امجی، شاید اصیلترین برند در میان خودروسازان چینی باشد، چراکه ۹۰ سال پیش در انگلستان بنیان نهاده شده است. امروزه شاهد جنگ سختی میان هواداران امجی و گروهی از علاقهمندان صنعت خودرو، دربارهی بریتانیایی بودن این برند هستیم؛ چراکه از سال ۲۰۰۸، سایک موتورز چین، مالکیت امجی را در اختیار دارد. از سویی دیگر، با حضور پررنگ مهندسان و طراحان اروپایی در بسیاری از شرکتهای چینی مثل جک و چری، بهبود کیفیت فنی و ظاهری خودروهای ساخت چین، بهوضوح قابل مشاهده است. با این اوصاف و درحالیکه دفتر مهندسی و طراحی امجی انگلستان در بیرمنگام، هماهنگ با خط تولید این شرکت در چین فعالیت میکند، کاملا چینی یا بریتانیایی دانستن محصولات امجی، نادرست به نظر میرسد.
امجی (MG) مخفف عبارت گاراژ موریس (Morris Garage)، سال ۱۹۲۳ در انگلستان بنیان نهاده شد. این شرکت هم از بحرانهای اقتصادی خودروسازی در بریتانیا جان سالم به در نبرد و بارها میان شرکتهای انگلیسی و غیر انگلیسی، دست به دست شد. به عقیدهی کارشناسان، دوران طلایی امجی به سالهای دههی ۵۰ و ۶۰ میلادی بازمیگردد که با خودروهای اسپرت و سبکوزن دونفره، طیف وسیعی از طبقهی متوسط انگلستان را به سمت خود جذب کرد. امجی در سال ۱۹۶۷ به سمت ورشکستگی سرازیر شد و سالهای بعد تا ۲۰۰۶، توسط بریتیش موتور، لیلاند، روور (Rover)، بریتیش ایرو اسپیس و حتی بیامو آلمان اداره میشد. خودروسازی امجی، بین سالهای ۱۹۸۰ تا ۱۹۹۵، تقریبا تعطیل بود و تا سال ۲۰۰۶، تولیدات محدود کمفروشی داشت. باید قبول کرد سایک موتورز چین، با مدیریت صحیح و سرمایهگذاری بهجا، برند ورشکستهی امجی را به صحنهی رقابت بازگرداند و با تنوع بخشیدن به سبد محصولات این برند، خیلی زود به سودآوری رسید. مبلغی که سایک موتورز برای خرید شرکت امجی در سال ۲۰۰۶ هزینه کرد، نزدیک به ۱۰۰ میلیون دلار برآورد میشود، درحالیکه سود عملیاتی امجی با تیراژ تولید ۸۰ هزار دستگاه در سال ۲۰۱۶، حدود ۲۵ میلیون دلار بوده است.
اولین محصول امجی که با مدیریت چینی وارد بازار جهانی شد، MG 6 بود. هرچند مدل ۵۵۰، قبل از MG 6 در خط تولید قرار داشت، با توجه به اشتراک پلتفرم خودروی 550 با محصولی از روور؛ MG 550 طراحی انگلستان محسوب میشد. پس از تولید کراساور MG GS و هاچبک MG 3، حالا در کنار سدان MG 6، خودروی جدیدی به نام MG GT در سبد محصولات امجی دیده میشود تا یک سدان اسپرت با قیمت و تواناییهای فنی پایینتر در مقایسه با MG 6، تولید شود. لازم به توضیح است خودروی MG 360 که بهتازگی در تبریز مونتاژ میشود و چندی قبل در زومیت به بررسی جامع آن پرداختیم، محصولی از امجی به حساب نمیآید؛ چرا که از مدتها پیش، در چین با برند سایک موتورز عرضه میشود.
از دید علاقهمندان خودروهای کلاسیک انگلیسی، MG GT یکی از محصولات ماندگار و صاحب سبک امجی در سالهای دور است که در دههی ۶۰ میلادی عرضه میشد. نمونهی مدرن MG GT، در سال ۲۰۱۴ رونمایی شد، درحالیکه شباهت بسیار زیادی به هاچبک MG ۵ در بازار انگلستان داشت. شایعات زیادی در شبکههای اجتماعی وجود دارد که پلتفرم MG GT را برگرفته از خودورهای آمریکایی مثل شورولت مالیبو عنوان میکنند. این موضوع در سایت رسمی امجی چین اشاره نشده و صرفا اشتراک پلتفرم MG GT با MG 350 (که در ایران هم حضور داشت) تأیید شده است.
