آلبوم عکس ماشینهای قدیمی در تهران
حتماً برای شما پیش آمده است که وقتی در شهر به گشتوگذار میپردازید، یکی از ماشینهای قدیمی را دیده باشید. یک فولکس قورباغهای کوچک یا فیاتی سبزرنگ که همهوهمه خاطرات شیرین گذشته را برای ما زنده میکنند. خاطرات خیابانهای خلوت آن زمان، سفر شمال دونفره و خارجازشهر رفتنهای آخر هفته. همه بچههای فامیل هر طور بود در یک ماشین مینشستند و تا...
حتماً برای شما پیش آمده است که وقتی در شهر به گشتوگذار میپردازید، یکی از ماشینهای قدیمی را دیده باشید. یک فولکس قورباغهای کوچک یا فیاتی سبزرنگ که همهوهمه خاطرات شیرین گذشته را برای ما زنده میکنند. خاطرات خیابانهای خلوت آن زمان، سفر شمال دونفره و خارجازشهر رفتنهای آخر هفته. همه بچههای فامیل هر طور بود در یک ماشین مینشستند و تا مقصد تخمه میشکستند و خندههایی از ته دل سر میدادند…
عکس ماشینهای قدیمی در دل تهران
گذشته را نمیشود بازگرداند، ولی میتوان خاطرات قدیمی را مرور کرد. در این مطلب همراه ماشینهای قدیمی سری میزنیم به گذشته نهچنداندور و شیرین و در کوچه پسکوچههای تهران خاطرات نوستالوژیک را پیدا میکنیم. با گزارش تصویری روزچین و عکسهای زیبا و رنگارنگ برنا قاسمی همراه باشید.
رنو ۵
رنو ۵ از مدلهای محبوب رنو است که در ایران هم دوستداران خاص خود را دارد. از مشخصات فنی این خودرو میتوان به گنجایش موتورهای این مدل (بین ۸۵۰ تا ۱۸۰۰ سیسی) اشاره کرد. تازمانیکه شرکت سایپا، رنو را مونتاژ میکرد، کیفیت رنو بسیار بالا بود.
اما از سال ۱۹۹۷ میلادی که شرکت پارسخودرو خط تولید رنو را راهاندازی کرد و آن را با نام «سپند» روانه بازار کرد، کیفیت رنو رو به افول نهاد و به همین خاطر است که بسیاری از خریداران ترجیح میدهند رنو دسته دوم بخرند تا از همان کیفیت قدیمی رنو بهره ببرند.
سامبار
این خودرو محصول کشور ژاپن است که دارای کیفیتی عالی و منحصربهفرد در دوران خود بود. شرکت ژاپنی سوبارو در سال ۱۹۶۱ خط تولید خودروی سامبار را راهاندازی کرد. جالب است بدانید که این خودرو در ایران با نام سوبارو شناخته میشود و علت آن هم استفاده کلیدسازهای سیار از سامبار است.
سیتروئن ژیان
سیتروئن ژیان که با نام «ژیان» در ایران شناخته میشود از آن دسته خودروهای کوچک دوستداشتنی است که بسیاری از جوانهای قدیم حداقل یکمرتبه سوار آن شدهاند. از ژیان اولینمرتبه در پاریس در سال ۱۹۴۸ رونمایی شد. علت مهم محبوبیت ژیان قیمت ارزان و مصرف کم بنزین است که البته هدف تولیدکنندگان آن هم همین بوده است.
شورلت ایمپالا
شورلت ایمپالا یکی از مدلهای سواری فولسایز کمپانی جنرال موتورز است که در سال ۱۹۵۸ از آن رونمایی شد. ایمپالا تا اواسط دهه ۸۰ میلادی در بین مدلهای فولسایز شورلت جزو محبوبترین و معروفترین مدلها بود. این خودرو بین آمریکاییها بسیار محبوب است و از آن بهعنوان ماشینی با پرستیژ یاد میکنند.
شورلت کی ۵ بلیزر
شورلت از آن دسته خودروهایی است که همیشه طرفداران خاص خود را دارد، بهخصوص مدل کی۵ بلیزر آن. شورلت کی۵ بلیزر محصول کشور آمریکاست که در سالهای ۱۹۶۹ تا ۱۹۹۴ تولید شده است. از مشخصات فنی آن میتوان به خودرو چهار چرخ محرک و توزیع نیروی پیشران اشاره کرد.
یک تصویر خوشآبورنگ دیگر از شورلت کی ۵ بلیزر که انصافاً از خوبهای ماشین های قدیمی تهران است.
شورلت وانت
شورلت وانت از آن دسته ماشینهای استخوان دار و محکم است که هنوز هم بازار خریدوفروش خود را دارد. شورلت وانت یکی از محصولات جنرال موتورز است. این شرکت تولیدکننده از سال ۱۹۱۱ به تولید خودرو مشغول است. این محصول بهحدی مورد اقبال عمومی قرار گرفته که هنوز هم سری جدید آن تولید میشود.
