کارو، خدمات هاستینگ برای استارتآپها
زمانی که یک ایده شکل میگیرد و در پی آن استارتآپی بهوجود میآید، تازه اول راه است و مهمتر از ایده، نگهداری از ایده و پرورش استارتآپ است. شاید به همین دلیل است که یکی از مراحل حساس برای استارتآپها زمانی است که در حال رشد هستند که اگر بتوانند از این مرحله به خوبی عبور کنند، میتوانند به دوران بلوغ خود نزدیک شوند. بر همین اساس زمانی که استارتآپی آغاز راه خود را طی میکند و سایتش با ترافیک بالایی مواجه میشود، باید به خوبی مدیریت هزینه بکند تا بتواند زیرساختهای مناسب را برای پاسخگویی به کاربرانی که از ایده استقبال کردهاند، فراهم کند. استارتآپ کارو به نشانی ks.center با شناسایی این نیاز و دغدغه سعی دارد تا شرایطی را فراهم کند تا استارتآپها ارزانتر زیرساختهای مورد نیاز برای ارتقای سرورهای خود را بهدست آورند. میلاد ایزدی و ایمان انصاریفر کارو را بنیانگذاری کردهاند. هر دو در رشته IT تحصیل کردهاند. میلاد متولد اصفهان است و ۲۶ سال دارد. ایمان نیز متولد رشت و ۲۸سال دارد. میلاد میگوید: «تا قبل از راهاندازی این استارتآپ من در دانشگاه شریف، در یکی از زیرشاخههای شرکتهای دانشبنیان روی سرورهای VAS کار میکردم. ایمان هم در آن زمان استارتآپی را در حوزه شبکههای اجتماعی راه انداخته بود. ما حدود ۳ سال پیش در یک جلسه همفکر در تهران به صورت اتفاقی با هم آشنا شدیم. ایمان با یک ایده در زمینه موزیک آنلاین و من هم با ایدهای برای ایجاد وبسایتی شبیه پینترست در این همفکر شرکت کرده بودیم. به واسطه پروژهای که به ما پیشنهاد داده شد، همکاری خود را شروع کردیم. پس از مدتی که با هم کار کردیم، به این نتیجه رسیدیم که میتوانیم تیم خوبی را تشکیل دهیم و با توجه به اینکه من سابقه کار در حوزه سرورهای پرترافیک را داشتم و ایمان نیز به واسطه اینکه تا پیش از این وبسایتهای پرترافیک راهاندازی کرده بود، تصمیم گرفتیم استارتآپی را در این حوزه راه بیندازیم و از همین جا ایده استارتآپ کارو شکل گرفت.»
با توجه به توضیحاتی که دادید، در حال حاضر در کارو چه کار میکنید و چه خدماتی را ارائه میدهید؟کارو خدمات هاستینگ به وبسایتهای پرترافیک ارائه میکند. در واقع کارو استارتآپی است که میخواهد به استارتآپها کمک کند. به عبارت بهتر، زمانی که استارتآپها به حدی از رشد ترافیکی میرسند، هزینههای سرور و نگهداری از وبسایتشان افزایش مییابد، ولی هنوز به اندازه کافی درآمدزا نشدهاند که بتوانند این هزینهها را مدیریت کنند؛ یعنی تعداد کاربرانشان افزایش یافته و تبلیغات موفقی داشتهاند ولی قادر نیستند که هزینه بیشتری را بابت سرور و مدیریت آن صرف کنند. کاری که ما در کارو انجام میدهیم که در این شرایط برای استارتآپها میتواند کمککننده باشد، این است که زیرساخت استارتآپها را روی cloud(کلود) منتقل میکنیم تا استارتآپها بتوانند به نسبت ترافیکی که برایشان ایجاد میشود، هزینه کنند. به عنوان مثال، میدانند که اگر کمپینی را راه بیندازند، ترافیک سایتشان افزایش مییابد. در این شرایط میتوانند برای این کمپین سرورهای خود را در کلود افزایش دهند تا بتوانند پاسخگوی ترافیکی که به سمت سایتشان روانه میشود، باشند. بعد از اینکه کمپین تمام شد ما حجم سرور را به حالت قبلی برمیگردانیم. به این ترتیب دیگر نیازی نیست که استارتآپها هزینه یک سرور را به صورت کامل از قبل پرداخت کنند.