طراحی ظاهری و بدنه
یکی از دلایل محبوبیت MG 6 در ایران، عرضه این خودرو در نسخهی فستبک بود که به واسطهی آن، شیشهی عقب با کاپوت صندوق، بالا میآمد و جذابیت ظاهری MG 6 را افزایش میداد. این موضوع در MG GT تکرار نشده است تا ما با یک سدان سایز متوسط که شبیه فستبک به نظر میرسد، روبرو باشیم. از سویی دیگر، شباهت نمای روبروی MG GT با مدل جدید MG 6 و کراس اور GS که در ایران هم حضور دارند، بهوضوح در فرم چراغها و جلوپنجره دیده میشود. زبان طراحی جدید امجی که البته نمیتوان روی تداوم آن در سالهای آینده مطمئن بود، چراغهای اسپرت و جلوپنجرهی بسیار باریکی دارد که بهنوعی در MG GT به بلوغ رسیده است. در این خودرو، طرح تیز و اصطلاحا چشم عقابی را در چراغهای اصلی شاهد هستیم که با یک هالوژن مرکزی و راهنما، در حاشیهی داخلی همراه است.
جلوپنجرهی پلاستیکی و سیاهرنگ MG GT بهخوبی چشم بیننده را به سمت لوگوی شرکت سازنده هدایت میکند. طرح سپر، با حالتی سهبعدی و چشمنواز ارائه میشود که در نزدیکی چرخ و زیر چراغ، نمای متفاوتی دارد. محل قرار گرفتن پلاک، نزدیک لوگو است و ترکیب قابل قبولی ایجاد میکند. بخش کمی از پایین سپر، با ادوات پلاستیک مشبک و سیاه ساخته شده است که علاوه بر هدایت هوا، جایگاه نهچندان مناسبی برای LED روشنایی روز دارد. خطوط حجمدهنده، در نمای روبرو MG GT، نقش پررنگی دارند و خصوصا روی کاپوت جلو، حس اسپرت این محصول را با اشاره به لوگوی MG افزایش میدهند.
در نمای جانبی MG GT، مشابه طرح روی کاپوت، با خطوط تیز مواجه هستیم که بهطور کاملا واضح، شخصیتی جسور و تهاجمی برای این خودرو، فراهم میکنند. این شرایط، از روی چراغ جلو، در امتداد دستگیرهها تا گلگیر عقب و از روی چراغ عقب، در امتداد شیشههای پنجره تا لبهی گلگیر جلو، دیده میشود؛ ضمن اینکه روی درهای جانبی و هماهنگ با محل قرار گرفتن چرخها نیز خطی هنرمندانه و چشمنواز دیده میشود. از دیگر نکات مثبت در طراحی MG GT، باید به شیب جذاب سقف و شیشهی عقب اشاره کرد که بهخوبی تا صندوق ادامه دارد.
در نمای پشت، اولین موضوعی که چشم بیننده را درگیر میکند، به هم پیوستگی چراغهای عقب است. هرچند این طرح، برای ما تازگی ندارد و پیشتر در رنو تالیسمان، شاهد چنین ابتکاری بودهایم؛ میتواند برای بسیاری از عامهی مردم، عجیب و ناخوشایند باشد. در این قسمت هم اصرار طراح به حضور خطوط تیز، بهخوبی دیده میشود. لبهی کاپوت عقب، لبهی ظریفی دارد که با خطی حجمدهنده تا روی ستون C کشیده شده است. خط دیگری که در نمای جانبی از کنارپنجرهها تا چراغ عقب دیده میشود، روی درپوش صندوق به متناظر خود میپیوندد و البته تأکید دیگری بر لوگوی سازنده دارد. حتی لبهی مثلثی چراغ عقب هم با خط واضحی روی گلگیر، حمایت میشود. بدنهی MG GT، آنچنان هماهنگ و منسجم طراح شده است که محدودهی سپر عقب و گلگیر جانبی را ترکیب میکند. شاید تنها نکتهی منفی در نمای پشت، استفاده از پلاستیک سیاه با سایز نسبتا بزرگ باشد که همراه اگزوزهای دوگانهی به هم چسبیده ارائه میشود و طرح بخصوصی ندارد.
