یکی از کلیشهایترین جملاتی که معمولاً از بزرگترها میشنویم، میتواند برای خودروها نیز صدق کند:
قدیمها همه چیز بهتر بود.
باید قبول کرد که حس نوستالژیک چندان منطقی به نظر نمیرسد؛ اما جذابیت خاصی دارد. خودروهای قدیمی و کلاسیک با فاکتور گرفتن از طراحی و ظاهر، در بخش قابل اعتماد بودن، ایمنی، پیشرانه و قوای فنی و البته مشکلات تعمیر و نگهداری در برابر خودروهای مدرن و جدیدتر اصلاً قابل مقایسه نیستند.
خودروهای کلاسیک با بهینهسازی مدرن
لندرور Defender Works V8 پورشه 911 سینگر دوج چارجر برادران رینگ AMC Javelin برداران رینگاما از سوی دیگر، افراد زیادی هستند که طراحی و خاص بودن خودروهای کلاسیک را فدای ظاهر آیندهنگرانه و ماشینی خودروهای مدرن نمیکنند. با این تفاسیر باید بین دو گزینهی خودروی قدیمی زیبا، اصیل، خطرناک، پرخرج و خودروی مدرن بیروح، راحت و بیدردسر انتخاب سختی داشت. به لطف طرفداران بیشمار خودروهای کلاسیک و منطق تیمهای مهندسی شرکتهای خودروسازی، مدتی است که بازسازی و بازتولید این خودروها با پیشرانه و قوای محرکهی مدرن شایع شده است.
بسیاری از شرکتها، بهطور رسمی مدلهای کلاسیک و پرطرفدار را به فناوریهای جدید در سیستم انتقال قدرت، تعلیق و شاسی مجهز میکنند تا بدون تغییرات ظاهری یا همراه تغییرات اندک در طراحی بدنه و کابین، با قیمت نسبتاً بالا به فروش رسانند. یکی از بهترین نمونهها، شرکت ایتالیایی آرس دیزاین (Ares Design) است. این شرکت با درک تقاضای مدلهای کلاسیک با فناوریهای مدرن، قصد دارد در آینده چند مدل کلاسیک معروف را به سبک خاص خود احیا کند. تیم مهندسی آرس دیزاین از مرسدس G کلاس تا سوپراسپرت پنترا (Pantera) را در برنامهی بهینه و بازسازی قرار داده است.
در ادامه جذابترین خودروهای کلاسیک که با مهندسی مدرن بازتولید شدهاند، معرفی میکنیم.
لندرور Defender Works V8
این شاسیبلند تولید محدود از معدودترین نمونههایی است که شرکت اصلی سازندهی آن، به بازتولید و بهینهسازی آن پرداخته است. آخرین نسخه از مدل دیفندر لندرور که با پیشرانهی ۸ سیلندر V شکل کارخانهای همراه بود، حدود ۲۰ سال پیش عرضه شد. این نسخهی ویژه به پیشرانهی V8 تنفس طبیعی جگوار با قدرت ۴۰۰ اسب بخار و جعبهدندهی مدرن ۸ سرعتهی خودکار همراه شده است. دیفندر Works V8 برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت، به ۵.۶ ثانیه نیاز دارد و به دلیل طرح خاص بدنه، حداکثر سرعت آن به ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت بر ساعت محدود شده است. مورد مهم این شاسیبلند افسانهای، سیستم تعلیق جدید و مدرن در کنار طراحی دوستداشتنی و کلاسیک دیفندر همیشگی است. شرکتهای خصوصی بسیاری به بهینهسازی و بازسازی لندرور دیفندر میپردازند؛ بهعنوان مثال کارهای JE Engineering، Zulu یا Twisted Automotive در برابر دیفندر Works 8 با قیمت حدود ۲۰۵ هزار دلار، شاید انتخابهای معقولتری به نظر برسند.
