62 درصد صادرات به کشورهایی است که رایزن بازرگانی داریم /جذب سرمایه گذاری خارجی اولویت مهی برای رایزنان بازرگانی است
به گزارش شاتا، محمد شریعتمداری در نشست مشترک با رایزنان بازرگانی جمهوری اسلامی ایران که عصر شنبه در سازمان توسعه تجارت برگزار شد، تصریح کرد: رایزنان بازرگانی به منظور عملیاتی کردن برنامه های اقتصادی ایران به کشورهای هدف...
به گزارش شاتا، محمد شریعتمداری در نشست مشترک با رایزنان بازرگانی جمهوری اسلامی ایران که عصر شنبه در سازمان توسعه تجارت برگزار شد، تصریح کرد: رایزنان بازرگانی به منظور عملیاتی کردن برنامه های اقتصادی ایران به کشورهای هدف اعزام میشوند.
وی با اشاره به فراز و فرودهای طرح رایزنان بازرگانی از ابتدا تاکنون، افزود: هم اکنون ۶۲ درصد صادرات کشور مربوط به کشورهای هدفی است که در آن ها رایزن بازرگانی داریم، اما حجم و ارزش این مبادلات باید افزایش یابد.
شریعتمداری نقش رایزنان بازرگانی را نیازمند بازتعریف دانست و ادامه داد: دامنه فعالیتهای این رایزنان می تواند به دیگر حوزه ها و وزارتخانه ها افزایش پیدا کند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با تأکید بر لزوم پر رنگ تر شدن ارتباط رایزنان بازرگانی با سازمانهای توسعه ای مانند ایدرو و ایمیدرو، معاونت های صنعتی و معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت و بنگاه های صنعتی کوچک و متوسط گفت: ارتباط تنگاتنگ رایزنان بازرگانی با اتاق های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی و انجمن های تخصصی در بازتعریف نقش این رایزنان مدنظر گرفته شود.
شریعتمداری ایجاد شرکتهای مشترک با محوریت اتاقهای بازرگانی و با کمک بخش خصوصی را به عنوان اولویت دیگری برای رایزنان بازرگانی تعریف کرد و یادآور شد: ۱۲۰ صنعت وابسته به خدمات فنی و مهندسی در کشور داریم که با محدویت هایی در بازار داخلی مواجه اند و رایزنان بازرگانی باید برای صادرات در این حوزه نیز همکاری کنند.
وی جذب سرمایه گذاری خارجی را موضوع مهمی برای رایزنان بازرگانی دانست و افزود: دو سازمان توسعه ای ایدرو وایمیدرو نیز در این حوزه مأموریت دارند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت تدوین نقشه راه و شناسایی اولویتها با شناخت ویژگی های منطقه ای بازارهای هدف را برای ادامه کار رایزنان بازرگانی مؤثر توصیف کرد و گفت: شکل منطقه ای دادن به حضور رایزنان بازرگانی در برخی کشورها که زمینه عملی آن وجود دارد، یک راهکار مفید خواهد بود.