در مجموع، میتوان طراحی ظاهری MG GT را بسیار خوب و البته فراتر از خودروسازی چین دانست. هرچند MG GT، برای بازار انگلستان طراحی نشده است و در اروپا حضور نخواهد داشت؛ حس خوب یک محصول مدرن و آیندهنگر با حس اسپرت را تداعی میکند. ابعاد این خودرو، شامل طول ۴۶۱۲ میلیمتر و عرض ۱۸۰۴ میلیمتر است که با ارتفاع سقف ۱۴۸۸ میلیمتر و فاصله محورهای ۲۶۵۰ میلیمتر ارائه میشود.
طراحی داخلی و کابین
با ورود به کابین MG GT، طراحی فضایی و مهندسیشدهی نمای بیرونی، احساس نمیشود. آنچه مسلم به نظر میرسد، صرفهجویی و کاهش هزینهها برای طراحان این خودرو در بحث فضای داخلی اهمیت بیشتری داشته است. با این حساب، اثری از پوشش پارچهای یا ادوات فلزی براق در داشبورد MG GT دیده نمیشود. پلاستیک خشک با رنگ خاکستری تیره، هرچند از بدترین مواد نیست، به هیچ وجه کیفیت داشبورد MG 6 را فراهم نمیکند. از سویی دیگر، بعضی ترفندها با حداقل هزینه، زیبایی این بخش را افزایش داده است که شامل طراحی کشیده و مثلثی مجاری هوای تهویه مطبوع، تورفتگی محل نمایشگر و گروهبندی کلیدهای داشبورد میشود.
مانیتور MG GT، از سایز ۷ اینچ است و طبیعتا اهمیت زیادی در کابین خودرو دارد. پشت پنل، سبک طراحی سیلندری دیده میشود که هرچند مد روز، اما کاملا تکراری و عاری از خلاقیت است. نمایشگر TFT در میان سیلندرها برای اطلاعرسانی کیلومتر کارکرد، مصرف سوخت و اطلاعاتی از این قبیل تعبیه شده است؛ درحالیکه چند چراغ کوچک هشداردهنده، مثل ترمز دستی و کمربند، زیر این نمایشگر قرار گرفتهاند. زمینه و عقربههای مربوط به سرعت لحظهای و دورسنج موتور هم کاملا ساده طراحی شده است؛ درحالیکه بعضی چراغهای هشدار فنی، مثل افت فشار روغن با نقص در باتری، در پنل دور موتور قرار دارند. فرمان MG GT هم کاملا شبیه به نمونهی دیدهشده در MG 6 است که دکمههای پلاستیکی و دو قطعهی مورب نقرهای رنگ دارد.
صندلیهای MG GT، راحتی و پوشش مناسبی دارند که میتوان آن را مشابه چرم دانست. برای افرادی که سابقهی استفاده از خودروهای تولید داخل را داشته باشند، نشیمن MG GT فراتر از انتظار است؛ اما به اندازهی سدانهای کرهای، آرامشبخش نیست. دیگر نکتهی مثبت در طراحی داخلی این خودرو، نمای جذاب تودریها با حضور پوشش پارچهای است که همراه با دستگیرههای نقرهای رنگ، حس سرنشین در یک محصول کمکیفیت و ارزانقیمت را کاهش میدهد.
در مجموع، با توجه به قیمت نسبتا بالای MG GT، نمیتوان به طراحی و متریال کابین خودرو امتیاز بالایی داد. هرچند صندلیها برای چهار سرنشین بلندقد، تا حدودی راحت هستند، مواد بهکاررفته و طرح داشبورد مدل GT، رضایتبخش نیست. از سویی دیگر، صندوق جادار ۴۸۵ لیتری این خودرو را نباید فراموش کرد؛ چراکه تقریبا برابر با سمند است و البته با امکان خواباندن صندلیهای عقب، میتواند جذاب و راهگشا باشد.
