معاون صنایعدستی کشور:سازمان میراث فـرهنگی بدون مطبوعات راه به جایی نخواهد برد
اسماعیل ناصری: معاون صنایعدستی کشور، مهمان ویژه روزنامه «توریسم» در روز سوم نمایشگاه مطبوعات بود. دکتر بهمن نامورمطلق در جریان بازدید از غرفه، طی گفتوگویی به سؤالات «توریسم» پاسخ داد. ...
اسماعیل ناصری:
معاون صنایعدستی کشور، مهمان ویژه روزنامه «توریسم» در روز سوم نمایشگاه مطبوعات بود. دکتر بهمن نامورمطلق در جریان بازدید از غرفه، طی گفتوگویی به سؤالات «توریسم» پاسخ داد.
■ آقای دکتر؛ بهعنوان معاون صنایعدستی سازمان میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری کشور، نمایشگاه را چطور دیدید و به نظر شما نسبت این نمایشگاه با سازمان متبوع صنایعدستی چیست؟
از آنجا که سازمان میراثفرهنگی یک سازمان فرهنگی است و صنایع خلاق و فرهنگی را در سه حوزه دربر میگیرد، با مسئله مطبوعات، گفتمانسازی و فرهنگسازی ارتباط تنگاتنگی دارد. سازمان نمیتواند بدون ارتباط متناسب با رسانهها به مأموریتهای خود برسد و انجامشان بدهد. ما به مطبوعات نیاز داریم. مهمترین فعالیت ما، فرهنگسازی در سطح جامعه است و حساسکردن مردم نسبت به میراثفرهنگی و همینطور به زیباییشناسی صنایعدستی و البته اهمیت گردشگری. اینها ممکن نخواهد بود مگر به کمک مطبوعات و رسانهها.
■ شما از جمله مدیران سازمان میراثفرهنگی هستید که از دوره قبل ابقا شدید. میخواهیم روایت شما را از تغییر مدیریت سازمان بدانیم؛ اینکه با وجود پابرجابودن سیاستهای کلی دولت در این حوزه، تاکتیکها با آمدن آقای دکتر مونسان چقدر تغییر کرده است؟
سازمان میراثفرهنگی، سازمان حساسی است. در جامعه ما، تغییر مدیریتها تأثیرات عمیقی به طور عمومی بر سازمانها و دستگاهها میگذارد. امیدوارم در دوره ریاست جدید، تغییرات به حداقل برسد و فرصت برای پیادهسازی ایدهها وجود داشته باشد. من امیدوارم که سازمان در آینده کمتر دچار تنشهای مدیریتی باشد و برنامههای میانمدت و درازمدت به خوبی اجرایی شود.
به هرحال سازمان ما از نهادهای پیشران کشور است که میتواند در سرنوشت و حتی سرشت کشور، تأثیرات عمیقی بگذارد.
■ یکی از مسائل ذیربط حوزه صنایعدستی، فعالیت تشکلهای صنفی و خصوصی است. حد توجه سازمان و معاونت گردشگری در دوره ریاست جدید چقدر است؟
سازمان بهخصوص در دو حوزه گردشگری و صنایعدستی به هیچ وجه تصدیگری ندارد و همه فعالیتها به بخش خصوصی و تعاونی واگذار شده است و ما سیاستگذاری و حمایت میکنیم. به همین دلیل تشکلها برای ما بسیار مهم هستند. ما هم در دولت یازدهم به آنها توجه زیادی داشتیم. امیدوارم در دولت دوازدهم بتوانیم گفتوگوهای خوبی را بین تشکلهای صنایعدستی و تشکلهای گردشگری داشته باشیم. الان تشکلهای صنایعدستی شاکی هستند و معتقدند در حوزه تورلیدرها ساماندهی خوبی صورت نمیگیرد و گردشگران از یکسری فروشگاههای خاص خرید میکنند، چون برخی از تورگردانان آنها را به سمت فروشگاههای خاص هدایت میکنند و... ما میتوانیم با هم تعامل زیادی داشته باشیم. در سطح مدیران این تعامل وجود دارد.
البته منتظریم که با مدیریت جدید گردشگری نیز گفتوگوها را بیشتر کنیم. امیدوارم بخش خصوصی هم در بطن خودش بتواند این فضای گفتوگو را ایجاد کند.
■ در بخش گردشگری برخی از فعالان بخش خصوصی به موازیبودن فعالیت برخی نهادهای غیردولتی انتقاد دارند و میگویند این امر مانع کار تشکیلاتی منسجم و واحد شده است. این مسئله در حوزه صنایعدستی هم وجود دارد؟
بله، اوضاع در صنایعدستی هم همینطور است؛ یعنی دستگاههای متولی تشکلها باید بیشتر فعالیت کنند تا بتوانند انسجام به وجود بیاورند. مدلهای مناسبی باید به تشکلها پیشنهاد شود. اگر ما تشکلهای قوی داشته باشیم، در رقابت با رقبایمان قویتر عمل خواهیم کرد. الان تشکلهای بخش خصوصی ما در صنایعدستی در مقایسه با تشکلها و بخش خصوصی کشورهای رقیب مثل چین، هند و... عقب هستند. امیدوارم سریعتر بتوانیم در ترمیم تشکلهای بخش خصوصی موفقتر عمل کنیم تا رقابت جدیتری با رقبایمان داشته باشیم.

