بر اساس یک گزارش جدید مشخص شده است که رفاه افراد در محیط کار از همیشه کمتر است. با توجه به اینکه همۀ ما نزدیک به 40 ساعت در هفته را در محیط کار میگذرانیم، عجیب هم نیست که استرس و اضطراب کار را با خود به خانه بیاوریم.
به گزارش آلامتو به نقل از ninemsn ؛ خبر خوب این است که داشتن یک تعادل میان کار و زندگی چندان هم هدف دور از دسترسی نیست. در اینجا چندین تکنیک را به شما معرفی میکنیم تا تاثیر استرس بروی زندگی روزانۀ خود را کاهش دهید و بتوانید در محیط خانه و همچنین محیط کار بهترین روحیه را داشته باشید.
یک صبح پربار
ساندی اوینگ، یک متخصص و مشاور شغلی، باور دارد که رمز یک روز کاری پر بازده این است که از صبح زود کار خود را شروع کنید و آن را زود نیز به پایان برسانید. او میگوید “در صبح اتفاقها و افراد کمتر حواس شما را پرت میکنند. به اضافۀ اینکه حواس شما نیز جمعتر است.”
شما حتی میتوانید صبح خود را با سر زدن به باشگاه شروع کنید. “این باعث میشود که در طول روز احساس بهتری داشته بشاید و ذهن شما برای یک صبح کاری خوب خالیتر باشد. این همچنین باعث میشود که عصر شما خالی بماند و بتواند به کارهای مورد علاقۀ خود بپردازید.”
نهار
از دفتر خود خارج شوید، یک قدم بزنید و حتی به باشگاه بروید. حواستان باشد در دام این جمله که “وقت کافی ندارم” نیافتید.
تحقیقاتی که توسط شرکت ING Direct در سال 2013 انجام شد، نشان داد که تعداد بیشتری از افراد برای نهار یک وعدۀ غذایی کامل ندارند و سر میز خود چیزی میخورند. اینکار به عوض اینکه باعث بازدهی بالاتر شود، باعث توانایی کمتر شما در تصمیمگیری میشود.
اوینگ همچنین پیشنهاد میکند برای داشتن یک عصر پربار یک غذای سالم برای نهار داشته باشید. “از مصرف شکر اضافی خودداری کنید و سعی کنید ترکیبی از پروتئین و کربوهیدرات را به بدن خود برسانید تا سطح انرژی بالاتری داشته باشید.”
مقاله مرتبط: استرس شغلی مدیران و راه مقابله با آننفس بکشید.
یک ذهن ساکن، یک ذهن بدون استرس است. اوینگ باور دارد اینکه آگاهانه در هر ساعت برای چند لحظه بروی تنفس خود تمرکز کنید باعث توانایی بیشتر شما در کنترل استرس میشود “شما میتوانید در هر شرایطی، حتی در حین یک جلسه، چند ثانیه نفس عمیق کشیده و به این ترتیب احساس بهتری داشته باشید.”
لیستهایی درست کنید.
قبل از ترک محیط کار، یک لیست از کارهایی درست کنید که باید برای فردا انجام دهید. این به شما کمک میکند ذهن خود را از مسائل کار خالی کنید و بروی زندگی شخصی خود در خانه تمرکز کنید. اما در مورد اهداف خود واقعگرا باشید.
اوینگ در این مورد میگوید “در هنگام درست کردن لیست، هیچوقت انتظار غیر معقول از خود نداشته باشید. امکان افتادن هر اتفاقی هست، مثلا ممکن است یک جلسه کنسل شود یا اینکه افراد دیرکرد داشته باشند.”
با آرامش به سوی خانه بروید.
از زمانی که به خانه میروید برای آرام شدن خود استفاده کنید. اوینگ میگوید “تحت هر شرایطی، از تماسهای مربوط به کار دوری کنید. این زمانی است که باید از فکر کار خارج شوید و برای زمان شخصی خود آماده گردید. یک کتاب بخوانید یا هدفون گذاشته و در موسیقی غرق شوید – هر کاری که لازم است برای آرام کردن ذهن خود انجام دهید.”
مشکلات خود را جلوی در رها کنید.
از تصویرسازی در ذهن استفاده کرده و به این ترتیب نگذارید نگرانیهای محیط کار تا خانه با شما بیایند.
اوینگ دراینباره میگوید “لحظهای که به خانه رسیدید را تبدیل به لحظۀ فراموش شدن کارهای خود بکنید. بایستید، یک نفس عمیق بکشید، لبخندی بزنید و تصور کنید که تمام مشکلات روز خود را درون یک جعبه میگذارید و آنها را جلوی در رها میکنید.
مقاله مرتبط: نشانه های استرس شغلی شدیدخاموش شوید.
بر اساس یک تحقیق در سال 2012 که توسط شرکت Good Technology انجام شده، 38 درصد از کارکنان ادارات در میز شام ایمیل خود را چک میکنند. حتی 50% از آنها اعتراف کردهاند که وقتی در تخت خود دراز کشیدهاند این کار را انجام میدهند. تبدیل به چنین آدمی نشوید. وسایل الکترونیکی خود را خاموش کنید تا بتوانید همراه با خانوادۀ خود ساعات خوبی را بگذرانید، بدون اینکه کار ذهن شما را مشغول کند.
ورزشهایی برای بازیابی قوت
در نهایت، میتوانید با ورزش کردن در عصر مقابل استرس بایستید و به ذهن خود آرامشی را هدیه دهید. یوگا، مدیتیشن و تایچی همه راهکارهایی خوب برای خالی کردن ذهن و پائین آوردن سطح استرس بدن هستند.