شاسیبلندهای ژاپنی موجود در بازار ایران
پیشازاین از انواع خودروهای شاسیبلند و کراساوور گفتیم، از اینکه به چند دسته تقسیم میشوند و تفاوتهای این دو دسته با یکدیگر در چیست. در این مقاله به انواع شاسیبلندهای ژاپنی موجود در بازار ایران میپردازیم و در شمارههای بعدی به شاسیبلندهای اروپایی، کرهای و چینی خواهیم پرداخت. پیش از هر چیز باید اشاره کنیم در ایران تمایز میان شاسیبلند و...
پیشازاین از انواع خودروهای شاسیبلند و کراساوور گفتیم، از اینکه به چند دسته تقسیم میشوند و تفاوتهای این دو دسته با یکدیگر در چیست. در این مقاله به انواع شاسیبلندهای ژاپنی موجود در بازار ایران میپردازیم و در شمارههای بعدی به شاسیبلندهای اروپایی، کرهای و چینی خواهیم پرداخت. پیش از هر چیز باید اشاره کنیم در ایران تمایز میان شاسیبلند و کراساوور بسیار محو است و شماری از خودروهای معرفیشده، هم شاسیبلند تلقی میشوند و هم کراساوور.
یکهتازی تویوتا در میان شاسیبلندهای ژاپنی
برند باکیفیتی مثل تویوتا بیشترین تنوع مدل را در میان شاسیبلندهای ژاپنی داراست. شوربختانه تمامی مدلهای این برند از دسترس طبقۀ متوسط کشور بسیار دورند. ارزانترین مدل این برند C-HR است که حدود ۲۰۰ میلیون تومان قیمت دارد و گرانترین مدل آن تویوتا لندکروز فیسلیفت (facelift) است که با حدود ۹۰۰ میلیون تومان قیمت در صدر قرار میگیرد. مدلهایی چون پرادو و راو۴ هم در این میانه هستند. مدل افجی کروز هم در دسترس است؛ ولی تولید این خودرو چند صباحیست متوقف شده و در فهرست ما نمیتواند حضور داشته باشد.
تویوتا لندکروز، مشهورترین مدل تویوتا در ایران
پیش از واردشدن گسترده لندکروز، پرادو طلایهدار تویوتا به شمار میرفت.
تویوتا راو۴٫ (RAV4) علیرغم یدککشیدن نام تویوتا، از این مدل چندان استقبال نشد.
سریع و چابک. البته این خودرو را بیشتر در زمره کراساوورها دستهبندی میکنند تا شاسیبلند.
لکسوس
در عرف جهانی، معمولاً طیف محصولات خودروهای برند تویوتا در دسترس عموم مردم است و لکسوس را برای مشتریهای ثروتمندتر و در کشورهای توسعهیافتهتر عرضه میکنند. در ایران هر دوی این شاسیبلندهای ژاپنی طیف ثروتمند جامعه را هدف قرار دادند.
قیمت انواع لکسوس از حدود ۳۰۰ میلیون تومان برای مدل NX300H شروع شده و در مدل LX570 به اوج خودش میرسد؛ یعنی حدود یک میلیارد و سیصد میلیون تومان (انگشتشمار نمونههایی حدود دو میلیارد تومان بها دارند).
برادر لوکستر لندکروز
عدهای بر این عقیدهاند که این مدل لکسوس خودرویی بهشدت زنانه است.
نیسان
نیسان با مدل پاترول در ایران مطرح شد، خاصه زمانی که همراه تویوتا ۲f در جبهههای جنگ هشتساله حسابی خوش درخشید. بعد از جنگ هم تولید آن تا همین چند سال پیش ادامه داشت (گرچه نیسان ژاپن بسیار جلوتر رفته بود).
در میان شاسیبلندهای ژاپنی پاترول و لندکروز سرآمدند و مدام با یکدیگر قیاس میشوند. در ایران این نبرد همچنان در مدلهای پیشین ادامه دارد؛ ولی به علت نبود واردات این شاسیبلند فولسایز، نیسان با چند مدل کوچکتر در ایران مطرح است: نیسان جوک، قشقایی و ایکستریل.
قیمت نیسانهای واردشده در ایران از حدود ۱۲۰ میلیون تومان شروه شده و حدود ۲۵۰ میلیون تومان متوقف میشود.
جوک از آندسته خودروهاییست که موافق و مخالف زیاد دارند. درعمل، بسیاری بر ظاهر این خودرو ایراد میگیرند و آن را بسیار زشت قلمداد میکنند. بسیاری هم آن را کراساوور میدانند تا شاسیبلند.
ایکس-تریل در خیابانهای ایران چندان رویت نشد.
همانطور که از نام این خودرو پیداست، در نامگذاری این خودرو از ایل قشقایی ایران الهام گرفتهاند.
میتسوبیشی
از خودروهای برند میتسوبیشی تنها دو مدل در ایران وجود دارد: ASX و اوتلندر. در اینجا هم جای مدل پاجرو خالیست و بسیاری این دو را در رده خودروهای کراساوور دستهبندی میکنند. قیمت خودروهای میتسوبیشی هم بین ۱۷۰ تا ۲۵۰ میلیون تومان متغیر است.
مانند سایر خودروهای میتسوبیشی، زیبا و جسور.
خودرویی اکیداً شهری.
سوزوکی؛ پیش بهسوی فُسیلیت
به حول و قوۀ الهی میرود که ویتارا نیز به سرگذشت پژو ۴۰۵ و پراید دچار شود. دور نیست زمانی که ببینیم مجدداً با چراغها و جلوپنجرۀ این خودرو بازی شود و تحت نام جدیدی به بازار ایران عرضه شود. از نخستین عرضۀ نسل سوم ویتارا دوازده سال میگذرد و این خودرو همچنان در قامت خودروی صفر کیلومتر عرضه میشود. در میان شاسیبلندهای ژاپنی این فهرست، ویتارا قدیمیترین آنهاست و حدود ۱۴۰ میلیون تومان قیمتگذاری شده است.
ویتارا علیرغم سن زیاد، همچنان ظاهری زیبا دارد.