وزیر پیشنهادی با دانشگاهیان تعامل داشتهباشد
وزیر علوم باید بتواند با دانشگاهیان بهخصوص استادان تعامل داشته باشد و باب گفتوگو را در زمینه حل مشکلات دانشگاهی با استادان دانشگاهی باز کند...
قانون- حواشی برای انتخاب وزیر علوم همچنان ادامه داد و رسانهها و جریانهای سیاسی و دانشجویی به این موضوع واکنشهای فراوانی نشان دادهاند.
در همین راستا کارن خانلری، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز در گفتوگو با «قانون» در این زمینه تشریح کرد و گفت: با توجه به نقش مهم وزراتخانه علوم در همه ابعاد سیاسی، اقتصادی و حتی اجتماعی کشور باید نهایت دقت و توجه را در تعیین وزیر علوم به کار برد. در تعیین مدیر این وزارتخانه آنچه که اهمیت بالایی دارد، توجه به دیدگاههای آرمانگرایانه فرد است.وی افزود: باید فردی سکاندار این وزارتخانه شود که با اشراف به تمامی برنامههای علمی و آموزشی در کشور، بتواند در تحقق برنامههای وزارت علوم گام بردارد. باید فردی انتخاب شود که نسبت به برنامههای علمی و آموزشی دیدگاه آرمانگرایانهای داشته و در ارتقای سطح علمی و آموزشی کشور کوشا باشد. باید توجه داشت که وزارت علوم نقش مهمی در همه مسائل کشور دارد؛چرا که این وزارتخانه با نسل جوان سروکار دارد و آینده کشور در دستان همین نسل است.
لزوم ارتباط با نسل جوان
این عضو کمسیون آموزش و تحقیقات مجلس ادامه داد: با توجه به اینکه نقش وزارت علوم در تربیت و پرورش جوانان بالاست، بنابراین باید مدیریت این وزارتخانه به گونهای باشد که بتواند در تربیت نسل جوان موفق باشد. از آنجایی که امور مربوط به این وزارتخانه تنها مسائل اداری نبوده و مسائل دیگری همچون آینده کشور مطرح است، باید وزیری انتخاب کرد که توانایی مدیریت موفق را داشته باشد.
وزیر تعاملگرا
این نماینده مجلس تاکید کرد: از طرفی نیز برای پیاده کردن فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص جایگاه علم و آموزش در کشور، باید وزیری را انتخاب کرد که با دیدگاههای آرمانگرایانه خود پیشرفته و امید بالایی به موفقیت داشته باشد. وزیر علوم باید بتواند با دانشگاهیان بهخصوص استادان تعامل داشته باشد. وزیر علوم باید باب گفتوگو را در زمینه حل مشکلات دانشگاهی با استادان دانشگاهی باز کرده و هرازگاهی دیداری با دانشجویان و استادان داشته باشد تا بتواند دانشگاها را با اطلاع از مشکلات، ارتقا دهد. وزیر علوم برای به دست آوردن رای اعتماد مجلسیها باید چندین ویژگی مهم را داشته باشد. سابقه کاری و جایگاه علمی دو خصوصیت مهمی هستند که بیشک مجلسیها در انتخاب وزیر علوم به آن توجه ویژهای خواهند کرد.
خوش سابقه بودن
خانلری افزود: وزیر علوم برای بهدست آوردن رای اعتماد مجلسیها باید تجربه کاری خوبی را از خود به جا گذاشته و سابقه خوبی در این زمینه داشته باشد. در واقع توجه به سوابق علمی و کاری از مهمترین نکاتی است که باید در انتخاب وزیر جدید به آنها توجه شود. علاوه بر دارا بودن سوابق علمی و اجرایی خوب، وزیر علوم باید بتواند در عمل با مشکلات مربوط به حوزه دانشگاه مقابله کند. اگر فردی از جایگاه علمی و شأن و منزلت مطلوبی برخوردار باشد، توانایی مدیریت این وزارتخانه را نیز خواهد داشت. در کنار این مسائل، وزیر علوم باید تعامل خوبی با دولت و مجلس نیز داشته باشد تا بتواند کشور را به دستاوردهای علمی و فرهنگی بالایی سوق دهد.
پیشینه در سابقهاجرایی
وی در پایان گفت: از آنجایی که نقش این وزارتخانه در تربیت علمی و آموزشی کشور بسیار بالاست، باید فردی را انتخاب کرد که در کنار داشتن سابقه اجرایی موفق، توجه ویژهای نیز به تعامل با دانشگاهها و فضاهای علمی داشته باشد. واقعیت این است که نیروهای خوب و با سوابق اجرایی خوبی در این وزارتخانه وجود دارد. امید است که فرد شایستهای برای مدیریت این وزارتخانه انتخاب شود.