پیشرانه و قوای فنی
برخلاف بسیاری از سدانهای چینی که صرفا با یک پیشرانه تولید میشوند، MG GT با دو قوای محرک در چین عرضه میشود که هر دوی آنها، میتوانند با گیربکس دستی یا خودکار خریداری شوند. در حال حاضر، MG GT با پیشرانهی ۱.۵ لیتر توربوشارژ در ایران پیشفروش میشود و مشخص نیست که نمونهی قویتر با پیشرانهی ۱.۴ لیتری هم در کشورمان حضور داشته باشد.
نسخهی پایه و ارزانتر MG GT، با پیشرانهی ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری عرضه میشود که به لطف استفاده از توربوشارژر، قدرت ۱۲۰ اسب بخار و گشتاور ۲۱۰ نیوتنمتر فراهم میکند. بالاترین قدرت موتور، در ۵۰۰۰ دور بر دقیقه حاصل میشود؛ اما نهایت گشتاور از دور موتور ۲۰۰۰ دور بر دقیقه تا ۴۴۰۰ دور بر دقیقه در اختیار راننده خواهد بود که نشان از عملکرد قابل قبول سیستم توربوشارژر دارد. در سایت چینی، زمان صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت این نسخه از MG GT، کمتر از ۱۰ ثانیه اعلام شده است. هر چند این عدد با توجه به وزن و قدرت پیشرانه، تا حدودی قابل قبول به نظر میرسد؛ با توجه به تعداد محدود این خودرو در کشور، نمیتوان دربارهی نتیجهی تست شتابگیری با بنزین ایران اظهار نظر کرد. نهایت سرعت MG GT،ا۱۸۰ کیلومتر بر ساعت و میانگین مصرف سوخت آن، کمتر از ۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر خواهد بود.
دیگر نسخهی MG GT که فعلا در ایران دیده نمیشود، پیشرانهی توربوشارژ ۱.۴ لیتری خواهد داشت. قدرت این مدل، ۱۴۷ اسب بخار و گشتاور آن، ۲۳۵ نیوتنمتر است. حداکثر قدرت در دور موتور ۵۶۰۰ دور بر دقیقه و نهایت گشتاور از دور موتور ۱۶۰۰ تا ۴۰۰۰ دور بر دقیقه حاصل میشود. طبق اطلاعات سایت اصلی، زمان صفر تا صد این مدل، تفاوت خاصی با نسخهی ۱.۵ لیتری ندارد و در زمانی حدود ۹.۵ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت میرسد؛ اما میانگین مصرف سوخت پیشرانهی ۱.۴ لیتری، ۵.۹ لیتر اعلام شده است که اختلاف قابل توجهی نشان میدهد.
خودروی MG GT واردشده به ایران، دارای جعبهدندهی اتوماتیک ۶ سرعته در کنار پیشرانهی ۱.۵ لیتری توربو خواهد بود؛ اما نسخهی ۱.۴ لیتری، با گیربکس ۷ سرعته و کلاچ دوگانه ارائه میشود.
آپشنهای رفاهی
محصول جدید امجی، با لیست نسبتا کاملی از آپشنها ارائه میشود که عبارتند از؛ کروز کنترل، سانروف برقی دوحالته، رینگهای اسپرت ۱۶ اینچ با لاستیکهایی به پهنای ۲۰۵ میلیمتر، چراغهای جلو هالوژن اصلی با امکان تنظیم ارتفاع، نوار LED روشنایی روز، نور دورنگ پسزمینه (که در مود رانندگی اسپرت عوض میشود)، پدالهای آلومینیومی، صندلیهای چرمی، سیستم بازیافت نیروی ترمز، فیلتر هوای ورودی، خروجی تهویه عقب، تنظیم دستی صندلی راننده در ۶ جهت و تنظیم دستی صندلی کمکراننده در ۴ جهت، پرکننده گودی کمر راننده بهصورت دستی، فرمان چرمی چندکاره، ، روشن شدن خودکار چراغها، سیستم بدرقه (روشن ماندن چراغها تا لحظاتی پس از خاموش کردن پیشرانه)، گرمکننده آینههای جانبی، سانروف برقی دوحالته و شیشههای برقی عقب و جلو.
