نگاهى به روز و روزگار رضا رشیدپور در «هفت» پرحاشیه امسال/ کشتى گرفتن با غول
انرژى و اشتیاق رشیدپور در گرم نگه داشتن فضاى برنامه هفت نقش مؤثرى دارد و براى برنامهاى که در یک شبکه پربینده پخش مىشود و مخاطبانى گسترده و غیرانتخابى از طیفهاى مختلف فرهنگى و اجتماعى دارد، این یک امتیاز بزرگ است.
آرامه اعتمادی: در روزهاى برگزارى جشنواره فیلم فجر، صندلى اجراى برنامه هفت به داغترین صندلى دنیا تبدیل مىشود. حتى براى مجریان معمول برنامه هفت هم سخت است که فشار این ده شب را تحمل کنند، چه برسد به رضا رشیدپور که تجربه اجراى یک برنامه سینمایى تخصصى در سطح هفت را در کارنامه پروپیمانش ندارد و خودش اولین مهمان هفت امسال است.
این پرسش به طور سنتى هر سال در هفتههاى نزدیک به برگزارى جشنواره فیلم فجر مطرح مىشود که چه کسى روى صندلى داغ اجراى هفت بنشیند و هر شب میداندار سینماى پرحاشیه و حساس این سرزمین باشد؟ در دوره هاى پیش هفت به طور طبیعى در طول سال برقرار بود و به عنوان یک برنامه روتین و تثبیت شده، بدیهى بود که مجرى همیشگىاش مسئول اجراى برنامههاى هرشبى ویژه جشنواره باشد، اما امسال در ماههاى منتهى به جشنواره، هفت متوقف بود و به همین دلیل انتخاب یک مجرى ویژه براى پخش ویژه هفت در شبهاى جشنواره، چالشى دشوارتر از همیشه به نظر مىرسید. با حساسیتى که مدیران ارشد صداوسیما روى آنتن شبکه سه دارند، نامهاى زیادى که به عنوان گزینههاى مناسب براى اجراى هفت ویژه جشنواره مطرح شدند یکى یکى کنار رفتند و حتى مهران مدیرى هم روى این صندلى داغ ننشست تا قرعه به نام رضا رشیدپور بیفتد که وظیفه بیدار کردن این غول از خواب سنگین زمستانى را بر عهده بگیرد و ضمناً در طول ده شب آماده کشتى گرفتن با غول باشد!
روى کاغذ رشیدپور گزینه مناسبى براى اجراى تخصصىترین برنامه سینمایى تلویزیون ایران آن هم در حساسترین شبهاى سال سینما نیست، اما عملکرد او در این چند شب قابل دفاع بوده است. رشیدپور از همان ابتدا تکلیفش را با مخاطبان معمول هفت روشن کرد و بدون تعارف گفت که برنامه هفت با اجراى او قرار نیست همان برنامه تخصصى و تحلیلى سابق باشد. هنر رشیدپور و تخصص اصلىاش در گفتگو با چهرههاست و در هفت هم او با انتخاب رویکردى معقول وارد محدودهاى شد که در کنترل و مدیریتش مهارت و تجربه دارد: گفتگو با سینماگران و چهرههاى سینمایى. در بخش نقد فیلم که جانمایه و اساس هفت کلاسیک را شکل مىدهد رشیدپور گوى و میدان را به دو منتقد باتجربه سپرده و خودش برخلاف مجریان قبلى هفت که تخصص و دیدگاه کارشناسى داشتند از ورود به مباحث نظرى سینما خوددارى مىکند، ولى عادت مخاطب به اینکه با هفت در جایگاه برنامهاى تحلیلى و تخصصى مواجه شود از سویى، و منحصر ماندن به فقط دو منتقد از سوى دیگر باعث شده هفت رشیدپور به ضعف تئوریک و بىکلاسى متهم شود و آن را دون شأن سینما تلقى کنند. در حالى که این ضعف به منتقدان برنامه بر مىگردد، وگرنه رشیدپور کار را به کاردان سپرده و به او نقدى وارد نیست.
انرژى و اشتیاق رشیدپور در گرم نگه داشتن فضاى برنامه هفت نقش مؤثرى دارد و براى برنامهاى که در یک شبکه پربینده پخش مىشود و مخاطبانى گسترده و غیرانتخابى از طیفهاى مختلف فرهنگى و اجتماعى دارد، این یک امتیاز بزرگ است. ضمن اینکه رشیدپور با تمام هوش و توانش سعى مىکند برنامه هفت رنگ و بوى سیاسى نگیرد و بحثها به سمت ارزشگذارىهاى حزبى و فرمایشى منحرف نشوند. یادمان نرفته که در دورههاى قبلى جشنواره فجر، همین جهتگیرىهاى افراطى و مباحث غیرسینمایى چگونه کار دست بعضى فیلمها مىداد و حتى به سانسور و منع اکران منجر مىشد. هفت رشیدپور هرچه باشد سالم و سینمایى است و ارتباطى صادقانه و شفاف با مخاطب را پى مىگیرد. کسانى که به یک اشتباه اطلاعاتى یا یک گاف ساده سینمایى گیر مىدهند و هفت امسال را به خاطر غیرتخصصى بودن زیر سؤال مىبرند فراموش نکنند که در دورههاى گذشته و با حضور مجریان تثبیت شده نیز آمار گافهاى روى آنتن چندان پایین نبود. لااقل هفت امسال با حضور رشیدپور جذابیت و گرما دارد و براى مردم عادى هم تماشایش جالب است. احتمال اینکه کسى با تماشاى این هفت به سینما علاقمند شود و در ردیف مخاطبان سینمارو و پیگیر قرار بگیرد خیلى بیشتر از هفت جیرانى یا گبرلو یا افخمى است.
رشیدپور یک شومن و مجرى باتجربه و شیرین سخن با اطلاعات عمومى بالا و دایره واژگان گسترده است که باید در این شبها میزبان مهمترین برنامه سینمایى تلویزیون باشد. سبک اجراى او براى مخاطبان تلویزیون آشناست و وزن و محبوبیت لازم را براى نشستن روى این صندلى دارد. مطمئن باشید هیچ گزینه دیگرى نمىتوانست برنامه هفت را بهتر از این برگزار کند. با هر انتخاب دیگرى، حاشیهها و اشکالهاى برنامه بیشتر مىشد و منافعش براى سینما کمتر. کوبیدن این برنامه و گیر دادن به سبک اجراى رشیدپور و زیر سؤال بردن تمام ویژگىهاى مثبت به بهانه فقدان تخصص، فقط یک معنا مىتواند داشته باشد: خاموش کردن دوباره چراغهاى مهمترین برنامه سینمایى تلویزیون...
5858