رنجرور کلاسیک کانگلتون سرویس
شاید عجیب باشد که کارگاهی کوچک در ایالت ورمانت آمریکا، به بازسازی رنجرور کلاسیک بپردازد. برخلاف بیشتر کارگاههای تیونینگ آمریکا، محصولات تیم مهندسی کانگلتون سرویس (Congleton Service)، با ضمانت کارایی ۵۰ ساله عرضه میشوند. بهینهسازیهای سفارشی بخش مهمی از خدمات این شرکت را شامل میشوند؛ ولی بخش عمدهی کار تیم مهندسی کانگلتون در رفع ایرادات این مدل کلاسیک و آماده کردن آن برای عمر حداقل ۵۰ ساله صرف میشود. البته همانطور که انتظار میرود، خدمات ارزشمند کینگلتون و عرضهی یک مدل رنجرور کلاسیک کاملاً بهینهشده ارزان نیست و حدود ۱۸۵ هزار دلار قیمت میخورد.
دفاینت؛ رینگ برادرز
شرکت تیونینگ رینگ برادرز (Ring Brothers) با مدیریت جیم و مایک، از تیونرهای معروف آمریکا است که محصولات خاص و زیبا تولید میکند. از مدلهای خواستنی این دو برادر، میتوان به Ardnin (مدل بهینهشدهی پنترا دی توماسو)، رکویل (مدل بهینهشدهی شورولت شِوِل ۱۹۶۶)، جی-کود (مدل بهینهشدهی شورولت کامارو ۱۹۶۹)، دفکتور (مدل بهینهشدهی دوج چارجر ۱۹۶۹) و دفاینت (مدل بهینهشدهی AMC Javelin) اشاره کرد. آخرین محصول آنها؛ از پیشرانهی هشت سیلندر V شکل ۶.۲ لیتری هلکت استفاده میکند که تمام قدرت ۱۰۸۰ اسب بخار آن، توسط جعبهدندهی خودکار برند بولر (Bowler) به چرخهای عقب منتقل میشود. جلوبندی سفارشی که پیش از این در کامارو استفاده شده است به همراه فرمان مدرن، میلههای تعادلی و سیستم تعلیق سفارشی برند RideTech، بخش جلویی AMX را تکمیل میکنند. برادران رینگ به استفاده از مهندسی مدرن و حفظ ظاهر کلاسیک به همراه تغییرات اندک شخصی در محصولات خود شهرت دارند. خودروهای این دو برادر بارها در نمایشگاه تیونینگ SEMA مورد توجه قرار گرفتهاند.
پورشه 911 سینگر
یکی از شناختهشدهترین شرکتهای فعال در این حوزه، تیونر سینگر (Singer Vehicle Design) و پورشههای 911 خاص آن است. تیم مهندسی سینگر فقط به یک مدل از پورشه 911 ساخت سال ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۴ (کد 964) نیاز دارد تا این کوپهی اسپرت زیبا را با مهندسی مدرن و تزئینات سفارشی، تحویل مشتری دهد. استحکام شاسی، پنلهای بدنهی مقاوم، فنربندی و سیستم تعلیق مدرن، بهینهسازی پیشرانه توسط شرکت با سابقهی ED Pink Racing فقط بخشی از خدمات این تیم خوشذوق را تشکیل میدهد. تیم مهندسی سینگر حتی با تیم ویلیامز نیز در بهینهسازی و بازتولید پورشههای 911 زیبا همکاری کرده است. البته قیمت هر مدل سینگر نهایت ندارد و برای بهینهسازی ابتدایی، باید چند صد هزار دلار پرداخت کرد. محصولات سینگر بارها ستایش کارشناسان رسانههای معتبر خودرویی جهان را به دنبال داشته است.
ایگل اسپایدر GT
ایگل اسپایدر جیتی (Eagle Spyder) را چند سال پیش در کنار جرمی کلارکسون و برنامهی تاپ گیر (Top Gear) قدیمی دیدیم. ایگل مدل بازسازی شدهی جگوار E تایپ بینظیر است که برای درک اهمیت این مدل، باید شور و شعف کلارکسون هنگام رانندگی با آن را تماشا کرد. ایگل با حفظ بدنهی خوشتراش E تایپ، پیشرانهی ۴.۷ لیتری، شاسی ارتقاء دادهشده، سیستم ترمز و رادیاتور مدرن، سیستم هیدرولیک فرمان و تجهیزات صوتی و تصویری را به طرفداران خودروهای کلاسیک پیشکش میکند. ایگل در دو نسخهی Spyder GT و Low Drag GT عرضه میشود.