شورلت ون
شورلت ون با آن طراحی جالبش شاید ما را به یاد ماشینهای تشریفات امروزی بیندازد. این خودرو محصول کشور آمریکاست که در سالهای ۱۹۶۴ تا ۱۹۹۶ خط تولید آن فعال بوده است.
فورد ون سریE
تولید فورد ون سریE از سال ۱۹۶۱ آغاز شد و تابهحال چهار سری از آن تولید شده است. نسل چهارم که نسل فعلی این خودرو است اگر چه تغییرات زیادی روی آن صورت گرفته اما بازهم محصولی قدیمی به حساب میآید، تاجاییکه شرکت سازنده این خودرو تصمیم گرفت خط تولید سریE را متوقف کند و صرفاً تولید نسخههای شاسی وانت آن را ادامه دهد.
فولکس واگن بیتل
فولکس واگن بیتل که در ایران به «فولکس قورباغهای» مشهور شده از معروفترین مدلهای فولکس واگن است. جالب است بدانید در برخی ترجمهها از آن با نام «فولکس سوسکی» یا «فولکس کفشدوزکی» یاد شده است. این خودرو نخستین بار در سال ۱۹۳۸ تولید شد که تا سال ۲۰۰۳ تولید آن ادامه داشته است.
فولکس واگن تیپ ۲
فولکس واگن تیپ ۲ ساخت کشور آلمان است که معروف به فولکس کومبی است. خط تولید آن از سال ۱۹۵۰ تا سال ۱۹۷۹ به فعالیت خود ادامه داده است. البته بعد از این، سالها خط تولیدش در برزیل فعال بود تا اینکه بهصورت کامل متوقف شد.
فولکس واگن تیپ ۳
فولکس واگن تیپ ۳ از خانواده فولکس است که به دلیل ظاهری جالب علاقهمندان خود را دارد. این خودرو ساخت آلمان است و در سالهای ۱۹۷۹ تا ۱۹۹۲ در کشور آلمان و آفریقای جنوبی ساخته شده است.
فیات ۱۳۱
فیات ۱۳۱ تولید آن از سال ۱۹۷۴ آغاز شد و تا سال ۱۹۸۴ ادامه داشت. این خودرو توسط شرکت ایتالیایی فیات در تورین، بارسلون، بوگوتا و کازابلانکا تولید شده است.
مرسدس بنز E230
مرسدس بنز E230 که در ایران به «بنز دانشجویی» معروف بوده، نزدیک به چهل سال است که از تولید آن میگذرد. این مدل، مدلی محبوب از سری بنز در ایران و جهان است. تولید آن از ژانویه ۱۹۷۶ آغاز شد که در همان ابتدای کار با اقبال عمومی خوبی روبرو شد و هنوز هم طرفداران خاص خود را دارد.
مرسدس بنز SL450
این خودرو شیک و جوانپسند محصول کشور آلمان است. تولید آن در سالهای دهه ۸۰ در این کشور صورت میگرفت که در همان دوران بسیار موردپسند واقع شد، بهخصوص جوانان که طرفداران اصلی آن بودند.
مینی
مینی اولین خودرویی است که بهعنوان یک نماد بریتانیایی در دهه ۶۰ شناخته میشد. این خودرو توسط شرکت بریتیش موتور و شرکتهای بعد از آن از سال ۱۹۵۹ تا سال ۲۰۰۰ تولید شد. ظاهر این خودرو از نظر طراحی تاحدودی شبیه فولکس قورباغهای است.
اتوبوس مدرسه آمریکایی
کمتر کسی هست که این اتوبوس نارنجی رنگ را ندیده باشد. این نوع اتوبوس که معروف به اتوبوس مدرسه آمریکایی است، تولید آن از سال ۱۹۱۱ آغاز شده و تاکنون ادامه دارد. حتی از این خودرو به «اتوبوس جادویی» هم یاد میکنند و انیمیشنی هم دراینباره ساخته شده است.
پیکان
پیکان خودرویی است که نیاز به معرفی چندانی ندارد و همگی بهخوبی آن را میشناسیم. تولید پیکان بهعنوان اولین خودرو ایرانی از سال ۱۳۴۶ آغاز شد و با تولید پیکان اتوماتیک در سال ۱۳۴۹ ادامه یافت. شش مدل پیکان در سالهای ۱۳۵۰ و ۱۳۵۱ تولید میشد که عبارتند از دولوکس، وانت، کار، جوانان، تاکسی و اتوماتیک. تولید این خودرو در سال ۱۳۸۳ متوقف شد.
خاطرات ما با پیکان تمامی ندارد. هر خانواده ایرانی میتواند داستانهای نوستالژیک گوناگونی از این یکی از ماشین های قدیمی را بازگو کند. البته این پیکان با رنگ قرمز براقش حسابی جذاب است و دیدنی!