نمایشگر اصلی MG GT، سایز ۷ اینچ است و با دوربین پارک و سنسور عقب عمل میکند. سیستم پخش چندرسانهای دارای ۶ بلندگو است. از طریق بلوتوث، میتوان تلفن همراه را به نمایشگر و سیستم سرگرمیهای خودرو متصل کرد و امکان پاسخ یا قطع تماس با دکمههای روی فرمان هم وجود دارد. درگاههای USB و AUX همراه با امکان شارژ ۱۲ ولت در کابین خودرو وجود دارند.
آنچه در فهرست آپشنهای MG GT عرضهشده در ایران دیده نمیشود، استارت دکمهای و تهویهی مطبوع اتوماتیک است.
تست تصادف و آپشنهای ایمنی
همانطور که قابل پیشبینی به نظر میرسید، MG GT هم مثل دیگر خودروهای چینی بازار ایران، دارای ۵ ستارهی از نهاد تست تصادف خودروهای چین (C-NCAP) است. از سویی دیگر، تلاش ما برای پیدا فیلم مربوط به این آزمون، بینتیجه بود.
امکانات ایمنی MG GT را میتوان رضایتبخش توصیف کرد. تعداد ۶ کیسهی هوا در این خودرو وجود دارد که شامل چهار ایربگ برای سرنشینان ردیف جلو و دو کیسه هوای پردهای برای ردیف عقب است. فناوری کنترل لغزش (ESP) در MG GT وجود دارد که با توجه به کشیدگی بدنه و قدرت نسبتا بالای پیشرانه، اهمیت زیادی دارد. ترمز ضد قفل (ABS) در کنار توزیع الکترونیک قدرت ترمز (EBD)، دیگر آپشنهای ایمنی MG GT محسوب میشوند.
آزمون فنی و کیفیت رانندگی
آنچه خریدار ایرانی را به سمت محصولی از امجی جذب میکند، مسلما اصالت انگلیسی برند سازنده نیست. تجربه نشان داده است که کیفیت سواری در کنار ظاهر قابل قبول بیرونی و داخلی، مهمترین دلایل عامهی مردم در انتخاب یک خودروی خارجی محسوب میشوند.
از نظر ترکیب ظاهری، نمیتوان ایراد خاصی به MG GT وارد کرد. طراحی بدنه بهخوبی حس اسپرت یک خودروی مدرن را به همراه دارد و خصوصا برای قشر جوان، ایجاد جذابیت میکند؛ اما همانطور که پیشتر اشاره شد، زیبایی بیرونی MG GT در کابین ادامه پیدا نمیکند و با توجه به قیمت نسبتا بالای این خودرو (درمقایسه با انبوه سدانهای چینی بازار ایران) خریدار احتمالی را ناامید خواهد کرد. فراموش نکنیم، آپشنهای داخلی MG GT، هرچند زیاد اما کامل نیست و نمیتواند راضیکنندهی هر سلیقهای باشد.
در آزمون فنی MG GT، باید به مهندسی پیشرانه توجه داشت که بهخوبی با توربوشارژ هماهنگ شده است. نهایت گشتاور، از دور موتور ۲۰۰۰ دور بر دقیقه در اختیار راننده خواهد بود که نقش زیادی در کاهش تنش خودرو، به هنگام شتابگیری دارد. برای افرادی که سابقهی رانندگی با مدلهای توربوشارژ چینی، خصوصا جک S5 دارند، عملکرد خوب و نسبتا آرام پیشرانهی توربوشارژ MG GT، رضایتبخش خواهد بود و اصطلاحا، دکه زدن خودرو به هنگام شتابگیری، احساس نخواهد شد. قدرت ۱۲۰ اسب بخار این خودرو (که در کاتالوگ شرکت واردکننده ۱۲۷ اسب بخار ذکر شده است) برای بدنهی ۱۳۵۰ کیلوگرمی MG GT کفایت میکند و رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت، حتی اگر در زمانی حدود ۱۱ ثانیه هم انجام شود، قابل قبول خواهد بود.