برونکو ICON
شرکت Icon واقع در لسآنجلس، با بهینهسازی تویوتا FJ مطرح شد. این شرکت خاص سپس با عرضهی چند مدل متفاوت مانند Icon BR، Icon TR و Delerict به شهرت جهانی رسید. مدل بهینهشدهی فورد برونکو که با کد Icon BR عرضه میشود، با استفاده از پیشرانهی ۵ لیتری فورد موستانگ با قدرت بیش از ۴۰۰ اسب بخار، یکی از هیجانانگیزترین پروژههای این تیم آمریکایی است.
آلفاهولیکس GTA-R 290
جمعی از طرفداران سرسخت آلفارومئو با تأسیس شرکت آلفاهولیکس (Alfaholics) در بریستول انگلستان، یکی از مدلهای دوستداشتنی برند ایتالیایی آلفارومئو را به کمال رساندهاند. GTA-R 290 که مدل بهینهشدهی آلفارومئو GTA است، با بهرهگیری از سیستم تعلیق مدرن و پیشرانهی ارتقاء دادهشده، کوپهی اسپرت کلاسیک ایتالیایی را با کوچکترین تغییرات در بدنه، بهعنوان هیولای خوشصدا معرفی میکند. پیشرانهی ۲.۳ لیتری با قدرت ۲۴۰ اسب بخار در دور موتور ۷۰۰۰، در کنار گیربکس ۵ سرعته، لبخند هر رانندهای را به همراه خواهد داشت.
مرسدسبنز W111 مکاترونیک
اگر اهل برند آلمانی مرسدسبنز، بهخصوص مدلهای قدیمی و کلاسیک آن باشید، مدل W111 با پیشرانهی AMG مدرن محصول شرکت آلمانی مکاترونیک (Mechatronik) توجه شما را جلب خواهد کرد. علاوه بر پیشرانهی ۸ سیلندر V شکل ۵.۵ لیتری، سیستم تعلیق و تجهیزات ایمنی مدرن این مدل دوستداشتنی را جذابتر از همیشه کرده است.علاوه بر پیشرانهی پرقدرت جدید، سیستم ترمز ABS سفارشی و جدید، شاسی مدرن و موارد ایمنی و راحتی مانند کمربند ایمنی سه اتصالی در بنز W111 کار گذاشته شده است. اگر فقط به ظاهر W111 نگاه کنیم، اصلا نمیتوانیم به وجود پیشرانهی V8 آن پی ببریم که هدف بازسازی این خودروها نیز دقیقا همین است؛ حفظ ظاهر و حس کلاسیک به همراه عملکرد مدرن و پیشرفته. البته حتی اگر مشتری با تغییرات انجامشده مخالف و خواستار تمام قطعات اصلی کارخانهای باشد، تیم مهندسی مکاترونیک این کار را انجام خواهد داد. هدف تیم مهندسی مکاترونیک، حفظ اصالت طراحی مرسدس و اضافه کردن عملکرد فنی غیر منتظره بوده است.
لوتوس اِلان Spydercars
شرکت انگلیسی اسپایدرکارز، متخصص بهینهسازی و مدرنیزه کردن مدلهای قدیمی و کلاسیک لوتوس است. لوتوس در گذشته همیشه به خرابیهای مداوم و غیر قابل اطمینان بودن مشهور بود. تیم مهندسی اسپایدرکارز با رفع معایب مدل الان (Elan) و اضافه کردن تجهیزات سفارشی، این خودروی ۵۶ ساله را در کنار مدلهای اسپرت مدرن قرار میدهد.
فرانتلاین MG
سابقهی ۲۵ ساله در بهینهسازی و بازسازی مدلهای مختلف MG کار سخت تیم مهندسی فرانتلاین (Frontline) بوده است. از بازسازی مدلهای مختلف MGC تا Midget و حتی MGB با پیشرانهی ۲۹۰ اسب بخاری و توانایی رسیدن به سرعت ۲۶۰ کیلومتر بر ساعت، در برنامهی این تیم موفق قرار دارد. البته این عملکرد فنی خارقالعادهی مدلهای کلاسیک MG و زمان زیر ۴ ثانیه در تست سرعت صفر تا ۱۰۰ کیلومتر، بالای ۱۰۰ هزار دلار خرج دارد.