتر برای خدمه ی هواپیما ساخته شده اند که در صورت اغتشاش و ازدحام در داخل هواپیما با دست گرفتن به آن ها مسافران را از درب های خروجی دور کنند.
آیا تابحال با خود فکر کرده اید هوایی که در داخل هواپیما تنفس می کنید از کجا می آید؟ در واقع این هوا از کمپرسورهای توربین های موتور هواپیما نشأت می گیرد. شاید همین موضوع باعث شده است که برخی بگویند هوای تولید شده توسط این کمپرسورها سمی است. با این وجود هیچ جای نگرانی وجود ندارد زیرا این هوا پیش از وارد شدن به فضای داخل هواپیما فیلتر و خنک شده و در واقع بیش از ۹۵ درصد از باکتری های آن گرفته می شوند.
این وسیله در واقع بعد از یک هواپیماربایی خلاقانه به هواپیماها اضافه شد. ماجرا از این قرار بود که یک هواپیماربا به نام دن کوپر یک هواپیمای مسافربری را ربود و در مقابل آزادی مسافران تقاضای مبلغ زیادی پول کرد. بعد از این که پول مورد نظر به وی پرداخت شده با استفاده از چتر از هواپیما بیرون پرید. از آن زمان تاکنون وسیله ای مانند قفل روی در هواپیماهای بوئینگ و ایرباس نصب شده است که از باز شدن درب های آن در حال پرواز جلوگیری می کند.
شاید تاکنون متوجه این مثلث های سیاه در برخی از هواپیماها شده باشید.به گفته ی خلبان یک هواپیمای ایرباس A320 این مثلث ها بهترین نقاطی هستند که از آن جا می توان باله های هواپیما را دید. در شرایطی که عقربه ها و علائم الکترونیکی موجود در کابین خلبان به درستی کار نکنند خلبان و خدمه باید از قرار گرفتن باله ها و بالچه ها در وضعیت درست اطمینان پیدا کنند و در این شرایط این مثلث های سیاه راهنمای خوبی خواهند بود.