در ادامهٔ روند برگزاری دور هشتم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابتهای خودرویی پدال امروز به قسمت ششم و زیرگروه هاچبکهای کامپکت لوکس رسیدهایم. در دوئل قبلی این گروه مرسدس بنز A کلاس و اینفینیتی Q30 با یکدیگر به رقابت پرداختند که طی آن مجموعاً تعداد 1541 رأی به ثبت رسیده است. در این دوئل A کلاس توانست با دریافت 1155 رأی و کسب 75 درصد از کل آراء مقتدرانه پیروز گردد درحالیکه Q30 تنها 386 رأی دریافت کرده است. حال امروز در سومین دوئل گروه هاچبکهای کامپکت لوکس شاهد رقابت میان لکسس CT و دیاس 4 خواهیم بود.
آئودی A3 | آلفارومئو جولیا | مرسدس بنز A کلاس | اینفینیتی Q30 |
آئودی A3 | مرسدس بنز A کلاس | ||
بامو سری 1 | ولوو V40 | لکسس CT | دیاس 4 |
؟ | ؟ |
لکسس CT
شش ماه پس از رونمایی از کانسپت LF-Ch در نمایشگاه فرانکفورت 2009، لکسس نسخهٔ تولیدی آنرا با نام CT در نمایشگاه ژنو همان سال معرفی کرد. این خودرو یک هاچبک هیبریدی لوکس در سگمنت C است که اولین هاچبک واقعی این برند لوکس ژاپنی محسوب شده و کوچکترین محصول حال حاضر لکسس نیز بشمار میرود. همچنین CT صرفاً بهصورت هیبریدی ساخته شده و نسخهٔ معمولی آن تولید نمیشود. این ماشین بر روی پلتفرم MC تویوتا ساخته شده که با خودروهای فراوانی از این گروه خودروسازی مانند تویوتا اونسیس، تویوتا آیوریس، تویوتا رافور، تویوتا پریوس و لکسس NX مشترک است. این هاچبک لوکس اولین محصول لکسس بود که در آن جلوپنجرهٔ دوکیشکل این شرکت بکار رفت. جلوپنجرهای که هماکنون به نماد لکسس تبدیل شده و نسبت به قبل تکامل پیدا کرده است. CT همچنان در یک نسل در حال تولید است اما سازندهٔ ژاپنی یکبار در سال 2013 برای مدل 2014 آنرا مورد فیسلیفت قرار داد درحالیکه بهتازگی این خودرو برای دومین بار دستخوش فیسلیفت شده تا ظاهر مدرنتری پیدا کند. این هاچبک هیبریدی ژاپنی تنها در یک مدل بنام CT200h تولید میشود که از یک پیشرانهٔ 1.8 لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی استفاده میکند. این موتور بهتنهایی 98 اسب بخار قدرت و 142 نیوتن متر گشتاور دارد؛ اما در کنار این پیشرانهٔ بنزینی، یک موتور الکتریکی هم قرار گرفته که مجموع خروجی قوای محرکهٔ CT200h را به 134 اسب بخار قدرت و 207 نیوتن متر گشتاور میرساند. این نیرو توسط یک گیربکس CVT به چرخهای جلو انتقال پیدا میکند. لکسس CT تا پایان ماه نوامبر در اروپا حدود 7700 دستگاه فروش داشته است.
دیاس 4
سیتروئن برای اولین بار با معرفی مدل DS3 در سال 2009، زیربرند DS را تأسیس نمود. سپس یک سال بعد، این شرکت فرانسوی دومین عضو زیربرند DS را با نام DS4 معرفی کرد. این خودرو یک هاچبک کامپکت است که بر اساس پلتفرم PF2 گروه پژو-سیتروئن مشترک با سیتروئن C4 و پژو 308 ساخته شده است و تا سال 2015 توسط سیتروئن و با نام سیتروئن DS4 به بازار عرضه شد؛ اما پس از استقلال برند دیاس از سیتروئن و تبدیل شدن به برندی مستقل و مجزا، این ماشین با نام دیاس 4 به بازار آمد. همزمان با این تغییر نام، این هاچبک لوکس فرانسوی فیسلیفتی را هم تجربه کرد که طی آن دماغهٔ خودرو تغییر کرده و لوگوی سیتروئن از آن حذف شد. در سال 2016 نیز دیاس نسخهٔ جدیدی از این خودرو را با نام کراسبک معرفی کرد که یک کراس هاچبک بوده و با تجهیز به ریلهای روی سقف و پوششهای پلاستیکی بدنه، ظاهر آن به کراساوورها نزدیک شده است. دیاس 4 اما هماکنون با چهار پیشرانهٔ مختلف به بازار عرضه میگردد که شامل دو نمونهٔ بنزینی و دو نمونهٔ دیزلی میشود؛ اما در بین مدلهای این هاچبک فرانسوی نسخهٔ هیبریدی وجود ندارد و به همین دلیل ناچاراً نزدیکترین موتور از لحاظ قدرت به رقیب ژاپنی را برای آن انتخاب کردهایم. این موتور که پیشرانهٔ بنزینی پایهٔ دیاس 4 محسوب میشود، یک واحد 1.2 لیتری سه سیلندر توربو است که 130 اسب بخار قدرت و 230 نیوتن متر گشتاور دارد. این موتور صرفاً با یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی ارائه میشود. دیاس 4 تا پایان ماه نوامبر در اروپا نزدیک به 11 هزار دستگاه فروش داشته است.
مشخصات فنی
لکسس CT200h | دیاس 4 | |
پیشرانه | 1.8 لیتری 4 سیلندر | 1.2 لیتری 3 سیلندر |
تنفس | طبیعی+هیبریدی | توربوشارژ |
قدرت | 135 اسب بخار | 130 اسب بخار |
گشتاور | 207 نیوتن متر | 230 نیوتن متر |
گیربکس | CVT | 6 سرعته دستی |
محور محرک | جلو | جلو |
شتاب صفرتاصد | 10.3 ثانیه | 10.8 ثانیه |
حداکثر سرعت | 180 کیلومتر/ساعت | 200 کیلومتر/ساعت |
مصرف سوخت | 4.1 لیتر (ترکیبی) | 4.9 لیتر (ترکیبی) |
ظرفیت باک | 45 لیتر | 60 لیتر |
تولید آلایندگی | 94 گرم/کیلومتر | 115 گرم/کیلومتر |
وزن | 1450 کیلوگرم | 1295 کیلوگرم |
طول | 4.35 متر | 4.28 متر |
فاصلهٔ محوری | 2.60 متر | 2.61 متر |
حجم صندوق بار | 375 لیتر | 360 لیتر |
قیمت پایه | 23,495 پوند | 22,885 پوند |