با توجه به نیازی که استارتآپها دارند و میزان درخواستی که برایشان ممکن است ایجاد شود، قیمت متغیر است. همچنین قیمتها به زیرساختها و اینکه وبسایت استارتآپها با چه زبانی برنامهنویسی شده است نیز تغییر میکند. بر همین اساس ما مشاورههایی را نیز به استارتآپها میدهیم تا بتوانند با قیمتهای بهینهتری افزایش سرور داشته باشند.
از وقتی که کار را شروع کردید، تاکنون چه تعداد استارتآپ از خدمات شما استفاده کردهاند؟در حال حاضر ۴ تیم از تیمهایی که در تیوان مستقر هستند، از خدمات استفاده کردهاند. علاوه بر این، دو سایت پرترافیک که رتبههای ۵۰ و ۴۰۰ در ایران هستند نیز از خدمات ما استفاده میکنند.
الان در چه مرحلهای قرار دارید؟ آیا به مرحلهای از درآمدزایی رسیدهاید که هزینههایتان پوشش داده شود؟ما قبل از اینکه کار را به تیوان منتقل کنیم، نقطه سر به سر را رد کرده بودیم و برای کاهش هزینهها تصمیم گرفتیم به تیوان بیاییم. در حال حاضر نیز هزینهها پوشش داده میشود و قصد داریم زمانی که از تیوان جدا شدیم، دفتر مستقلی تهیه کنیم و جذب سرمایه داشته باشیم.
تیوان در این راه چه کمکی به شما کرد؟ما تا قبل از اینکه به تیوان ملحق شویم، هزینههای اجاره بالایی داشتیم و با ورود به تیوان موفق شدیم پسانداز کنیم و روی مارکتینگ و بهبود زیرساختها کار کنیم.
چه تعداد رقیب در اکوسیستم شناسایی کردید؟ چطور میخواهید خود را از رقبا متمایز کنید؟یک استارتآپ دیگر نیز در اکوسیستم است که مشابه ما خدمات کلود ارائه میدهد، ولی از آنجایی که بازار بزرگ است و تعداد زیادی استارتآپ در اکوسیستم وجود دارد، هرکدام بازار خود را داریم و تاکنون تداخلی در کارمان پیش نیامده است و تقاضا برای این خدمات زیاد است تا جایی که ما هنوز به فکر رقابت نیفتادهایم، ولی به طور کلی تجربهای که در این کار داریم و پیشنهادهایی که بابت بهینهسازی سورسها میدهیم، مزیت رقابتی ما به حساب میآید.
مهمترین چالشتان از شروع کار تاکنون چه چیزی بوده است؟میتوانم بگویم کل فرآیند کاری ما چالش است زیرا استارتآپها به ما اعتماد میکنند و کل زیرساخت خود را به ما میسپارند و کوچکترین خللی در کار ما میتواند آینده یک استارتآپ را که با هزار امید و آرزو بنیانگذاری شده است، بر باد بدهد. بر همین اساس کار ما بسیار پراسترس و همواره پرچالش بوده است. هر پروژهای یک چالش جدید به حساب میآید.
با چه سرمایهای کار را شروع کردید؟من و ایمان در شروع کار سرمایهای نداشتیم و با پسانداز پولی که از پروژههای مختلف بهدست میآوردیم، کار را شروع کردیم و تاکنون حدود ۲۰۰ میلیون در کار هزینه کردهایم و پیشبینی میکنیم زمانی که تعداد استارتآپهایی را که از خدمات استفاده میکنند به ۱۰۰ تا ۱۵۰ برسانیم، بتوانیم با یک سرمایهگذار برای سرمایهگذاری در کار صحبت کنیم.
بیشتر از چه شیوههایی استفاده میکنید تا استارتآپهای بیشتری با خدمات شما آشنا شوند؟در زمینه هاستینگ بیشتر تبلیغات به صورت دهان به دهان است و زمانی که یک استارتآپ از خدماتی که دریافت کرده است راضی باشد، به باقی استارتآپها نیز خدمات را معرفی میکند.