در اواسط صدهی ۱۹۰۰ میلادی، محصولات پونتیاک دارای شهرت زیادی در سطح جهانی بودند. این برند اصیل امریکایی، کمیدیرتر از فورد با مدل موستانگ و دوج با مدل چلنجر؛ به فکر تولید خودروهای اسپرت و کوپهی عضلانی افتاد. سال ۱۹۶۷، اولین نسل از پونتیاک فایربرد با پلتفرم شورولت کامارو معرفی شد و البته مورد استقبال چندانی قرار نگرفت. تولید نسل دوم، موفقیتی تاریخی برای پونتیاک بود که از سال ۱۹۷۰ تا ۱۹۸۱ ادامه داشت. این خودرو طی ۱۲ سال با ۱۴ پیشرانه در نسخههای مختلف تولید شد. نسلهای سوم و چهارم فایربرد، از سال ۱۹۸۲ تا ۲۰۰۲ در خط تولید قرار داشتند و در نهایت به فراموشی سپرده شدند.
از همان اولین سالهای تولید، پسوند ترانسام (Trans am) به نسخهی قدرتمند و آپشنال فایربرد داده شد. پونتیاک فایربرد ترانسام، قدرت بیشتری نسبت به مدل اصلی داشت، ضمن اینکه با فرمانپذیری و سیستم تعلیق بهتر؛ تفاوتهای ظاهری خاصی فراهم میکرد. از سال ۲۰۱۰، گروه خودروسازی جنرال موتورز تصمیم گرفت با برند پونتیاک خداحافظی کند و تمامی خطوط تولید خود در سراسر جهان را به برندهای GMC، شورولت، بیوک و کایلاک اختصاص دهد.
تمامی مدلهای پونتیاک فایربرد از ۵۰ سال پیش، دارای پلتفرم مشترک با شورولت کامارو بودهاند. از سویی دیگر، نسل جدید کامارو فروش بسیار خوبی در امریکا دارد و بسیاری از کارشناسان، به برتری این خودرو نسبت به رقبای سنتی (فورد موستانگ و دوج چلنجر) اشاره میکنند. چنین شرایطی، میتواند مشوق جنرال موتورز در بازتولید پونتیاک فایربرد ترانسام باشد. خصوصا در زمانی که نسخهی قدرتمند دیمون از دوج چلنجر، به عنوان توانمدترین کوپهی عضلانی امریکا؛ یکهتازی میکند.
سال گذشته و در جریان نمایشگاه خودروی نیویورک ۲۰۱۷، سوپراسپرتی با نام ترنسام سوپردیوتی معرفی شد که قدرت اسمی ۱۰۰۰ اسب بخار با گشتاور ۱۴۰۰ نیوتنمتر داشت. این محصول، قرار است با تولید محدود به ۵۵ دستگاه ساخته شود و دارای پیشرانهی سوپرشارژ ۸ لیتری با حجم ۷.۴ لیتر باشد. شرکت تیونینگ و خودروسازی ترنسام (Trans Am Worldwide) این محصول را تولید میکند و جنرال موتورز یا دیگر غولهای خودروسازی، نقشی در آن نخواهند داشت.
قدرت ۱۰۰۰ اسب بخار برای شکست چلنجر دیمون کافی به نظر میرسد، اما خبر رسیده است که مهندسان ترانسام در تلاش برای افزایش قدرت تا ۱۱۰۰ اسب بخار با هدف شرکت در مسابقات سرعت مسیر مستقیم (درگ) هستند. این قدرت باورنکردنی، به کمک بنزین مخصوص مسابقات و گیربکس ۸ سرعتهی مدرن تولید میشود. در واقع، محدودیتهای مربوط به جعبه دنده، اجازه تولید قدرت بیشتر به پیشرانهی ترانسام نمیدهد. با این اوصاف، زمانگیری ۴۰۰ متر در ۹ ثانیه محتمل است و امکان رسیدن به رکوردی حدود ۸ ثانیه، دور از انتظار نخواهد بود.