شاید این سؤال، از گذشته در ذهن شما شکل گرفته باشد که چرا علاقهمندان حرفهای خودروهای اسپرت، مدلهای غیر توربوشارژ با پیشرانهی تنفس طبیعی را ترجیح میدهند. پاسخ این سؤال، معمولا به دو خاصیت ذاتی پیشرانههای توربوشارژ بازمیگردد که شامل تأخیر در عملکرد توربو (Turbo Lag) و صدای بیشتر میشود. در مورد MG GT، شاید بتوان از تأخیر در عملکرد توربوشارژ، چشمپوشی کرد و آن را با توجه به کلاس قیمتی این خودرو، نادیده گرفت؛ اما سر و صدای پیشرانه، خصوصا در دور موتور بالا، در کابین شنیده میشود. این نکتهی منفی ممکن است برای بعضی افراد، آزاردهنده نباشد؛ اما میتواند نشانهای از عایقبندی ضعیف MG GT یا ناکارآمدی اگزوز باشد.
در مجموع، با توجه به طراحی جذاب، کابین و صندوق بار جادار در کلاس سدان کامپکت، در کنار پیشرانهی قابل قبول MG GT، این خودرو را باید مناسب نسل جوان با توان مالی بالا دانست. هرچند با هزینهی خرید این مدل، حق انتخابهای دیگری هم وجود دارد.
قیمت نهائی و مقایسه با رقبا
شرکت مدیا موتورز بهعنوان نمایندهی رسمی محصولات امجی در ایران، قیمت فروش نقدی MG GT را ۱۱۲ میلیون تومان اعلام کرده است. شرایط خرید اقساطی هم برای علاقهمندان این خودرو وجود دارد که شامل تسهیلات ۵۵ میلیون تومان و بازپرداخت یک ساله، همراه با اقساط ماهیانهی ۵ میلیون تومان بهصورت چکهای سهماهه خواهد بود. مدیا موتورز، موعد تحویل MG GT را ۱۴ روزه عنوان کرده است و برای این خودرو، گارانتی ۵ سال یا ۱۵۰ هزار کیلومتر ارائه میدهد. این نوع گارانتی، البته جذاب به نظر میرسد؛ هرچند سابقهی خوبی از خدمات مدیا موتورز در قبال گارانتی سیستم توربوشارژ در کراساور GS، در ذهن مشتریان امجی شکل نگرفته است.
قیمت بالای ۱۱۰ میلیون تومان، میتواند مهمترین عامل عدم استقابل عمومی از MG GT باشد. شاید به همین دلیل، با گذشت چند ماه از پیشفروش این خودرو، بهندرت میتوان سدان جدید امجی را در خیابانها دید. امروزه با هزینهی ۱۱۰ تا ۱۲۰ میلیون تومان، میتوان به سراغ MG 6 رفت که نهتنها بدنهی بزرگتر و پیشرانهی قدرتمندتری دارد، بلکه در سالهای اخیر، بهخوبی امتحان خود را پس داده و چندان نیازمند گارانتی نبوده است.
در بازار خودروهای دست اول، رقیب قدیمی امجی، مزدا ۳ حضور دارد که هرچند با چهرهای تکراری واز مد افتاده ارائه میشود، به لطف پیشرانهی تنفس طبیعی دو لیتری به قدرت ۱۴۵ اسب بخار، همراه با برندی که اعتماد و کیفیتی در سطح جهانی دارد، برای مخاطب ایرانی جذابتر از MG GT خواهد بود.
در میان خودروهای دست دوم، میتوان به میتسوبیشی لنسر با پیشرانهی ۱.۸ لیتری ۱۴۰ اسب بخار اشاره کرد، که هرچند مثل امجی نقدشوندگی خوبی ندارد، با کیلومتر کارکرد ۵۰ هزار کیلومتر و قیمتی در حدود ۱۱۵ تا ۱۲۰ هزار کیلومتر قابل خرید خواهد بود. از سویی دیگر، هرچند مقایسه سدان اسپرت با کراساور، عجیب به نظر میرسد، باید به سوزوکی گرند ویتارا بهعنوان رقیب قیمتی MG GT اشاره کنیم که با هزینهی مشابه ارائه میشود. کراساور سوزوکی با پیشرانهی ۲.۴ لیتری، شتابگیری بهترین نسبت به MG GT دارد و با کیلومتر کارکرد کمتر از ۳۰ هزار کیلومتر و هزینهای در حدود ۱۱۵ هزار کیلومتر، قابل خرید خواهد بود. دیگر خودروهای دست دوم قابل رقابت با MG GT دست اول، هیوندای النترا، ولوستر و کیا سراتو هستند که البته کیفیتی ساختی فراتر از امجی دارند.
