دکتر علی عبدالعالی در حاشیه یازدهیمن همایش دانشافزایی و هماندیشی مدارس سلام درباره معایب و مزایای طرح تعطیلات زمستانی که این روزها مطرح است، به خبرنگار مهر گفت: در بسیاری از امور و از جمله در آموزش و پرورش، ما درگیر تابوهایی میشویم که برای خودمان درست کردهایم و از این غافل میشویم که فلسفه و ریشه اتفاقات چه بوده است و روی برخی از تصمیات پافشاری میکنیم. یکی از این تصمیات و تابوها، تعطیلات تابستانی است. از خودمان نمیپرسیم که تعطیل بودن مدارس در تابستان و جاری بودن آموزش پرورش در بهار و پاییز و زمستان در کجا ریشه دارد و چرا رخ داده است. این در واقع برمیگردد به تقویم کشاورزی که باید فرزندان خانواده در تابستان به علت کار زیاد مزارع، به خانوادههای خود کمک میکردهاند. اکنون سالها از این روزگار گذشته و جهان و مقتضیاتش عوض شده. اما هنوز که هنوز است تعطیلات تابستانی را به چشم وحی منزل نگاه میکنیم.
این کارشناس مسائل آموزشی ادامه داد: ابتدا باید بنای استحکام آموزش پرورش در بسیاری از حوزهها و فضاها کاملا خراب و سپس بازسازی شود. این همان تحول بنیادین است. باید با مقتضیات جدید درباره تعطیلات تصمیمگیری شود. باید بنا بر شرایط مکانی و زمانی امروز، درباره توزیع تعطیلات در طول سال برنامهریزی کنیم. هیچ اصل و تابویی درباره تعطیلات تابستانی نباید در ذهن تصمیمگیران وجود داشته باشد و نه تنها شرایط کنونی با شرایط چند صد سال پیش تفاوت دارد، بلکه باید این ملاحظه را داشت که مناطق مختلف، شرایط مختلفی دارند. بوم یزد با بوم مازندران تفاوت دارد. بوم سیستان با بوم آذربایجان تفاوت دارد. و ما باید در تصمیمگیری به این موضوع نیز توجه داشته باشیم.
عبدالعالی که در این همایش کارگاه «یادگیری با طعم لذت» را تدریس میکرد در پایان گفت: با جمع جبری، محاسن طرح تعطیلات زمستانی را بیشتر از معایب آن ارزیابی می کنم و آن را در راستای تحول آموزش و پرورش می دانم.
یازدهیمن همایش دانشافزایی و هماندیشی مدارس سلام، امروز و فردا، ۲۰ و ۲۱ دیماه در مدرسهی گلبانگ در حال برگزاری است.