خودرو به سبک دوره ناصرالدین شاه قاجار!
همواره یکی از دغدغه های مردم به ویژه با توجه به شمار روز افزون تلفات رانندگی، عدم ایمنی و استاندارد سازی خودروها بوده است.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از مرصاد، افزایش کیفیت خودرو یکی از مطالبات مردم بوده اما برخی گمانه زمانی ها حاکی از این است که خودروسازان ممکن است از زیر بار این استاندارد سازی شانه خالی کنند.
بیژن زنگنه، وزیر نفت در لزوم اهمیت استاندارد سازی گفته است: به میزانی که بر شمار خودروها اضافه می شود مصرف خودرو نیز اضافه شده یعنی هیچ فرقی بین خودروهای تولیدی از زمان ناصر الدین شاه تا الان با خودروهای جدید از نظر متوسط مصرف وجود ندارد.
وزیر صنعت نیز دراین باره گفته است: یک انتظار عمومی در این باره شکل گرفته زیرا با وجود حمایت های دولت های مختلف در جایگاه خوبی از نظر خودروسازی قرار نگرفته ایم.
رئیس انجمن خودروسازان: 800 هزار خودرو امکان تولید از زمستان سال بعد را ندارد
موضوع افزایش کیفیت و استاندارد خودرو چند ماهی داغ شده است. این موضوع به 85 استانداردی برمی گردد که بعد از تصمیم گیری سازمان های مربوطه، صنعت خودرو ملزم به استانداردسازی شده و از دی ماه به تدریج اجرایی شده است؛ البته در همان روزها دبیر انجمن خودروسازان نامه ای به وزیرصنعت نوشت که افزایش این استانداردها غیر منطقی است.
بااین حال از اوایل دی کار افزایش استانداردها آغاز شد و از سوی سازمان ملی استاندارد گفته شد تولید 25 خودرو باید متوقف شود اما خبرها از مخالفت جدی با این مصوبه حکایت دارد. با این حال یک ماه بعد رئیس انجمن خودروسازان گفت: 800 هزار خودرو امکان تولید از زمستان سال بعد را ندارد.
مدیرعامل ایران خودرو نیز در همایش صنعت خودرو خطاب به مسئولان گفت: خودروهای بنز و هیوندا این استانداردها را پاس نمی کنند.
اگر خودروها ایمن تر بود شاید شمار کشته های تصادفات کاهش می یافت
به گفته مدیر کل استاندارد، 85 استانداردی که می بایست اجرایی شود در شورای عالی استاندارد و شورای سیاست گذاری خودرو نیز تصویب شد، در حال حاضر خودروسازان آمادگی لازم را دارند به دست می آورند، مردم گلایه مندهستند زیرا اگر خودروها ایمن تر بود شاید شمار کشته ها و زخمی ها کمتر می شد.
یک طرح شکست خورده
کلانتری، رئیس محیط زیست در این باره گفت: تیر ماه امسال، دولت تصویب کرد در قالب خرید هر خودرو داخلی یک خودرو فرسوده را از رده خارج کند اما بعد از یک ماه این مصوبه را لغو کرد و گفت با این اقدام صنعت خودرو ورشکسته می شود، با این سیاست های اجرایی، میزان آلودگی هوا یک درصد هم کاهش نمی یابد.
کم کاری و غفلت دستگاه های نظارتی
رازیان، از اعضای کمیسیون صنایع مجلس گفت: در این میان دستگاه های نظارتی مثل مجلس و سازمان استاندارد سعی نکردند حقوق قانونی مردم را به درستی مطالعه و اعلام کنند.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی مرصاد، تاکنون هر بار قرارشده استانداردهای خودرو بیشتر شود خودروسازان آن را به تعویق انداختند با این حال باید دید آیا باز هم این روند گذشته ادامه خواهد یافت یا مردم بالاخره طعم خودروهای با کیفیت را خواهند چشید.
انتهای پیام/