وانت پیکان
وانت پیکان، خودروی ساخت شرکت ایران خودرو است. بعد از اینکه شرکت ایران خودرو اقدام به تولید پیکان کرد، تقاضای بسیاری برای تولید خودرویی شد که ظرفیت بیشتری داشته باشد. دلیل آن هم گسترش جمعیت شهری و افزایش تقاضای جامعه کشاورزی و دامپروری بود که شرکت ایران خودرو را ترغیب به ساخت وانت پیکان کرد. از آن موقع بود که خودروسازهای وطنی متخصص ساخت وانت شدند!?
ب ام و ۳۲۰
ب ام و ۳۲۰ خودرویی جذاب و جوانپسند است. این محصول ساخت کشور آلمان است که دارای بدنهای قوی و محکم است و از نظر ساختار فنی هیچگونه کموکاستی ندارد. تولید این خودرو از سال ۱۹۷۵ در آلمان آغاز شد و حالا در آلبوم ماشینهای قدیمی جای گرفته است.
بیوک اسکای لارک
بیوک از دیرباز تاکنون طرفداران خاص خود را دارد، بهخصوص این مدل یعنی بیوک اسکای لارک. این خودرو ساخت کشور آمریکاست که بین سالهای ۱۹۷۶ تا ۱۹۸۷ تولید شده است و توسط شرکت پارس خودرو به بازار عرضه میشد. شرکت بیوک در سال ۱۹۶۱ اقدام به تولید بیوک اسکای لارک نمود که بسیار مورد توجه عموم قرار گرفت.
بیوک سنچوری
بیوک سنچوری که در ایران به نام بیوک ریگال شناخته میشود در سال ۱۹۷۳ خط تولید آن آغاز شد. این محصول بهقدری با استقبال روبرو شد که شرکت سازنده آن اقدام به تولید بیوک ریگال کوپه کرد. این یکی از خودروهای قدیمی حسابی سرحال است و با رنگ آبی زیبایش چشمنوازی میکند.
پژو ۵۰۴
پژو ۵۰۴ خودرویی از خانواده پژو و یکی از ماشینهای قدیمی این فهرست است. علت محبوبیت آن مصرف پایین بنزین و فضای داخلی نسبتاً بزرگیش بود. همین امر خانوادههای با جمعیت متوسط را علاقهمند به خرید این خودرو میکرد. پژو ۵۰۴ در کشورهای بسیاری از جمله فرانسه، چین، شیلی، آرژانتین، نیجریه، کنیا، نیوزلند، ملبورن و استرالیا مونتاژ شده است.
تویوتا کرونا مدل ۱۹۷۳
تویوتا یک شرکت خودروسازی ژاپنی و چند ملیتی است. دفتر مرکزی این شرکت در شهر تویوتا آیچی قرار دارد. اولین خط تولید خودرو تویوتا در سال ۱۹۷۳ راهاندازی شد. سهام بورس این شرکت در بازار بورس نیویورک، لندن و توکیو معامله میشود.
تویوتا هایس
یکی از ماشینهای قدیمی شهر از کشور چشم بادامیها است. تویوتا هایس، خودرو تولیدی شرکت ژاپن است که از خانواده تویوتاست. این خودرو به دلیل فضای داخلی زیادی که دارد همیشه طرفداران خود را داشته و هنوز هم در ایران پر طرفدار است.
جیپ آهو
جیپ واگنیر بهعنوان اولین خودرو شاسیبلند لوکس در جهان شناخته میشود. جیپ واگنیر در ایران به جیپ آهو معروف است. طی سالهای ۱۹۶۳ تا ۱۹۹۱ تعداد زیادی از این خودرو ساخته و فروخته شد. به دلیل اینکه در دهه شصت طراحی خودروهای شاسیبلند به صورت ۴در۴ بود و ظاهری خشن داشتند، جیپ واگنیر با نمایی متفاوت پیشتاز خودروهای شاسیبلند خانوادگی بود.
جیپ ویلیز
جیپ ویلیز محصول کشور آمریکاست که در ایران به جیپ ارتشی معروف است. ایده اصلی ساخت جیپ از زمان جنگ جهانی اول به وجود آمد و دلیل آن شرایط خاصی بود که در جنگ رخ میداد. در آن زمان سربازان و فرماندهان در گلولای گیر میکردند و حرکت برای آنها دشوار میشد؛ در نتیجه به خودرویی نیاز بود که بتواند بدون هیچ محدودیتی از این موانع عبور کند. جیپ ویلز از تولیدات اولیه شرکت جیپ در سال ۱۹۴۰ است.
امیدواریم از تماشای آلبوم عکس ماشینهای قدیمی تهران لذت برده باشید. از خاطرات خود با این ماشینهای قدیمی برایمان بنویسید…
منبع عکسها: برنا قاسمی، ایسنا