در دومین روز از دور هشتم سری رقابتهای خودرویی پدال به سراغ گروه خودروهای سبز رفتهایم. البته این گروه در اصل آخرین گروه رقابتها است اما به دلیل تعداد زیاد شرکتکنندگان آن قصد داریم ازاینپس در هر دور از مرحلهٔ مقدماتی رقابتها دو دوئل از گروه خودروهای سبز برگزار کنیم تا دوئلهای آن در دور مرحلهٔ مقدماتی هماهنگ با سایر گروهها پیش برود. همین رویه در مورد گروه کراساوورهای سابکامپکت هم اجرا خواهد شد؛ اما در دوئل قبلی گروه خودروهای سبز شاهد رقابت دو خودروی هیدروژنی یعنی تویوتا میرای و هوندا کلاریتی بودیم. در این جدال مجموعاً تعداد 1240 رأی به ثبت رسیده است که کلاریتی توانست با دریافت 935 عدد از آنها و کسب 75 درصد از کل آرا پیروز گردد درحالیکه میرای تنها 305 رأی دریافت کرده است. حال امروز در دوئل دیگری از گروه خودروهای سبز شاهد سدانهای بزرگ و لوکسی هستیم که یکی الکتریکی و دیگری پلاگینهیبریدی است. این دو خودرو تسلا مدل S و فیسکر کارما هستند.
هوندا کلاریتی | تویوتا میرای | کیا سول EV | نیسان لیف |
هوندا کلاریتی | ؟ | ||
تویوتا پریوس | هیوندای آیونیک | تویوتا پریوس پرایم | هیوندای آیونیک پلاگین |
تویوتا پریوس | تویوتا پریوس پرایم | ||
فیات 500E | رنو Zoe | فیسکر کارما | تسلا مدل S |
رنو Zoe | ؟ | ||
بامو i3 | مرسدس بنز B کلاس | لکسس CT | شورلت ولت |
مرسدس بنز B کلاس | شورلت ولت | ||
فولکسواگن گلف GTE | کیا نیرو | شورلت بولت | تسلا مدل 3 |
فولکسواگن گلف GTE | ؟ | ||
جگوار I-Pace | تسلا مدل X | هوندا کلاریتی EV | هیوندای آیونیک EV |
؟ | ؟ | ||
هوندا کلاریتی پلاگین | کیا نیرو پلاگین | فورد فوکوس EV | فولکسواگن e-Golf |
؟ | ؟ |
تسلا مدل S
شرکت تسلا در سال 2003 توسط ایلان ماسک با هدف تولید خودروهای تمام الکتریکی تأسیس شد و کار خود را با ساخت یک رودستر الکتریکی آغاز کرد که بر اساس شاسی لوتوس ساخته شده بود. این خودرو در سال 2008 به بازار آمد اما تسلا هدفهای بزرگتری داشت و به همین دلیل یک سال بعد در نمایشگاه فرانکفورت اولین سدان خود با نام مدل S را در قالب یک کانسپت رونمایی کرد. سپس چندی بعد در ژوئن سال 2010 نسخهٔ تولیدی این سدان تمام الکتریکی رسماً معرفی شد. مدل S یک سدان فول سایز لوکس پنجنفره است که بیشترین بُرد را در بین خودروهای تمام الکتریکی دارد. تسلا این ماشین را در انواع بسیار مختلفی و در مدلهای دیفرانسیل عقب و چهارچرخ محرک به بازار عرضه نمود. همچنین بهتازگی این سدان تمام الکتریکی آمریکایی برای مدل 2017 دستخوش یک فیسلیفت و بهروزرسانی قرار گرفته است که بیشترین تغییرات ظاهری آن در قسمت جلو انجام گرفته و جلوپنجرهٔ تزئینی مشکیرنگ قبلی حذف شده است؛ اما درحالیکه مدل S تا پیشازاین در انواع گوناگونی تولید میشد، پسازاین فیسلیفت مدلهای مختلف آن به تنها دو نمونه محدود شده است. مدل پایه که برای اولین بار بعد از فیسلیفت به خانوادهٔ مدل S اضافه شده است 75 D نام دارد و مدل بعدی هم 100 D است که بالاترین قدرت، عملکرد و ظرفیت باطری را دارد. ولی ما در این دوئل به جهت هماهنگی با رقیب هموطنش، همان نسخهٔ پایه یا 75 D را انتخاب کردهایم. این مدل به دو موتور الکتریکی مجهز است که یکی در جلو و دیگری در عقب نصب شده و هردو محور را به چرخش درمیآورند. این دو موتور مجموعاً 520 اسب بخار قدرت و 525 نیوتن متر گشتاور دارند. ظرفیت باطریهای این مدل نیز 75 کیلووات ساعت است و با یکبار شارژ میتوانند خودرو را تا 490 کیلومتر به پیش ببرند.