امجی GT | امجی 6 | میتسوبیشی لنسر 1800 | مزدا 3 | رنو کلیو ۱.۲ لیتر توربو | هیوندا i30 | کیا ریو | تویوتا یاریس | آلفارومئو جولیتا | پژو ۲۰۸ توربو | امجی ۳ | رنو اسکالا 1600 | |
تعداد سیلندر | ۴ | ۴ | ۴ | ۴ | ۴ | ۴ | ۴ | ۴ | ۴ | ۳ | ۴ | ۴ |
حجم موتور (سیسی) | ۱۵۰۰ | ۱۸۰۰ | ۱۸۰۰ | ۲۰۰۰ | ۱۱۴۹ | ۱۸۰۰ | ۱۴۰۰ | ۱۵۰۰ | ۱۳۶۸ | ۱۲۰۰ | ۱۵۰۰ | ۱۶۰۰ |
حداکثر قدرت (اسب بخار) | ۱۲۰ | ۱۶۰ | ۱۴۰ | ۱۴۵ | ۱۲۰ | ۱۴۵ | ۱۰۹ | ۱۰۶ | ۱۷۰ | ۱۱۰ | ۱۰۷ | ۱۱۵ |
حداکثر گشتاور (نیوتنمتر) | ۲۱۰ | ۲۱۵ | ۱۷۶ | ۱۸۷ | ۲۰۵ | ۱۷۵ | ۱۳۷ | ۱۴۰ | ۲۴۸ | ۲۰۵ | ۱۳۵ | ۱۵۵ |
شتاب صفر تا صد (به ثانیه) | ۱۰.۵ | ۸.۵ | ۱۱.۵ | ۹ | ۹ | ۹.۵ | ۷.۵ | ۱۰.۵ | ۷.۵ | ۹.۸ | ۱۰.۵ | ۱۱.۵ |
نهایت سرعت (کیلومتر بر ساعت) | ۱۸۰ | ۲۰۰ | ۲۰۰ | ۲۲۰ | ۱۷۰ | ۲۰۰ | ۱۸۰ | ۱۷۵ | ۲۱۵ | ۱۹۵ | ۱۷۰ | ۱۹۵ |
مصرف سوخت ترکیبی (L/100 Km) | ۷.۵ | ۷.۵ | ۶.۴ | ۸ | ۴.۷ | ۷.۵ | ۶.۴ | ۷.۱ | ۵.۷ | ۴.۵ | ۶.۵ | ۶.۸ |
جعبه دنده | ۶ سرعته خودکار | ۶ سرعته خودکار | CVT | ۶ سرعته خودکار | ۶ سرعته دستی یا خودکار | ۶ سرعته خودکار | ۴ سرعته خودکار | ۴ سرعته خودکار | ۶ سرعته خودکار دو کلاچ | ۶ سرعته دستی یا خودکار | ۶ سرعته خودکار | CVT |
حجم باک بنزین | ۵۵ | ۶۰ | ۶۰ | ۵۵ | ۴۵ | ۵۰ | ۴۳ | ۴۲ | ۶۰ | ۵۰ | ۵۰ | ۵۵ |
وزن (کیلوگرم) | ۱۳۵۰ | ۱۴۸۵ | ۱۳۵۰ | ۱۳۴۰ | ۱۰۶۰ | ۱۴۰۰ | ۱۱۷۰ | ۱۰۹۰ | ۱۳۱۰ | ۹۸۰ | ۱۱۲۰ | ۱۳۰۰ |
قیمت (میلیون تومان) | ۱۱۲ | ۱۲۰* | ۱۳۵ | ۱۲۰ | ۱۲۰* | ۱۲۰* | ۱۰۸ | ۱۲۵ | ۱۷۰ | ۸۰* | ۷۰ | ۱۰۵ |