فیسکر کارما
هنریک فیسکر نام شناختهشدهای در صنعت خودروسازی است که طراحی بامو Z8 و نسل قبلی آستونمارتین ونتیج را در کارنامهٔ خود دارد. وی در آگوست سال 2007 شرکتی بنام فیسکر اتومتیو را تأسیس کرده و در نمایشگاه دیترویت 2008 نخستین محصول خود را با نام کارما معرفی رونمایی کرد که اولین سدان لوکس پلاگینهیبریدی دنیا محسوب میشد؛ اما شرکت فیسکر در پی مشکلات مالی در نوامبر سال 2013 اعلام ورشکستگی کرد درحالیکه حدود یک سال قبل تولید کارما را هم متوقف کرده بود؛ اما در فوریهٔ 2014 یک شرکت چینی، شرکت فیسکر را خریداری کرده و آنرا احیا نمود. مالک چینی در اولین اقدام نام شرکت را به کارما اتومتیو تغییر داده و سپس تولید سدان لوکس این شرکت را پس از انجام بهروزرسانیهایی از سر گرفت. تولید این خودرو با نام جدید کارما رِوِرو (Revero) در سال 2016 آغاز شده و هماکنون به بازار عرضه میشود ولی ما از همان نام سابق فیسکر کارما برای آن استفاده کردهایم؛ اما همانطور که گفته شد، کارما برخلاف تسلا مدل S یک سدان پلاگینهیبریدی است. این خودرو به یک پیشرانهٔ 2 لیتری چهار سیلندر توربوشارژ ساخت جنرال موتورز مجهز است که در جلو نصب شده و 235 اسب بخار قدرت و 350 نیوتن متر گشتاور دارد اما این موتور هیچ ارتباطی با چرخها نداشته و صرفاً بهعنوان یک ژنراتور اقدام به شارژ باطریها میکند؛ بنابراین نیروی محرک خودرو توسط دو موتور الکتریکی تأمین میشود که در عقب نصب شده و نیروی خودرو را به چرخهای عقب انتقال میدهند. این دو موتور مجموعاً 410 اسب بخار قدرت و 1330 نیوتن متر گشتاور دارند و با استفاده از باطریهای 21 کیلووات ساعتی میتوانند تا 80 کیلومتر خودرو را بهصورت تمام الکتریکی به حرکت درآورند اما در صورت خالی شدن شارژ باطریها، موتور بنزینی روشن شده به منظور شارژ باطریها و با یک باک پُر بنزین، 400 کیلومتر به بُرد خودرو اضافه میکند.
مشخصات فنی
فیسکر کارما | تسلا مدل S 75D | |
پیشرانه بنزینی | 2 لیتری 4 سیلندر | – |
تنفس | توربوشارژ | – |
قدرت | 235 اسب بخار | – |
گشتاور | 350 نیوتن متر | – |
موتور الکتریکی | دو عدد | دو عدد |
مجموع قدرت | 410 اسب بخار | 520 اسب بخار |
مجموع گشتاور | 1330 نیوتن متر | 525 نیوتن متر |
گیربکس | تک سرعته | تک سرعته |
محور محرک | عقب | چهارچرخ |
شتاب صفرتاصد | 5.4 ثانیه | 4.2 ثانیه |
حداکثر سرعت | 200 کیلومتر/ساعت | 230 کیلومتر/ساعت |
باطری | 21 کیلووات ساعت | 75 کیلووات ساعت |
بُرد کلی | 480 کیلومتر | 490 کیلومتر |
بُرد تمام الکتریکی | 80 کیلومتر | 490 کیلومتر |
طول | 5.00 متر | 4.97 متر |
فاصلهٔ محوری | 3.16 متر | 2.96 متر |
وزن | 2450 کیلوگرم | 2100 کیلوگرم |
قیمت پایه | 131,400 دلار | 75,700 دلار |